Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

5 fejl kvinder begår, når de vil være sunde
Foto: Alamy Troede du også, at det var sundt at drikke juice?

5 fejl kvinder begår, når de vil være sunde

Her er de fem fejl, som jeg oftest oplever hos kvinder, der kommer til kostvejledning i min klinik, skriver Per Brændgaard i sin sundhedsklumme.

1. Drikker for meget juice
Det er sundt at drikke 1-2 glas juice om dagen, men det er ikke sundt at drikke mere end det. Heller ikke hvis det er friskpresset, økologisk juice. Juicekure er en dårlig idé, da juice mætter dårligt, så man vil være kronisk sulten, og da man ikke vil få proteiner, vitaminer og mineraler nok på sådan en kur. Det ernæringsmæssige problem ved juice er, at der er rigtig meget af frugten og grøntsagerne, der bliver fjernet under fremstillingen, bl.a. de fleste kostfibre. Til gengæld er det så en genvej til andre sunde stoffer i frugt og grønt, så et moderat indtag af juice er sundt.

LÆS OGSÅ: 7 "sundhedsråd" du absolut ikke skal følge 

2. Drikker for meget mælk
For meget mælk kan give problemer med uren hud. Det er tilsyneladende umuligt for kvinder at drikke kaffe uden mælk, så mange kvinder drikker enorme mængder mælk hver dag fra caffe latte. Kvinder er også storforbrugere af information om slankeråd og har derfor hørt, at proteiner virker slankende. Det øger indtaget af mælkeprodukter yderligere, da magre mælkeprodukter er en god proteinkilde. Det leder til alt for meget mælk fra caffe latte, skyr, yoghurt og ost. Det sundeste for kvinder er at indtage 4-6 dl komælk pr. dag – eller modsvarende mængder i form af ost eller andre mælkeprodukter.

LÆS OGSÅ: Sådan påvirker det din krop, når du drikker mælk

3. Drikker for meget vin
Det er SÅ hyggeligt med et glas vin! Mange velstillede og sundhedsbevidste kvinder har svært ved at hygge sig og slappe af uden et godt glas vin. Og alle har jo hørt, at vin er sundt. Men det er altså absolut ikke sundt at drikke SÅ meget vin, som der bliver drukket hver aften rundt om i de danske hjem. Mere end ét glas vin om dagen er for meget for en kvinde. For meget vin øger risikoen for brystkræft i ganske markant grad, så kvinder skal især passe på. Vindrikning er en udbredt form for alkoholisme i bedre stillede familier, hvor man dækker sig ind under god smag, kvalitet og livsnydelse. Men reelt er man en alkoholiker, der misbruger alkohol. Hvis du vil være alkoholiker, så lad i det mindste være med at få børn. Børn tager varig skade af at vokse op med en mor, der drikker for meget – også selvom det er dyr kvalitetsvin, som du kun drikker af eksklusive glas på en meget sofistikeret måde.

LÆS OGSÅ: Test: Er dit forbrug af alkohol for højt?  

4. Spiser uden at være sulten
Mange kvinder prøver at holde den slanke linje ved at holde sulten væk. Det gør de ved at spise på forskud, altså inden sulten er vokset til et tilpas stort niveau, så kroppen rent faktisk er klar til at modtage føde. Det er overspisning, der kun slanker, så længe man spiser kød og grøntsager og intet andet. Når man spiser almindelig, sund mad, med fuldkornbrød og frugt og den slags, så vil man derimod tage på, og man undrer sig over, at man tager på, for man spiser jo sund mad. Problemet er, at man har udviklet en slags sultfobi som følge af kurene, så man har mistet kontaktet med den fysiske sultfornemmelse, som det er nødvendigt at være i kontakt med, hvis man vil spise sig slank med en sund kostsammensætning, der også omfatter sunde kulhydrater og fedt. Hvis du venter med at spise, til du rent faktisk er sulten, så får du også en bedre fordøjelse – fordi du udskiller flere fordøjelsesenzymer – og du får mere nydelse (og nydelse er super sundt), fordi det er en stor nydelse, når sulten aftager.

5. Drikker for meget vand
Sundhedsbevidste kvinder er både bange for at blive sultne og for at blive tørstige. Kvinder spiser mad, inden de bliver sultne og drikker vand, inden de bliver tørstige. Det er unaturligt og usundt, selvom man gør det for at blive sund og slank og lækker. Hvis du konsekvens drikker meget mere vand, end din krop har brug for, så fører det til øget tab af mineraler fra kroppen, og du kan risikere at få problemer med ufrivillig vandladning, når du bliver ældre. Drik, når du er tørstig. Lad være med at drikke, når du ikke er tørstig. Det er faktisk ikke så svært det der sundhed. 

LÆS OGSÅ: Disse 4 vaner gør dig tyk

LÆS OGSÅ: Her er midlet mod aftensnacking

LÆS OGSÅ: Vi tester 1 måned uden alkohol


Se, hvad vi ellers skriver om: Per Brændgaard, Sundhedstips, Kroppen og Vægttab