Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Bente Klarlund
Foto: Les Kaner Få Bente Klarlunds sunde tips til kost og motion

Bente Klarlunds tips til motion og kost

Bente Klarlunds sunde tips til kost & træning

Bente Klarlund træner, fordi det gør hende glad og stærk. Men der er også plads til laster som hvidvin og champagne, der altid ligger klar på køl.

MADEN

Jeg begynder min morgen med ... “løb og derefter kaffe med lidt letmælk.”
Når jeg har travlt, spiser jeg ... “skyr eller en salat fra Føtex Food.”
I mit køleskab er der altid ... “letmælk, røget laks, hvidvin og champagne.”
Hvis jeg går sukkerkold ... “endevender jeg skabe og leder bag bøger for at se, om jeg har gemt noget slik. Det har jeg aldrig.”
For mig er aftensmad lig med ... “hygge i familie og venners selskab.”
En kur, jeg aldrig glemmer ... “Jeg prøvede engang at faste i to døgn. Det gik udmærket, bortset fra at jeg i slutningen af fasteperioden havde skrevet nogle ret underlige mails.”
Det sundeste, jeg indtager, må være ... “min kaffe. Jeg er ret glad for, at der er forskning, der tyder på, at kaffe nedsætter risikoen for type 2 diabetes, hjertekarsygdom og demens. Det er muligt, at det er turen ned til kaffemaskinen eller kaffepausen, der er sund. Når jeg er alene ved kaffemaskinen, laver jeg af og til 10 squats, mens jeg venter på kaffen.”
Jeg tænker over, hvad jeg spiser ... “og elsker god mad. Gerne masser af ovnbagt fisk.”
Ugens bedste mundfuld er ... “når storfamilien med vores fire børn, svigerbørn og otte børnebørn og bedste venner mødes onsdag aften og indtager et måltid, som jeg har kræset om – ofte slowfood – der spreder en herlig madduft i hjemmet.”

LÆS OGSÅ: Maria Barfod: "Jeg var skidetynd, men det holder ikke i længden at sulte sig selv eller leve efter kure.”

TRÆNINGEN

Motion er for mig lig med ... “min daglige løbetur omkring søerne i København eller på kyststien fra Gudhjem, hvor jeg er i de weekender, det er muligt.”
Jeg træner ... “fordi det gør mig glad og stærk.”
Tid til træning, finder jeg ved at ... “placere træningen tidligt om morgenen.”  
Jeg føler mig sej, når ... “jeg løber om morgenen og derefter dyrker styrketræner.”
Min største sportspræstation ... “var da jeg tog til Bordeaux og gennemførte Medoc maratonløb, hvor jeg løb med glade mennesker mellem vinrankerne og smagte på 25 forskellige rødvine, samtidigt med at jeg tilbagelagde 42,195 kilometer.”
Jeg kommer aldrig til at dyrke ... “rumba.”
Jeg drømmer om at kunne ... “blive ved med at løbe, selv i en høj alder, og dyrke fitness på mit job med de unge forskere.”

HVERDAGEN

En typisk hverdag ... “findes ikke. Hver dag er fyldt med nye aktiviteter.”
Jeg arbejder godt, når ... “det er weekend, og der er helt ro på, eller hvis jeg en sjælden gang tager på skriveophold i refugiet San Cataldo, der ligger smukt højt oppe ved Amalfikysten.”
Det bedste tidspunkt er ... “når jeg kommer hjem fra arbejde, sætter mig i køkkenet med min PC og drikker et glas vin.”
Hverdagslykke er ... “at vide, at vi arbejder i en højere sags tjeneste.”
Jeg sover ... “udmærket, men for lidt.”
I weekenden elsker jeg ... “at tage til vores hus i Gudhjem eller gå lidt rundt i København og være i venners lag om lørdagen for så at arbejde igennem om søndagen.”
Jeg kan ikke leve uden ... “mine venner og min fantastiske familie.”

Om Bente Klarlund

Bente Klarlund Pedersen, professor overlæge dr.med. og leder af Center for Aktiv Sundhed, 60 år, gift, har 4 børn og 8 børnebørn.

Se, hvad vi ellers skriver om: Sundhedstips