Tiffany & Co
SPONSORERET indhold

10 ting, du skal vide om Tiffany & Co.

Du kender sikkert det amerikanske smykkefirma Tiffany & Co. fra filmen Breakfast at Tiffany’s med Audrey Hepburn i hovedrollen og for deres fine blå æsker. I anledning af at de er åbnet i Illum i København, har vi fundet 10 fun facts om brandet.

Af: Pernille Rosenkilde Foto: Getty Images
01. nov. 2018 | Mode | Eurowoman

1. Postordre

Tiffany & Co. blev stiftet af Charles Lewis Tiffany og John B. Young i Brooklyn i 1837. Inden firmaet begyndte at satse på smykker, solgte de alt fra sværd, der bl.a. blev brugt under Den Amerikanske Borgerkrig, til middagsstel, som der efter sigende stadig bliver dækket op med i Det Hvide Hus. Som de første nogensinde introducerede Tiffany & Co. postordrekataloget, 'den blå bog', hvor alt kunne bestilles helt hjem i stuen.

2. Kejserindeblå

Den franske kejserinde Eugénie var udover at være Napoleon 3.s hustru, også det 19. århundredes ultimative stilikon, og det var et portræt af hende i en blå kjole, som inspirerede Charles Lewis Tiffany til Tiffany & Co.s signaturfarve. Den bærer navnet Pantone 1837, som refererer til det år, Tiffany & Co. blev stiftet. I dag er de blå æsker så populære, at de ikke kan købes uden smykker.

LÆS OGSÅ: Vidste du, at dette verdenskendte smykkemærke er pæredansk?

3. I do!

I 1886 valgte Tiffany & Co. at løfte diamanten op over ringen, og den klassiske forlovelsesring, som vi kender den i dag, var opfundet. Designet med den løftede diamant blev døbt Tiffany cut og er stadig den mest populære forlovelsesring i verden.

4. Jackie Kennedy

Præsident John F. Kennedy bestilte en speciellavet Tiffany & Co.-broche i barselsgave til sin kone Jackie Kennedy, da hun fødte parrets første søn, John F. Kennedy Jr., i november 1960.

5. Breakfast at Tiffany's

Med Audrey Hepburn i hovedrollen er den ikoniske film Breakfast at Tiffany's fra 1961 ophøjet til kult, ikke mindst i modeverdenen. Tiffany & Co. åbnede for første gang nogensinde dørene op for et filmhold, da scenen i butikken skulle indspilles. Butikken i New York blev åbnet på en søndag, og 40 bevæbnede vagter var hyret til at sikre, at intet blev stjålet.

LÆS OGSÅ: Marianne Dulong Hoff: "De har en perfekt pasform, så jeg kan gå mange kilometer i dem"

6. Go big og go home

Tiffany yellow diamond er en af de største diamanter nogensinde og var på 287.42 karat, da den blev fundet i Sydafrika i 1878. Året efter blev den købt af Charles Lewis Tiffany for 18.000 dollars og slebet med 82 facetter (24 mere end en almindelig brilliantsleben diamant) Efter slibningen var den på 128,54 karat, og efter sigende er diamanten kun blevet båret af to kvinder i sin levetid. Første gang af den engelske socialaktivist Mary Whitehouse til et Tiffany-bal i 1957 og fire år senere af Audrey Hepburn i filmen Breakfast at Tiffany's. Diamanten har kun været til salg én gang i 1972. Prisen var fem millioner dollars, som i dag svarer til ca. 25,8 millioner dollars, og den blev aldrig solgt.

7. Flowerchild

Modellen og smykkedesigneren Elsa Peretti blev en del af designholdet bag Tiffany & Co. og designede i 70'erne et flaskeformet vedhæng til en halskæde, som hun mente, var perfekt til at have en lille blomst i. Da kokain blev mere og mere populært rusmiddel i de glade 70'erne, gik der dog hurtigt rygter om, at det lille vedhæng snarere var designet som det perfekte gemmested til det hvide pulver.

8. Sex and the City

Du husker sikkert Sex and the City-scenen, hvor Charlotte kommer til at fri til sig selv og er helt ulykkelig, da hendes udkårne Trey besvarer hendes frieri med hans evindelige "alrighty". For at muntre hende op stopper de en dag op foran den legendariske Tiffany & Co.-butik, der har ligget på hjørnet af Fifth Avenue og 57th Street siden 1940, hvor hun frit kan vælge en forlovelsesring. Derefter er alt fryd og gammen.

LÆS OGSÅ: 20 år med Sex and the City: Carrie, din møgforkælede strigle

9. Diamantjubilæum

Da Englands dronning Elizabeth 2. kunne fejre 60 år på tronen, forærede Michelle og Barack Obama hende en vintage Tiffany & Co.-pudderdåse fra 50'erne.

10. Love is not a crime

Debatten om homoægteskaber har især været ophedet i USA, og i 2015 lancerede Tiffany & Co. deres Will you?-kampagne, hvor et af parrene i reklamerne for vielsesringe, var to mænd. Et opsigtsvækkende statement fra et så historisk og klassisk smykkehus som Tiffany & Co.

Anbefalet til dig