Guldknap 2018 Gestuz
SPONSORERET indhold

Guldknappen 2018 går til…

Læserne er ikke i tvivl: Gestuz er årets vinder af guldknapprisen. Gennem et årti har designer Sanne Sehested formået at følge med tiden og flytte brandet fra rock chik til sexy modenhed.

Af: Redaktionen Foto: Franne Voigt
28. jan. 2018 | Mode | ALT for damerne

Der er en god chance for, at du allerede kender Gestuz. Måske har du endda en striktrøje eller et par læderbukser fra nogle af de forrige kollektioner i skabet. Gennem de seneste 10 år har Gestuz nemlig formået at skabe tøj, der går lige i solar plexus på landets kvinder, og det blev belønnet i dag, da Sanne Sehested kunne gå på scenen i Skuespilhuset i København og få overrakt årets guldknappris af Tina Nikolaisen.

LÆS OGSÅ: Her er de nominerede til ALT for damernes Guldknap 2018

– Gestuz har med de seneste sæsoners kollektioner for alvor rykket sig helt frem i den modeelskende kvindes bevidsthed. Vi lærte brandet at kende, da læder- og nitte-trenden var på sit højeste i slutningen af 00’erne, hvor Gestuz lærte os at være rock chik. Nu er moden anderledes, og Gestuz har forstået at flytte sig med og endda gå forrest med print og feminine silhuetter. Et kvindeligt univers, der tiltaler kvinder i alle aldre, lød det i talen til vinderen.

Sanne Sehested kan glæde sig over at fejre jubilæum med hyldest fra de danske kvinder, som belønner hende for at have fulgt med tiden. Som hun selv udtrykker det:

– Gestuz-pigen er stadig den samme som for ti år siden – hun er blot blevet ti år ældre. Hun er stadig sexet, effortless og rå, men på en nyfortolket, mere moden facon. Som designer skal man passe på med at lade sig diktere af markedet, for vi skal være tro mod os selv og vores egen stil, men det, vi laver, skal også være en god forretning, siger Sanne Sehested, der sidste år kunne aflevere det bedste regnskab nogensinde.

– Hvis jeg skal rose mig selv, så er jeg god til at ansætte mennesker. Jeg har det bedste hold, og vi har de sidste fem år knoklet som gale for at nå dertil, hvor vi er i dag.

Kommerciel med kant

Fashion director for Euroman og Eurowoman, Frederik Lentz Andersen, fremhæver Sanne Sehested som en designer, der både tænker kommercielt, men også forbeholder sig retten til at have lidt kant.

– Hun forstår at ramme en tidsånd og henvende sig bredt, men viser samtidig, at hun har en bredere kulturel forståelse. For eksempel købte Gestuz sidste år licensen til at bruge den amerikanske rapgruppe Wu-Tangs logo på en kollektion. Det nemmeste i verden ville have været at købe et Metallica- eller Guns’n Roses-tryk og tro, at så er man rock’n'roll, men her brød hun med det forventelige, og det var fedt. Det var for de indviede, og det gav en ny dimension, siger han.

Sanne Sehested har siden barnsben interesseret sig for mode. Dengang elskede hun at gå på opdagelse og finde inspiration i morens klædeskab, men i dag er klædeskabet skiftet ud med hele verden som inspirationskilde.

– Min inspiration kommer meget fra stemninger. Det kan være noget, jeg møder på rejser, i gadebilleder, og hvor jeg nu færdes. Og så bliver jeg også ret draget af silhuetter og kvaliteters bevægelser, når jeg ser på mennesker. Men jeg kan også finde inspiration i gadestil, illustrationer og farvesammensætninger, jeg ser.

Gestuz er også kendt som et mærke, der går nye veje for at passe på kloden, og har lavet en kollektion, der 100 procent baserer sig på genbrug af plastflasker.

– Det er vigtigt for os, at vi tager ansvar for det, vi laver. Vi har et kæmpehjerte for både dyrevelfærd og miljøet. Et vildt år Læserne har selvfølgelig stemt ud fra, hvad de allerede kender Gestuz for, men det er faktisk efterårskollektionen, der bragte brandet i puljen af nominerede.

– Det, der kendetegner kollektionen, er, at tøjet er superfeminint, men for eksempel også har et herresuit. Der er både pasteller og brune nuancer, og det er dét, Gestuz kan: Der er altid kontraster, siger assisterende moderedaktør Rikke Jung Larsen, som i samarbejde med Boozt.com har lavet en flot modeserie med vinder-brandet, som du kan se på de næste sider.

Om den nye kollektion siger Sanne Sehested selv:

– Der er langt mere rock'n'roll i den, end der har været længe. Så vi har tydeliggjort det, vi er drevet af, og som vi startede ud med. Den er inspireret af Rolling Stones og 70’ernes rock'n'roll-kultur, som jeg er vild med. Stilen er elegant, afslappet og sexet med grafiske silhuetter og lækre kvaliteter som silke, uld, skind, satin og rulam. Vi har lavet et par brede, højtaljede bukser, som giver verdens længste og mest slanke ben. Sådan nogle bukser burde alle kvinder eje! Vi har også lavet cowboystøvler og denimstyles. Dén kollektion har alt. Sanne Sehested har i det hele taget masser at fejre i år, hvor brandet også har 10-års jubilæum og har slået dørene op til deres første flagshipstore.

Anbefalet til dig