Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

kosteksperter: det spiser vi ikke

kosteksperter: det spiser vi ikke

3 kosteksperter: Det spiser vi aldrig...

,,, Og det her spiser vi masser af.

De giver os masser af gode råd til, hvad der er sundt og godt at spise, hvad enten vi vil tabe os, have mere energi eller en sundere hverdag.

På fitliving.dk har vi fået 3 kosteksperter, Michelle Kristensen, Birgitte Nymann og Martin Bonde Mogensen til at løfte sløret for, hvad de aldrig kunne finde på at sætte tænderne i, og hvad de til gengæd spiser rigtigt meget af.

Michelle Kristensen, kost- og træningsekspert
Det spiser jeg aldrig: Der er intet i min verden, som man ikke må spise, men jeg vil selvfølgelig helst spise mad, der giver energi og næring, vitaminer og mineraler. Derfor spiser jeg ikke helt lyse krydderboller. Det er jo rent luft, ikke særlig sundt, og jeg synes faktisk, at en bolle med korn og kerner smager meget bedre. Spiser jeg bollen, går der en hævningsproces i gang i min mave – og det er der, hvor folk kan komme hen og spørge, om jeg er gravid.

Det spiser jeg masser af: Æg. Det er så let og tager ingen tid at lave – og det passer mig godt fordi jeg er så meget på farten. Du kan spise det morgen, frokost og aften. Du kan slå det ud på panden, koge det, samt bruge det i både det salte og søde køkken fra pandebrød til søde pandekager. Jeg bruger også æg i mine smoothies for at få proteiner.

Martin Bonde Mogensen, body-sds-behandler og kropsterapeut

Det spiser jeg aldrig: Generelt er jeg en varm fortaler for, at vi spiser så naturligt som muligt. Jo mere fabrikeret maden er, jo mere undgår jeg det. Det skyldes de ting, som fødevarerne er blevet tilsat af tilsætningsstoffer, sukker, hvede osv, men også at der ikke er meget næringsværdi tilbage i en lørdagskylling eller frossen pizza. Derudover holder jeg mig også fra lightprodukter. Det er kemisk fremstillet, giver ustabilt blodsukker og hjælper altså ikke på et vægttab. 

Det spiser jeg masser af: Grønne grønsager, fordi de er fyldte med vitaminer, antioxidanter, kalk og folinsyre, der bl.a. er godt for vores blodsukker og organer. Så masser af grønkål, broccoli og spinat. Jeg presser mange af grønsagerne til juice, fordi det så bliver lettere at indtage et større forbrug af grønsager, som giver mig masser af sund næring og er gode byggesten for kroppen. Man kan godt blive lidt træt i kæberne, hvis den står på broccoli og grønkål i fast form hver dag.

Birgitte Nymann, kost- og træningsekspert
Det spiser jeg aldrig: Lightprodukter, der er plagiater af rigtige fødevarer – de smager heller ikke lige så godt som den ægte vare. Hvis man har lyst til sødt, så spis da sukker. For mig er det vigtigere, at vi lærer at styre vores sukkerindtag. Light-produkter fjerner ikke problemet på langt sigt, for du bliver jo ved med at have lyst til sødt. Derfor skal vi have vænnet os fra at have så stor en lyst til sødt i stedet for at nære den søde tand med kunstige fødevarer.

Det spiser jeg masser af: Jeg vil ikke bytte mit kød for noget. Jeg er meget glad for kød med lidt fedt, som f.eks. kyllingelår og and, og fede fisk som laks og stegte sild. Jeg ved godt, at det animalske fedt er meget udskældt, men jeg tror altså ikke, at det er mere usundt, end meget andet vi indtager, så længe du spiser det i moderate mængder. Kød giver mig mæthed og god energi, og derfor opprioriterer jeg protein allerede fra morgenstunden, for så har jeg energi til en lang arbejdsdag.

SE OGSÅ: Er du en skjult sukkergris?

SE OGSÅ: Bloggernes sunde vinterfavoritter

SE OGSÅ: 4 shots, der booster din sundhed

Se, hvad vi ellers skriver om: Kost