Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Derfor har du ondt i knæene
Foto: Jacqueline Fluri

Slidgigt, smerter og kunstigt knæ

"Det er svært at acceptere, at man skal døje med knæsmerter i så tidlig en alder"

Går du ofte og bander over ondt i knæene? Og er trapper din værste fjende? Så er du langt fra alene, for to ud af tre danskere får ondt i knæene i løbet af livet. Mød Tina, som har fået et nyt knæ, og Olivia, der måtte skifte karrierevej, fordi hendes knæ ikke kunne holde til arbejdet.

Olivia måtte skifte job: "Det er svært at acceptere, at man skal døje med knæsmerter i så tidlig en alder"

Da Olivia Rose var i starten af 20'erne, arbejdede hun i Matas, og hun elskede jobbet. Men det var meget lange dage, hvor hun var på benene hele dagen på et hårdt betongulv, og hendes knæ kunne ikke lide det.

"Pludselig begyndte det at nive inde i knæet. Nogle gange så kraftigt, at jeg ikke kunne gå. Jeg startede med at skifte mine pæne sko ud med gode kondisko – endda crocs! Og så tænkte jeg ikke så meget mere over det, for jeg var kun i 20'erne, og der er man jo ikke allerede slidt ned," siger Olivia, som dog hurtigt fornemmede, at det ikke var noget, der gik over. Smerterne kom pludselig hver dag, og selvom hun flyttede til en anden butik med et blødere gulv, flyttede smerterne med.

LÆS OGSÅ:Skadet knæ? Sådan træner du dig rask

ALTERNATIV BEHANDLING

"Jeg gik til lægen, men følte ikke, at jeg blev taget seriøst – måske fordi jeg var så ung. Jeg fik bare nogle øvelser med hjem, som desværre ikke hjalp ret meget. Til sidst måtte jeg sige mit job op og finde en anden karriere, fordi jeg ikke kunne holde til at stå op hele dagen," fortæller Olivia.

Hun besluttede sig for at søge alternative veje og gik til en kiropraktor, som både trykkede på bestemte punkter og gav akupunktur og massage. Sammen med besøg hos en healer og daglige gåture for at holde knæene i gang, fik hun en smule lindring.

"Det er ikke et mirakel, og smerterne er ikke væk – men det kan holde det nede, hvis jeg samtidig passer på med ikke at overbelaste mine knæ. Jeg føler, at det er det eneste, jeg kan gøre, men det er godt nok svært at acceptere, at man skal døje med knæsmerter i så tidlig en alder."

FRYGTER OPERATION

Olivia har både gode og dårlige (knæ)dage. Er vejret dårligt, gør knæene næsten altid ondt, og får hun lavet for meget, vanker der altid en straf. Hun har fx lige været i Firenze, hvor hun ikke kunne dy sig for at gå de mange trin op i toppen af en kirke for at beundre udsigten.

"Da vi nåede toppen, gjorde mit ene knæ så ondt, at jeg næsten græd af smerte. Dagen efter kunne jeg ikke støtte på det, og det første jeg gjorde, da vi kom hjem, var at gå til kiropraktor. Heldigvis arbejder jeg i dag som selvstændig inden for kommunikation, så jeg kan sidde med min bærbare i sofaen og arbejde, hvis jeg har brug for det. Jeg var tvunget til at skifte job, men jeg er lykkelig for min nye karrierevej – og det er mine knæ også!"

I dag er Olivias største frygt, at knæene en dag skal skiftes ud, for det kan nok ikke undgås. Og hendes råd til andre er at lade være med at gå for længe med smerter uden at gøre noget ved det.

"Jeg havde ondt i mange år, før jeg tog det seriøst og gik til lægen og skiftede arbejde. Hvis jeg havde reageret tidligere, kunne jeg have overbelastet mine knæ mindre og måske have færre smerter. Det er bestemt ikke sjovt at være hæmmet af slidte knæ, når man kun er 33 år."

Olivia Noel Vivienne Rose, 33 år. Selvstændig inden for sociale medier og kommunikation. Bor sammen med sin kæreste.

Tina har fået kunstigt knæ: "Jeg kan cykle til arbejde og gå op til min lejlighed på 4.sal igen"

For tyve år siden begyndte Tina Salmonsen at arbejde som social- og sundhedshjælper. Hun var ufaglært, så hun vidste ikke, hvordan hun skulle løfte korrekt, og der gik ikke lang tid, før hun begyndte at få ondt.

"Mit ben røg nærmest bagover en dag, og så fik jeg meget ondt i knæet. Dagen efter skete det igen og dagen efter igen ... det var frygteligt, for jeg vidste jo aldrig, hvornår det ville ske igen, fortæller Tina, der til at begynde med dulmede smerterne med håndkøbsmedicin.

Hun uddannede sig til social-og sundhedshjælper og kom på rygskole, hvor hun lærte at bruge de mange hjælpemidler og lave forflytninger korrekt. Og så besluttede hun sig for at tabe sig, for hun vejede små 40 kilo for meget.

"Jeg har altid haft elevatorvægt, og jeg havde som yngre tabt mig 30 kilo ved at træne hårdt ... alt for hårdt. Jeg cyklede op til 30 kilometer flere gange om ugen, og det har ikke været godt for mine knæ. Men selvom jeg tabte mig igen, fjernede det ikke mine smerter i knæene." 

LÆS OGSÅ: Yoga mod dårlige knæ

SLEM SLIDGIGT

Til sidst gik Tina til læge, og et røntgenbillede afslørede en masse løs brusk i hendes knæ, som også var helt slidt ned. Dommen lød på slem slidgigt, og hun fik ”renset” knæene for løs brusk ad flere omgange – indtil der ikke var mere brusk at fjerne, og knoglerne stødte mod hinanden og gav Tina forfærdelige smerter. Lægen bad Tina tabe sig 10 kilo mere og passe godt på sig selv, for hun skulle helt sikkert have nye knæ, men hun skulle helst klare sig uden så længe som muligt.

"Et nyt knæ skal jo skiftes igen på et tidspunkt, så jeg skulle prøve at udskyde operationen så længe som muligt. Det motiverede mig meget til at passe bedre på mig selv og træne og holde vægten nede," fortæller Tina, der startede på en helt ny uddannelse til pædagog for at undgå de mange tunge løft.

Planen var, at Tina lige skulle blive færdig som pædagog, før hun skulle have skiftet det værst tilredte knæ, men da hun kom ud i sin sidste praktik på et bosted for udviklingshæmmede, var arbejdet så fysisk hårdt, at det gik galt med ulidelige smerter til følge.

Glucosamin kan måske hjælpe dig med slidgigt. Se det store udvalg af danske Glucosamin produkter hos med24.dk

ET NYT KNÆ

I februar 2016 fik Tina et kunstigt knæ. Det andet skal også skiftes, men hun trækker tiden så længe som muligt. Et par måneder senere blev hun færdig som pædagog, og Tina har det i dag meget bedre, selvom det kunstige led bestemt ikke er en mirakelkur, advarer hun.

"Jeg går ikke længere med frygten for, hvornår det går galt, og jeg kan nøjes med smertestillende om morgenen. Jeg kan cykle til arbejde, og jeg kan gå op til min lejlighed på 4.sal igen. Men jeg kan ikke sidde på knæ eller gå i knæ, og jeg kan ikke danse til fester. Seksuelt er der også stillinger, jeg ikke kan holde ud, og det andet knæ gør stadig ondt, så alle smerter er ikke bare pist væk," siger Tina.

Men Tina er stadig fast besluttet på, at hun ikke skal have flere kunstige knæ lige nu. Hun går til massage hver anden uge, cykler 15 kilometer hver dag og laver bentræning i fitnesscenteret. Hun har også skiftet alle sine sko ud, så hun ikke går i fodtøj, der er slidt skævt, og hun mærker efter, hvad knæene kan holde til – og ikke holde til.

"Kunstige knæ kan i dag holde op til 20 år, men jeg vil passe så godt på mig selv, at mit holder længere. Så jeg spiser sundt, drikker fiskeolie og holder mig i gang. Og vil råde andre til også at passe bedre på sig selv. Hvis bare nogen havde fortalt mig dengang, at jeg fx løftede forkert, så havde jeg måske stadig mit eget knæ."

Tina Salmonsen

Tina Salmonsen, 46 år. Arbejder som socialpædagog på et plejehjem. Har en kæreste og er mor til to børn på 16 og 18 år.

Mange danskere døjer med knæene

Hvorfor driller knæene?

Slidgigt er den hyppigste årsag til knæsmerter, jo ældre man bliver. Idrætsskader eller brud i knæet øger også risikoen for senere at få slidgigt i knæet. Meget af det handler dog også om genetik. Du kan have hårdt fysisk arbejde hele dit liv uden at få slidgigt, og du kan have stillesiddende kontorarbejde og alligevel ende med slidgigt. Overvægt er endnu en faktor, som øger risikoen for at få slidgigt i knæene.

Hvordan behandler man knæsmerter?

Ved vedvarende smerter i knæene, vil lægen som regel tage et røntgenbillede. Har du slidgigt, vil man først behandle med fysioterapi, smertestillende eller træning – og vægttab, hvis du er svært overvægtig. Operation er ”sidste udvej”, og man vil i de fleste tilfælde forsøge med andre metoder først.

Hvad kan man selv gøre?

Er du svært overvægtig, er det en god ide at gå i gang med et vægttab. Ellers er det vigtigste faktisk at holde sig igang. Selvom man har smerter og måske tror, det er bedst at holde sig i ro, så er det vigtigt at træne, så musklerne bliver stærkere. Styrketræning og balancetræning er det mest effektive.

Kilde: Overlæge Snorre Læssøe Stephensen, Ortopædkirurgisk Afdeling på Herlev og Gentofte Hospital Øvrige kilder: Ritzau Fokus, Nordjyske Tidende, TV2

Se, hvad vi ellers skriver om: Sygdom og Sund livsstil