Rebekka Notkin bolig
SPONSORERET indhold

Sådan bor en af Danmarks dygtigste guldsmede

Toner af mørk grøn og blå skaber en flydende overgang til haven udenfor, og stuen hos guldsmed Rebekka Notkin er både dekadent og hyggelig.

Af: Nicola Kragh Riis Foto: Gyrithe Lemche
12. dec. 2016 | Bolig | ALT for damerne

Hvorfor er stuen dit yndlingsrum?

Stuen er husets hjerte, da det er her, vi går ud i haven og igennem ud til køkkenet. Det er her, familien mødes til middag og i løbet af dagens aktiviteter. Jeg elsker at slå dørene op til haven og invitere haven indenfor.

LÆS OGSÅ: Anne Lose: "Hvis det ikke var for min mand, var alle mine vægge lyserøde"

Sofa fra Eilersen, stole fra Fredericia Furniture, sidebord med glasplade er et loppefund, det grønne marmorbord fra Ox Denmarq, vaser Georg Jensen, lamper er loppefund, den blå væg er farven Oregon Grape fra Flüggers stilhistoriske farvekort. Puder fra Tapet-Café og velourpuder fra Magasin.

Hvilken stemning har du skabt i stuen?

Jeg ønskede, at få stue og have til at hænge sammen, som en forlængelse af sommerhalvåret. Med tapetet med tranerne på væggen, de grønne gardiner, kulørte og mønstrede puder og mange grønne planter, synes jeg, det er lykkedes at skabe en forbindelse mellem ude og inde. Den blå farve på væggene skaber en intens, rar og omfavnende atmosfære, og så komplementerer farven husets byggestil. Jeg omgiver mig med ting, der har en historie og er i gode materialer. Alt er noget, min mand og jeg har samlet og valgt gennem vores liv. Her er ting, vi har arvet og genstande og møbler, vi har købt på rejser eller på auktion. Alt sammen er ting, vi sætter stor pris på.

Hvor finder du inspiration til indretning?

Jeg finder inspiration i rejser, fotobøger og film og har en forkærlighed for 1920’ernes eklektiske elegance og miks af mønstre.

I stuen hænger et smukt stykke fotokunst af Astrid Kruse Jensen. Bord, lampe og krukke er vintage. Gulvene er behandlet med mørk olie.

Hvad var det skønne ved 1920’erne?

Jeg har en stor begejstring for perioden, da det var en tid, hvor kunst, arkitektur og mode balancerede elegance og funktion så skønt. Den luksuriøse og overraskende komposition af mønstre, former og materialer, der prægede den tid, var avantgarde og dekadent.

De drømmende og delikate smykker er Rebekkas eget design.

Hvad fascinerer dig, når det kommer til indretning?

Jeg er fascineret af indretning og lader mig forføre af smukke materialer, møbler og genstande. Indretning, der fortæller en historie, og er bundet sammen rum for rum og i overensstemmelse med husets byggestil og kultur, er betagende.

Sofa fra &Tradition, Rebekka har selv syet pude af stof købt på loppemarked i Milano, velourpuder fra Magasin, kunstværker på væggen er af Evren Tekinoktay, Cathrine Raben Davidsen og Tal R. Loftlampen er fra 1950'erne og et loppefund. Spisebordet er et Grete Jalk fra Lauritz.com, spisebordsstolene er tysk design, på bordet står Lyngby-vase, lav Georg Jensen lysestage og høj lysestage fra Svenskt Tenn.

Hvad er dit eller dine yndlingssted ude i verden?

I sommer besøgte jeg Villa Necchi Campiglio i Milano, der er fuldstændig vidunderligt indrettet. Det er en smuk villa bygget i 1932, der er meget inspirerende og harmonisk indrettet med smukke møbler, kunst og fine, fine detaljer. Husets byggestil, havens tilrettelæggelse og den gennemførte indretning, der hænger tæt sammen, fortæller en magisk historie om en tid, en kultur og en familie. Et sted, der bliver ved at begejstre og inspirere mig.

Smykkedesigner Rebekka Notkin foran kunstværker af bl.a. Tal R, Cathrine Raben Davidsen og Evren Tekinoktay.

Hvad siger dit hjem om dig?

Mit hjem og min indretning vidner om, at jeg er optaget af æstetik og detaljer i såvel mit arbejde med smykker som i min indretning. Jeg går op i materialer, materialestruktur, farvekombinationer og overflader.

Silketapetet på væggen er håndmalet fra De Gournay fra Tapet-Café. Krukkerne er fra den lokale planteskole, og rattanstolen er vintage.