saunagus

Foto: Peter Nørby Alt for damerne tester saunagus.

Derfor er vi vilde med saunagus

Når svømmehaller og kurbade åbner igen, bør du unde dig selv at få vækket dine sanser i en sydende sauna med duftende dampe. ALT for damernes Cæcilie Kallehave har undersøgt, hvorfor vi er blevet så vilde med saunagus, at der ofte er ventelister de mest populære steder.

Jeg kan godt mærke, at jeg er lidt skeptisk. Jeg tror aldrig, jeg har siddet mere end fem minutter ad gangen i en sauna. Sauna er noget, jeg forbinder med overfyldte svømmehaller lørdag formiddag – og der er så absolut ingen nydelse forbundet med det. Ikke desto mindre er jeg taget af sted en mørk mandag morgen for at teste saunagus hos Wellcome Fitness og Spa i Hellerup ved Lila Cristine Lutz, som er uddannet saunagusmester.

Det er med en vis ængstelse, at jeg hopper i min badedragt og bevæger mig ind i spaområdet, hvor der er gjort klar med æteriske olier. Der kommer flere og flere mennesker til, som åbenbart, helt frivilligt, kommer her regelmæssigt og sætter sig ind i den brandvarme sauna. Jeg må erkende, at jeg bliver nysgerrig på, hvad der lokker folk til.

En mur af varme

Da vi kommer ind i saunaen, og døren bliver lukket, mærker jeg en snert af panik. Luften er tung og varm. Hvad nu hvis jeg ikke kan få vejret? Hvad hvis jeg ikke kan holde varmen ud? Har jeg sat mig det rigtige sted overhovedet?

"Jo højere oppe du sætter dig, jo varmere bliver det", lyder det fra en af de andre deltagere, som kommer her regelmæssigt.

Jeg rykker straks mit håndklæde ned på den nederste bænk, hvor varmen føles knap så ulidelig, og jeg er lidt tættere på døren, hvis nu det bliver for meget med varmen og olierne. Lila begynder seancen med en rolig og behagelig stemme, som minder om den stemmeføring, jeg er vant til fra yoga. Hun har blandet forskellige æteriske olier i nogle små skåle med vand, før vi gik ind i saunaen.

saunagus_2.jpg
Gusmester Lila Cristine Lutz blander æsteriske olier, som har forskellige virkninger på vores velbefindende

"Vi kører to runder gus i dag med pauser indimellem. I den første gus har jeg fokus på styrke, så den her gus her vil være kraftfuld og fyldt med power. Jeg vil bruge olier som mentol, eukalyptus, mynte og fyrrenål. Derudover vil der være musik fra en færøsk kunstner", fortæller Lila og giver os en scrub, vi kan smøre på huden for at beskytte den lidt mod varmen.

Herefter går hun i gang med at hælde vand med æteriske olier ud på de varme sten. Det syder og bobler. Her kan jeg godt se, at allerede nu adskiller saunagus sig en hel del fra den slags saunaer, som jeg ellers er kommet i. Lila tager et håndklæde, som hun bruger til at svinge varmen rundt i rummet, så den kommer godt ned omkring os alle. Hun beder os om at lukke øjnene, da hun hælder mentolkrystallerne på stenene, men jeg er så optaget at suge indtrykkene til mig, at jeg ikke får lukket øjnene – hvilket viser sig at være en ret dum idé.

Varmen rammer som en mur, mentolkrystallerne svier i de åbne øjne, og det er svært at få vejret, da hun går i gang med håndklædet, for varmen overrasker mig, jeg glemmer at slappe af og få trukket vejret korrekt. Vi bliver rådet til at holde hænderne op foran næse og mund og trække vejret i hulrummet, hvis det bliver for intenst. Det hjælper faktisk lidt, så det er lettere at få slappet af og nyde gusen. Åndedrættet kan virkelig gøre en forskel. Hjernen og kroppen slapper pludselig mere af. 

Læs også: Sådan skaber du sundere vaner

Hvad er saunagus?

Ordet gus kommer af det tyske ord aufgus, som betyder ”hælde på”. I al sin enkelthed går det ud på at hælde vand tilført æteriske olier på de varme sten i saunaen. Når vandet er hældt på, bliver den varme luft slynget rundt i rummet ved hjælp af forskellige teknikker med for eksempel håndklæder og vifter. En gus kan variere og have forskellige temaer fra sted til sted, men typisk kører man to-tre runder gus med et par pauser ind i mellem. Nogle gusmestre benytter sig af musik eller meditation. En gus varer som regel mellem syv og tolv minutter, og pauserne kan blive brugt på at tage et koldt dyp og en tår vand.

Kilde: Lila Cristine Lutz

Min første tanke er, at det umuligt kan være sundt, men langsomt virker det som om, min krop forstår, at den ikke behøver at gå i panik. At det faktisk kan være rart, hvis jeg slapper af. Alle de andre sidder helt roligt i saunaen. Det virker lidt som en stille holdsport, for så snart den første runde saunagus er færdig, vrimler folk ud og begynder at småsnakke – både om den oplevelse, de lige har delt, men også om små ting fra deres hverdag.

"Det er så dejligt at komme her. Det er virkelig mig-tid, når jeg går i saunagus, og det er her, hvor jeg falder ned efter en travl hverdag", fortæller Henrik Holmberg Frid, som har mange års erfaring med saunagus.

Jeg får det indtryk, at mange kommer på meget regelmæssig basis – og at de også regelmæssigt går i det kolde vand efter en gus. Jeg er fast besluttet på, at jeg skal have den fulde oplevelse, og en del af saunagus er også at mærke kontrasterne i det varme og det kolde, så på en lille opfordring prøver jeg at gå ned i det kolde bassin.

"Er det ikke dejligt?", lyder det fra en af de erfarne saunagusbrugere, som får et godt grin, da hele min krop stritter imod, da jeg går ned i det iskolde vand.

Hurtigt ned og hurtigt op! Jeg ved ikke, om dejligt er det første, der falder mig ind – det er i hvert fald koldt, men jeg kan helt sikkert mærke, at jeg lever – og jeg kan faktisk også godt mærke, at det føles godt at mærke kontrasten mellem den intense varme og kulden. I pausen blander gusmesteren nye olier, imens vi andre får en tår vand og småsnakker.

"Noget af det, som kendetegner en god gusmester er, at man har styr på sine olier og ikke mindst mængden af olier. Man skal bruge rene og gerne økologiske olier, hvor kvaliteten er høj. Olierne er meget skarpe, så der skal ikke bruges særlig store mængder, før det har en effekt", forklarer hun. Runde to skal i gang – og den her gang føler jeg mig væsentligt mere forberedt på, hvad der venter mig.

saunagus_1.jpg
Imellem gusseancerne kan man tage et bad, eventuelt under en kold spand vand, eller et dyp i koldtvandsbassinet.

Tid til ro

Lila gentager samme procedure som sidst, men denne gang med andre olier, som består af forskellige citrusfrugter som appelsin, pink grape og citron samt sandeltræ. Citrusfrugterne virker opløftende og fremmer glæde, hvorimod sandeltræ er mere meditativ og groundende, hvilket også er temaet for anden gus. Jeg kan trække vejret noget mere regelmæssigt end første gang, det svier ikke i øjnene, og jeg begynder langsomt men sikkert at mærke den ro, som de andre taler om – og jeg vover mig op på niveau to i saunaen. 

På mange måder er det en enormt grænseoverskridende oplevelse at sidde sammen med andre mennesker, jeg ikke kender, kun iført badetøj og forsøge at trække vejret roligt, men i løbet af anden runde føler jeg faktisk, at det lykkes. Efter ti minutter er gusen slut. Jeg føler mig afspændt og næsten helt udrenset i både krop og sind. Noget af det er måske indbildning, men efterfølgende fortæller Lila mig om de mange sundhedsfordele ved saunagus.

"Man bliver afslappet og nærmest helt høj efter en saunagus. For rigtig mange kan det være en hjælp til at få slukket lidt for hjernen og alle de tanker, som ellers kører rundt i hovedet. Kontrasten mellem det kolde og det varme går nærmest ind og lammer hjernen, men hvis vi kan undgå at gå i panik og i stedet for få trukket vejret helt ned i maven, kan det give os en fornemmelse af en meditativ tilstand – men uden at man skal bruge lang tid på at meditere. Man kommer ind i et lidt mere neutralt sind, hvor der er stille, og der måske er plads til at reflektere lidt over hverdagen."

"Derudover ved man, at urterne og olien har en sundhedsfremmende effekt på os. Duften i de æteriske olier er plantens immunforsvar, og det er den essens, man trækker ud, og som vi lugter til. Duft er noget af det eneste, som kan gå ind og påvirke vores reptilhjerne, og derfor kan en gus påvirke de dele af hjernen, som ellers kan være svære at nå. Desuden lander noget af olien, som ikke bliver brændt af, på vores hud, og dermed optager huden olierne og de gode egenskaber", fortæller hun. 

Det kræver nok et par gange, før jeg når frem til den meditative tilstand, men det kan lade sig gøre hører jeg fra Lise Nordal, som også er forholdsvis ny til gus.

"Det giver mig en enorm ro og mulighed for at have Lise-tid, hvor jeg er i fokus. Jeg føler mig forkælet med duftene, varmen og roen. Første gang var jeg bekymret for, om jeg mon kunne finde ud af det, men nu er jeg virkelig blevet grebet af det", fortæller hun.   

Læs også: Kan man blive mere positiv på to uger?

saunagus_3.jpg

En modvægt til en travl hverdag

Da jeg går ud af Wellcome Fitness og Spa, føler jeg mig anderledes let i både krop og sind. Ifølge Lila kan man også sagtens tage saunagusen med sig ud i sin hverdag.

"Det er selvfølgelig individuelt, hvad man tager med sig fra en gus, men jeg tror, det er vigtigt, at vi husker os selv på at stoppe lidt op og bruge vores sanser i en hverdag, som ellers er så travl. Vi skal huske at lytte, lugte og reflektere over, hvor vi er lige nu og i livet generelt. En saunagus minder os også om vores vejrtrækning, som vi kan bruge til at finde ro i andre aspekter af livet", lyder det fra Lila.

"Jeg oplever, at der er en stigende interesse for saunagus. Det er alle, der kommer her – lige fra den studerende til de store chefer. Jeg tror, det bliver en pause og en modvægt til en meget travl hverdag. Vi har brug for nogle redskaber til at finde ro, afspænding og små rum i hverdagen, hvor der er stille."  

6 ting, som saunagus gør godt for

  1. Det styrker immunforsvaret
  2. Det skaber ro i en hektisk hverdag
  3. Det giver velvære
  4. Det er et godt supplement til din træning, fordi det får løsnet op og fjernet lidt syre i din krop
  5. Det løfter dit humør

Gode råd til dig, der skal prøve saunagus for første gang

  • Fortæl gusmesteren, at du er ny
  • Tag hænderne op foran næse og mund, så du kan trække vejret i det lille hulrum, hvis varmen føles for intens
  • Træk vejret stille og roligt igennem næsen – eller igennem munden, hvis det er for intenst for dig at trække olierne ind
  • Sæt dig nederst i saunaen, hvor temperaturen er lavest
  • Sæt dig tæt på døren, så du let kan liste ud uden at forstyrre de andre
  • Husk, at din krop formentligt sagtens kan klare det – og du kan altid gå ud
  • Drik godt med vand, før du går ind i gusen, så kroppens væskedepoter er fyldt godt op

Kilde: Lila Cristine Lutz

Her kan du blandt andet komme til saunagus

De fleste steder skal du booke på forhånd via hjemmeside eller telefon, og så kan du tilkøbe adgang til en saunagus.

Se, hvad vi ellers skriver om: Velvære og Sund livsstil