Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

urinvejsinfektion og bækkenbundsøvelser
Foto: Getty Images Drik nok, træn bækkenbunden, og skab gode toiletvaner.

urinvejsinfektion og bækkenbundsøvelser

Sådan holder du din blære sund

Drik nok, træn bækkenbunden, og skab gode toiletvaner. Så er du godt på vej til at slippe for problemer med urinvejene og holde din blære sund.

De fleste af os er bevidste om at leve sundt og have både sunde spise-, drikke- og sovevaner, men knapt så mange tænker måske over, at det også er vigtigt at have sunde tissevaner.

Blæren har en meget vigtig funktion, og fungerer den ikke, som den skal, risikerer du at få problemer med at holde på vandet eller smerter, når du tisser. Blærens opgave er at opsamle urin og består af en slags ”muskelpose”, der kan strækkes og indeholde op til en halv liter urin, når den er helt fyldt. Når den er tilpas fuld, det vil sige, når den indeholder ca. 2,5 til 5 dl, sender den et signal til hjernen om, at nu er det tid til tømning, og du vil føle trang til at gå på toilettet. Urinen passerer ned gennem urinrøret, som holdes lukket af to ringmuskler. Den indre ringmuskel åbner sig, når blæren er fyldt, men den ydre ringmuskel kan du selv kontrollere og holde lukket, indtil du kan komme på toilettet. Bækkenbundens muskler ligger neden under blæren og rundt om urinrøret, og bækkenbunden har til opgave at få blæren og urinrøret til at arbejde sammen.

Det er meget forskelligt, hvor meget og hvor ofte man skal tisse, men hvor ofte man går på toilettet afhænger blandt andet af, hvor meget man drikker i løbet af dagen. De fleste mennesker har vandladning 4-7 gange om dagen og hyppigere, hvis de drikker meget eller drikker f.eks. mange kopper te og kaffe, der virker vanddrivende i store mængder.

Synes du, at du tisser lige lovligt ofte, kan det være en god ide at skrive ned, hvor meget og hvor ofte du drikker. Skriv også ned, hvor meget og hvor ofte du tisser i løbet af en dag. I mange tilfælde vil forklaringen på de mange toiletbesøg findes allerede her, men hvis der ikke er overensstemmelse, er det en god ide at gå til læge og blive undersøgt.

Kilder: Birthe Bonde, klinisk sexolog og specialist i uroterapi, netdoktor.dk, blæren.dk

LÆS OGSÅ: "Jeg har mødt piger, der har så stærk en bækkenbund, at de kan knibe sig til orgasme"

Knib og styrk din bækkenbund og blære

Bækkenbunden fungerer som en slags bundprop, der sørger for at blære, urinrør og livmoder ikke presses nedad, når trykket i bughulen øges, men hvis bækkenbundens muskler ikke er tilstrækkeligt stærke, kan du få problemer med at styre blæren og holde på urinen. Faktisk oplever 1 ud af 4 kvinder over 35 år indimellem problemer med at holde på vandet, f.eks. når de nyser, hoster eller dyrker sport, men ved at træne bækkenbunden kan du i de fleste tilfælde genvinde kontrollen over blæren.

Knibeøvelse:

Slap af i maven, enden og lårene og luk omkring endetarmsåbningen. Start med små knib, hvor du kniber 5 sekunder og slapper af i 10 sekunder. Gentag øvelsen 5-10 gange. Efterhånden kan du øve dig på at holde kraftigere knib, hvor du spænder, så meget du kan og holder knibet i op til 20 sekunder. Husk at slappe helt af i bækkenbundsmusklerne mellem hvert knib.

Faktaboks

1 ud af 4 kvinder over 35 har indimellem problemer med at holde på vandet

5 tip til gode tissevaner

Du har selv mulighed for at gøre små, daglige tiltag for at undgå problemer med blæren og urinvejene, og det kan være så enkle ting som at sørge for at drikke nok.

  1. Sørg for at gå på toilettet regelmæssigt, dvs. ca. hver 3.-4. time. Hvis du holder dig, risikerer du nemlig, at muskulaturen i blæren bliver overstrakt, så blæren bliver slap. Desuden kan det være svært at tømme den ordentligt, og derved risikerer du lettere at få blærebetændelse.
  2. Lad være med at presse, men giv dig god tid, og sørg for at tømme blæren helt.
  3. Sid ned, når du tisser. Derved slapper du af i bækkenbunden, og det giver den bedste tømning af blæren. Bryder du dig ikke om at sidde ned på et offentligt toilet, kan du gøre det mere ”indbydende” ved at have håndsprit med i tasken, så du kan tørre toiletbrættet af, inden du sætter dig.
  4. Sørg for at have gode drikkevaner, og drik ca. 1-1½ liter dagligt. Hvis du ikke drikker nok, bliver urinen meget koncentreret, og det irriterer blæren og øger trangen til at tisse.
  5. Hold din bækkenbund i form, så den er stærk, og du har god kontakt til den.
Se, hvad vi ellers skriver om: Sund livsstil og Blærebetændelse