Vinder af Den store bagedyst 2021
SPONSORERET indhold

Årets bagedystvinder: Nu må kærestens Vild med dans-trofæ vige pladsen

Ubeskriveligt og surrealistisk. Sådan beskriver de tre finalister det selv, når de skal sætte ord på, hvad det betyder at stå i finalen af Den store bagedyst 2021. Til sammen har de vundet et utal af hemmelige udfordringer og mesterbagerforklæder, og lørdag efter lørdag har de grint, grædt og ikke mindst BAGT sig direkte ind i vores hjerter.

Af: Hanne Bang Foto: Agnete Schlichtkrull (DR)/Privat
27. nov. 2021 | Mad | ALT.dk

Og lørdag aftens finale blev ingen undtagelse, for her skulle deltagerne både imponere dommerne med 50 elegante og ensartede minikager, samt et meget personligt mesterværk, der skulle afspejle deltagernes helt egen unikke bagestil.

Derudover blev de kastet ud i denne sæsons allersværeste hemmelige udfordring af dommerne. Finalisterne Sæþór, Anelise og Frederik skulle nemlig bage årets bagedysttrofæ med alt, hvad det indebærer af svære bage-teknikker og komplicerede chokoladearbejder.

”Vi kunne ikke have ønsket os en bedre afslutning på denne her jubilæumssæson og det kan vi takke jer tre for”, sagde Timm Vladimir inden han sammen med Markus Grigo og Katrine Foged Thomsen afslørede dette års vinder af den store bagedyst.

bagedyst-finale-2021.jpg

Og at det blev Sæþór, der løb med sejren i dette års bagedyst, kom som en kæmpe overraskelse – ikke mindst for vinderen selv:

”Det var min mor, der fik mig til at melde mig til bagedysten, og hun har jo ikke kunne være her på sidelinjen gennem det her” sagde en tydelig rørt Sæþór, der dedikerede sejren og trofæet til hende.

”Det her (trofæet red.) er lige så meget hendes, som det er mit”

Sæþór, vinder af Den store bagedyst 2021

Vi spurgte Sæþór, om han ville sætte lidt flere ord på den overraskende sejr:

Du virker som om, at det ikke helt er gået op for dig, at du har vundet. Hvad tænkte du, da Timm sagde dit navn?

”Jeg tænkte tusind ting! Jeg var sikker på, at de lige pludselig ville sige: ”Ha! Snydt, vi tager den lige igen…” Men jeg havde klaret det ret godt i alle tre udfordringer, så jeg stod da med et lille håb om, at det ville være mit navn, der blev nævnt. Men jeg var samtidig også helt overbevist om – og afklaret med, at det ikke ville blive mig. Så det var simpelthen så vildt!”

Hvordan har det været både for dig – og din familie – at skulle holde på så stor en hemmelighed i så lang tid?

”Det har været virkelig svært. Især når folk skriver til mig, at de ikke tror på, at jeg kan vinde, når nu de andre deltagere er så dygtige. Min datter har simpelthen været SÅ god – hun har været så pavestolt og har glædet sig til at kunne fortælle alle, at det faktisk var hendes far, der endte med at vinde."

Hvor skal trofæet stå derhjemme?

”Jeg tænker, at Thomas' Vild med dans-trofæ (Sæþór bor sammen med kæresten Thomas Evers Poulsen, der er professionel danser og med i Vild med dans, red.) fra sidste år måske må vige pladsen på ’trofæ-hylden’ derhjemme, ellers må de to trofæer holde hinanden med selskab.

Hvad ændrer det for dig at stå som vinder af Den store bagedyst 2021?

”Jeg har ikke gjort mig de store overvejelser omkring det. Jeg tager en dag ad gangen og ser, hvad der kommer til at ske. Og hvis sejren gør, at nogle spændende døre åbner sig, kan det godt være, at jeg løber igennem dem. Men lige nu ændrer det ikke noget”

Et kæmpestort tillykke skal der lyde til Sæþór og de to andre superseje finalister, Anelise og Frederik herfra. Tak for alle de søde, sjove og sindsoprivende oplevelser i denne sæson. Og tusind tak for kage...

Anbefalet til dig