Karriere
SPONSORERET indhold

Sådan får du andre til at løse opgaver for dig

Det handler om at sælge sine idéer rigtigt, når man skal have kollegerne i gang. Læs mere her.

Af: Alice Louise Wedell-Neergaard
29. okt. 2013 | Livsstil | ALT for damerne

I denne uge, har jeg arbejdet på opgaver, hvor jeg skal have nogle eksterne til at hjælpe virksomheden med at løse en opgave.

Og i den forbindelse er jeg blevet inspireret til at skrive til dig om, hvor vigtigt det er, at man er tydelig i sin kommunikation, når man skal have andre til at udføre en opgave for sig.

Opgaven skal først og fremmest sælges ind. Mange af os bryder os ikke om at skulle sælge noget til andre. Men jeg er ked af det.... Vi skal alle sælge hver dag.

Når man skal have andre til at udføre en opgave, er det vigtigt, at det bliver helt tydeligt, hvad det er man ønsker. Så her er en lille checkliste for, hvad man skal igennem:

Mål
Du skal sætte dig et mål med, hvad du vil have andre til. Og det skal kommunikeres tydeligt og på en positiv og inspirerende måde.

Tid
Du skal forholde dig til, om opgaven har et tidsperspektiv – altså om opgaven har en deadline og hvor lang tid den kan/skal tage.

Konteksten
Og så skal du sørge for, at personen/personerne som skal hjælpe forstår konteksten – dvs.

Hvorfor er det dem, du kontakter?
Hvad er baggrunden for, at opgaven opstår?
Og hvad er personen/personernes rolle i opgaven?

Disse tre huskepunkter, kan bruges både privat og på arbejde, når man skal have hjælp. Og bruger man lige lidt tid på at forberede sig med disse i punkter i baghovedet, så er man langt i forhold til at blive klar i sin kommunikation.

Og forudsætningen for overhovedet at lykkes er, at du kan sælge opgaven ind. Hvis du har teenagebørn ved du, at det kan være svært at få dem til at forstå, hvorfor de absolut skal deltage i moster Annas familiefødselsdag.

Dit må er, at det skal han/hun. Og det er søndag kl. 14 og de to første timer er de vigtigste, for der vil de andre fætre også være der.

LÆS OGSÅ: Du kan træne dig til højere en løn

Sådan gør du konkret
Så lad os kigge på, hvordan man kan sælge opgaven ind:
Hvis vi siger til vores teenagebørn du skal deltage – fordi det skal du, så kan vi være sikre på, at vi får en halv sur teenager med til fødselsdag. Vi har ikke solgt opgaven ind!

Men hvis vi bruger lidt kræfter på at forklare baggrunden for, hvorfor vi gerne vil have søn/datter med, og forklarer det med teenagesprog og i teenage-værdier – f.eks. fordi moster Anna gerne vil se dig – eller fordi fætter Jonathan og fætter Søren også kommer, og måske også lidt om, at datter/søn kun skal deltage i 2 timer, så kan vi som regel få vores mål opfyldt.

Dette gælder også på arbejde. Alle opgave skal sælges ind, så det bliver interessant for den der skal hjælpe at løse opgaven.

Det betyder, at du skal bruge forberedelse på at finde ud af, hvad det er som vil motivere den, som skal hjælpe dig. Jo mere du kan koble opgaven til personen/personernes egne mål og værdier, jo større er chancen for, at de vil finde tid og prioritering til at hjælpe dig.

Sådan får du din opgave "frem i køen"
Hvis du står i en situation, hvor du skal have din opgave prioriteret frem for andre, bliver salgsopgaven rigtig vigtigt.

Du skal tænke på, hvordan du bedst "brander" opgaven, så den bliver mere interessant end de andre, og dermed "vinder" en prioriteringsrunde.

Her skal du tænke på, hvad du kalder opgaven, hvis den er så stor, at den skal have et navn.

Hvordan opgaven er beskrevet. Er de tre huskepunkter tydelige? Og hvad kan man få ud af at være med til at løse opgaven?

Alt dette er "ren reklame" for opgaven – det er SALG.

Rigtig god fornøjelse!

LÆS OGSÅ: Disse 3 ting gør kvinder til gode ledere