Sociale medier
Foto: Getty Images
ALT for damerne

Sådan tjener bloggerne penge på sociale medier

Sådan tjener bloggerne penge på sociale medier

SoMe-bølgen har ramt os for fuld kraft, og især den unge generation gør digitale platforme såsom blogs, Instagram og YouTube til en luktrativ karrierevej.

Af Simone Brandt Hald 28.mar.2017 Livsstil

Tusindvis af følgere kigger intenst med fra sidelinjen, når de deler alt fra kærestesorger til mokkafarvede caffe latte-hjerter og dagens outfit. De er fuldtidsbloggere, -instagrammere og -youtubere og har gjort deres livs op- og nedture og interesser til deres levevej. Skrækscenariet for disse SoMe-stjerner er at ende som skrankepaver bag konforme hæve-sænke-borde, som deres forældres generation, og derfor har nogle af dem vendt det traditionelle arbejdsmarked og trygge 8-16-job ryggen og tjener i stedet penge på kliks, sponsoreret indhold, annoncer og merchandise.

Egentlig er vi alle en del af SoMe-æraen, og både pubertære teenagere og voksne midtvejs i livet gør karriere på de sociale medier. Men især én ny gruppe af omskiftelige og fleksibilitetssøgende unge har taget teknologien til sig. De har ikke været på arbejdsmarkedet længe, nogle af dem er endnu ikke trådt ind på det. Men de ved, hvad de vil have. Og finder de ikke det, de søger, gør de sig bare fri af arbejdsmarkedets lænker og skaber deres eget. Det har de sociale medier gjort lettere end nogensinde før. Millennial-generationen er børn af midt 80'erne til begyndelsen af 00'erne, og fra barnsben har de kunnet betjene en computer eller en smartphone – nogle af dem endda før de lærte at gå. Og så er de noget nær eksperter i at portrættere sig selv, mener Trine-Maria Kristensen, der er ekspert i sociale medier.

– I denne generation er der flere end tidligere, som er vant til at optræde, og de har ikke noget imod det. Det er en selvfølge, at man tager selfies og smider dem på de sociale medier. Og når man alligevel render rundt og tager alle de billeder og får positive tilkendegivelser fra sin omgangskreds, så kan man jo lige så godt gøre det til en karrierevej.

Ingen har endnu kortlagt præcist, hvor mange der ernærer sig specifikt via sociale medier, men flere og flere lever af at tilbyde ydelser via digitale platforme – det dækker over alt fra hjemmesider til apps, blogs og Instagram-profiler, fortæller Anna Ilsøe, der er lektor ved Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier på Københavns Universitet. Hun mener, at der er en helt særlig årsag til, at især unge søger mod de sociale medier.

– Det bryder med tidligere tiders hierarkier. Engang startede man på en arbejdsplads og arbejdede sig op fra bunden, og det var en langsommelig og møjsommelig proces, før man selv kom til at bestemme noget. Her får man mulighed for at skabe noget, der rammer en masse mennesker forholdsvist tidligt i sin karriere. Det, kunne jeg forestille mig, mange unge finder attraktivt. Online handler det om, hvad du kan, gør, og hvem du kender – ikke hvor meget erfaring du har.

LÆS OGSÅ: Kære mor, det her skal du IKKE gøre på sociale medier

Katapult-effekten

De SoMe-stjerner, der klarer sig bedst, har alle det til fælles, at de bruger deres blog, Instagram-profil eller YouTube-kanel som et springbræt til at udvide deres forretning, fortæller Trine-Maria Kristensen.

– Hvis man skal tjene seriøse penge, så skal man f.eks. lave en kogebog med kager eller sælge et bageprodukt. Dem, der tjener flest penge, det er dem, der er dygtige til et eller andet, og så bruger de sociale medier som en katapult-effekt. Det er sådan, man opdager dem og finder ud af, hvor fede de er. Og det er sådan, man bliver hyret som foredragsholder, bogforfatter, vært osv. Det er meget svært at gøre det at være god til sociale medier til produktet alene. Det er meget få, der kan det.

Konkurrencen i branchen er benhård. Især inden for mode, mad, bolig og skønhedsgenrerne, hvor efterspørgslen rigtigt nok er enorm, men det samme er udbuddet, og det gør det svært at slå igennem. Ifølge Trine-Maria Kristensen er det lettere at tjene penge, når man skiller sig ud fra mængden. Enten ved at tænke mad og mode på en ny måde eller ved at beskæftige sig med en niche. Så bliver man også mere attraktiv for annoncørerne, som kan målrette deres produkter til det helt rette segment.

– Jeg kender en pige, der har startet en osteblog, og det er jo super nørdet, men hun er også den eneste af sin slags. Hun arbejder med ost og går op i gode oste, og det er der kommet en kogebog ud af, hvor hun fortæller om det store ostebord, og hvilken ost man skal servere med hvad, siger Trine-Maria Kristensen og fremhæver også flette-pigerne Laura og Marie, der startede en Instagram-profil med flette-guides, da de kedede sig under lærerkonflikten, og som i dag er blevet Instagram-ikoner med en bestseller-bogudgivelse.

LÆS OGSÅ: Derfor deler vi sårbare ting på Facebook

Lucky Luke uden overenskomst

Fordelene ved at skifte lønmodtager-jobbet ud med en karriere på de sociale medier er mange. Man er sin egen chef. Kan tage de opgaver, man har lyst til, når det passer en og har ikke en fastlåst, skemalagt hverdag. Men det betyder samtidig også, at man står mere usikkert i det lange løb, fordi man står uden for en overenskomst.

– Overenskomsterne har det lange lys på for os. Der er tænkt nogle tanker lidt længere frem for at beskytte den enkelte. F.eks. er det jo indbygget i overenskomsten, at man sparer op til arbejdsmarkedspension, barsel, sygdom osv. Som freelancer prioriterer man typisk "nu og her" og får ikke tænkt frem i tiden. Så man kan hurtigt blive sådan en Lucky Luke, der lever lidt for meget i nuet, siger Anna Ilsøe og råder SoMe-stjernerne til at melde sig ind i en fagforening. De findes nemlig. Også for folk med freelance-lignende job.

En loyal fanskare er den altafgørende ingrediens, der kan forvandle en blog eller en Instagram-profil til mere end blot et bijob eller en hobby. Men det kræver dedikation, tid og energi at blive en af de helt store spillere på markedet.

– Noget af det, de gode SoMe-stjerner har fat i, det er, at der skal være den der connection til følgerne. Dem, der opnår succes, det er dem, der interagerer med deres følgere. Som svarer på kommentarer. Man skal være vedholdende, for det kræver ret meget arbejde og stamina, når man starter med en konto med nul følgere. I starten er der jo ingen, der interesserer sig for, hvad man laver, så det skal man bygge op. Og det kan tage år, siger Trine-Maria Kristensen og pointerer, at det betyder, at man ikke bare kan gå offline for en periode. Det kræver kontinuerlig tilstedeværelse og dialog at opretholde sin popularitet.

– Følgerne har virkelig høje forventninger til de her mennesker. De vil have svar, når de kommenterer, og man er hele tiden nødt til at finde på noget nyt at snakke om, hvad enten det er mode, hår eller mad. Det er der meget arbejde i.

LÆS OGSÅ: 21 tegn på, at du bruger for meget tid på Instagram

Et spørgsmål om tillid

De private virksomheder har for længst luret fidusen i at købe sig adgang til SoMe-stjernernes platforme. De kan nemlig noget meget værdifuldt, virksomhederne ikke kan. Og det er bogstaveligt talt guld værd. Det moderne menneske er blevet ekstremt dygtig til at aflure reklamebranchens tricks, som er designet til at få os til at købe mere. Vi klikker pop-up reklamer væk uden at ænse teksten og mærker irritationen, når vi bliver tvangsindlagt til at se en 30 sekunders reklamevideo.

I dag er der behov for mere subtil markedsføring. En mere spidsfindig og raffineret måde at nå ind til kunderne. Og den leverer SoMe-stjernerne. Typisk tester de en virksomheds produkt og skriver en rosende anmeldelse. Det fungerer forbløffende godt, fordi følgerne har tendens til at sænke paraderne, når anmeldelsen kommer fra en, de "kender". En, de har tillid til. Men de sponsorerede indlæg deler vandene og kan gå ud over troværdigheden, forklarer Trine-Maria Kristensen.

– Nogle følgere synes, SoMe-stjernerne sælger ud, når de laver sponsorerede indlæg, så det er en balancegang at bevare sin integritet og autencitet, som folk jo har købt ind på. Vi er vilde med SoMe-stjernerne, fordi de er ligesom os. Hvis det image aftager, kan de miste følgere.

LÆS OGSÅ: 10 Instagram-profiler du skal følge, mens de stadig er små

LÆS OGSÅ: Derfor bliver du ulykkelig af Facebook

LÆS OGSÅ: 21 søde måder at afsløre sin graviditet på via sociale medier

 

Fakta om blogging

500.000

Så mange unikke brugere har kendisbloggeren Mascha Vang om måneden. Hun er indehaver af en af de mest besøgte blogs i Danmark. I 2015 tjente hun 1,8 mio. før skat på at blogge.

5,6 mio.

svenske kroner eller hvad der svarer til knap 4,4 mio. danske kr. tjente den svenske model og mode- og rejseblogger Kenza Zouiten i 2013.

Kilde: Ekstrabladet.dk

Top 10

Disse Instagram-stjerner har flest følgere

1. Selena Gomez, sanger, 109 mio.
2. Taylor Swift, sanger, 97,6 mio.
3. Ariana Grande, sanger, 96, 8 mio.
4. Beyoncé Knowles, sanger, 94, 9 mio.
5. Kim Kardashian, realitystjerne og model, 92,5 mio.
6. Cristiano Ronaldo, fodboldspiller, 90,3 mio.
7. Kylie Jenner, realitystjerne og model, 86 mio.
8. Kendall Jenner, realitystjerne og model, 74,3 mio.
9. Nicki Minaj, rapper, 73,9 mio.
10. National Geographic, natur- og videnskabmagasin og TV-kanal, 69,4 mio.

Kilde: "Most popular Instagram accounts – in pictures", The Telegraph. Tal fra
februar 2017

Eksperterne

Anna Ilsø, arbejdsmarkedsforsker på Københavns Universitet

Trine-Maria Kristensen, ekspert i sociale medier. Se mere på Trinemaria.dk


Henter...