Klassiske skønhedsprodukter
SPONSORERET indhold

20 klassiske skønhedsprodukter vi køber igen og igen

Nogle produkter går aldrig af mode. Se, hvilke effektive og skønne klassikere, vi køber igen og igen.

Af: Marie Brodersen Foto: Presse
26. sep. 2015 | Mode | ALT for damerne

1. Mineralernes moder
Jane Iredale grundlagde sit firma i 1994, og hendes mærke var det første, der tilbød mineralsk foundation, som på det tidspunkt var et mere hudvenligt alternativ til konventionelle makeupcremer. Hun kom oprindeligt fra underholdningsbranchen, og blev inspireret til at udvikle serien af utallige skuespillere, der havde fået hudproblemer af deres makeup.

LÆS OGSÅ: "Jeg har nogle drifter, der ikke kan tøjles af ægteskabet" 

Amazing Base, Jane Iredale, 370 kr.



2. Tryllestaven
Få produkter har revolutioneret skønhedsbranchen som den lysspredende concealer-pen Touche Éclat fra 1991. Trods utallige efterligninger er den stadig en favorit og har reddet tusindvis af kvinders udseende fra konsekvensen af for få timers søvn.

Touche Éclat, Yves Saint Laurent, 290 kr.


3. Sov dig smuk
I 1982 så verdens første serum, Advanced Night Repair, dagens lys og ændrede kvinders hudple-jerutiner for altid. Estée Lauders forskerteam havde forstået solens skadende virkninger på huden og udviklet en sammensætning af ingredienser, der kunne booste hudens natlige reparationsproces. Advanced Night Repair bliver til stadighed forbedret og er fortsat en af verdens mest populære sera. 

Advanced Night Repair, 30 ml, Estée Lauder, 550 kr.

4. Fem er et magisk nummer
Chanel no. 5 er en af de få parfumer, der har overlevet tidernes skiftende smag, og selvom den er næsten 100 år gammel, er formlen stadig den samme. Da den blev lanceret i 1921, var den banebrydende for sin tid, fordi Chanel modsat tidens trend satsede alt på indholdet og ganske lidt på flakonen. Ironisk nok anses flakonen i dag for at være ikonisk, hvilket har sikret den en fast plads på Museum of Modern Art i New York.

No. 5 Eau de Parfum, 50 ml, Chanel, 715 kr.

5. Den hemmelige ingrediens
Et fejlslagent eksperiment efterlod videnskabsmanden Max Huber med kemiske forbrændinger i ansigtet, der startede hans søgning efter noget, der kunne reparere skaderne. 12 år og 6.000 forsøg senere var Crème de la Mer en realitet. Den "hemmelige" ingrediens er en bio-fermenteret blanding af søgræs, planteolier, vitaminer og mineraler, der tager tre måneder at producere og koster derefter. Til gengæld har blandingen ekstremt regenererende egenskaber, der også har vist sig som en effektiv anti-age-ingrediens.

Crème de la Mer Moisturizing Cream, 60 ml, La Mer, 1.895 kr.

6. Hold på håret
Hårsprayen Elnett kom på markedet i 1960 og blev omgående en succes, fordi den var let at rede ud. I 1968 blev produktet yderligere forbedret, og hårsprayen er stadig blandt de mest solgte i verden. Elnett er elsket af både forbrugere og professionelle og bruges i litervis under de halvårlige modeuger verden over.

Elnett Satin Laque, 250 ml, L'Oréal Paris, 60 kr.



7. Duften af te
Green Tea blev lanceret i 1999 og ramte plet i forhold til 90'ernes foretrukne dufttendenser; let og frisk. Green Tea indeholder en lavere koncentration af duftolier end en standard "eau de toilette" og betegnes derfor som en "scent", hvorfor prisen også er mere attraktiv. Hvert år fornyes konceptet med en limited edition, der bringer noget nyt til duften – i år var det bambus.

Green Tea Scent Spray, 100 ml, Elizabeth Arden, 330 kr.

8. Born with it
Great Lash var ikke Maybellines første mascara, men det var deres første moderne mascara i den praktiske emballage, vi stadig kender i dag. Siden dens lancering i 1971 er den blevet indbegrebet af Maybelline og kendes nemt på det pink hylster og grønne låg, der netop har fået en designmæssig opdatering.





9. Nostalgi til neglene
Den fine, lille krukke med det drøje indhold er uændret siden lanceringen i 1963, og det har sikret neglebåndscremen Crème Abricot noget nær kultstatus. Den fyldte 50 år i 2013 og blev samme år hædret som Årets Klassiker til Danish Beauty Award.

Crème Abricot, Dior, 200 kr.

10. Ikke kun til en pige
Da den blide og romantiske blomsterduft Anaïs Anaïs blev lanceret i 1978 blev den omgående en succes blandt unge piger, der dog havde udfordringer med udtalelsen. Den vedvarende salgssucces vidner dog om, at det er en duft, både yngre og ældre vender tilbage til.

Anaïs Anaïs Eau de Toilette, 50 ml, Cacharel, 435 kr.


11. Kan du tælle til tre?
Clinique blev en realitet efter en artikel i amerikansk Vogue i 1968, hvor hudlægen Norman Orentreich argumenterede for, at en hudplejerutine bestående af rens, eksfoliering og fugt kunne gøre en forskel på huden. Siden er der solgt millioner af Cliniques tretrinssystem, hvilket har sikret Clinique en position som et af verdens største brands.

Facial Soap, 100g, Clinique, 135 kr.





12. Sol i æske
I 1984 lancerede det klassiske parfumehus Guerlain verdens første solskinspudder, som fik navnet Terracotta. I dag dækker Terracotta over en hel serie af makeup- produkter i solskinskategorien, men pudderet er og bliver husets største makeupsucces.

Terracotta Bronzing Powder, Guerlain, 380 kr.

13. Sikkerhed frem for alt
Bocage er fra 1968 og har samme grundformel, som da den blev lanceret. Den anti-perspirante ydeevne er dog forbedret undervejs, hvilket har sikret den duftneutrale deodorant en trofast og mangeårig fanskare. I dag fås Bocage deodoranten både som stick, creme og roll-on.

Bocage Déodorant, 50 ml, Lancôme, 185 kr.
14. Multitaskeren
Få cremer er blevet brugt så alsidigt som Eight Hour cremen fra 1930, hvis navn er inspireret af en kundes udsagn om, at en hudafskrabning på hendes søns knæ var helet otte timer efter, at det var blevet smurt med den fede creme. Og det er lige præcis Eight Hour helende egenskaber, der har sikret dens stadige succes. Den vandt prisen som Årets Klassiker ved Danish Beauty Award i 2011.

Eight Hour Cream Skin Protectant, 50 ml, Elizabeth Arden, 300 kr.
15. Kultnegle
Neglelak blev for alvor populært, da Uma Thurman udødeliggjorde farven Rouge Noir i filmen Pulp Fiction fra 1994. Siden er det kun gået en vej med udbuddet af nye farver og mærker, men Chanel er stadig trendsættende, og Rouge Noir er blevet et absolut musthave blandt kendere.

Le Vernis Rouge Noir, Chanel, 195 kr.
 
16. Stribet luksus
I 1956 nedskrev Matas deres grundlov om, at ingen af deres produkter måtte indeholde skadelige stoffer, og at kvaliteten altid skulle være den samme. Stribe-designet kom til i 1967, og siden har Matas tilføjet stadigt flere af deres egne varer til sortimentet. En af disse er Luksus Shampoo, der vandt prisen som Årets klassiker ved Danish Beauty

Award i 2015. Luksus Shampoo, 500 ml, Matas, 50 kr. 
17. Den lille blå
Niveas blå tindåse har ændret udseende et par gange i løbet af de sidste 100 år, men den drøje formel fra 1911 er stadig den samme. Nivea-cremen er elsket for sine fugtgivende og beskyttende egenskaber og kendt for sin karakteristiske duft.

Nivea Crème 250 ml, Nivea, 50 kr.
18. En hjælpende hånd
Clarins lancerede håndcremen Crème Jeunesse des Mains i 1979, og den er stadig en succes, selvom verden har set hundredvis af håndcremer siden. Det er ingredienser som sheasmør og sesamolie, der sikrer, at dine hænder altid føles bløde, fugtmættede og beskyttede, når du smører dem med den rige creme. Og så er det selvfølgelig væsentligt, at den også trænger hurtigt ind i huden, så hænderne ikke føles fedtede bagefter.

Crème  Jeunesse des Mains, 100 ml, Clarins, 195 kr.
19. Glans på tube
Lancôme vidste tilsyneladende ikke, at de havde ramt en guldmine, da de i år 2000 lancerede Juicy Tubes som en limited edition i årets forårskollektion. Efterspørgslen var dog så massiv, at de valgte at sætte de små, glansgivende tuber med frugtsmag i permanent produktion. Juicy Tubes sælger stadig godt trods konkurrence og et generelt modeskifte mod andre læbeprodukter.

Juicy Tubes, Lancôme, 175 kr.
 20. Lait Corporel
Lait Corporel har fugtet kvinders kroppe sine 1972 og er elsket på grund af dens friske citrusduft og letflydende konsistens, der nu er konserveret uden parabener. Lait Corporel vandt en Danish Beauty Award som Årets klassiker i 2009, og er et af de få produkter, der har kunnet tåle at blive solgt i supermarkedet uden, at det har smittet negativt af på brandet.

Lait Corporel, 400 ml, Biotherm, 179 kr.
LÆS OGSÅ: 5 fejl kvinder begår, når de vil være sunde 

LÆS OGSÅ: Det siger dit valg af cola om dig: Light versus klassisk

LÆS OGSÅ: "Jeg tror ikke på dem, der siger, at de kan spise alt uden at tage på"