Frederik Haun sæson 10 den store bagedyst
SPONSORERET indhold

Frederik fra bagedysten: ”Jeg har fået så meget positiv respons på netop den kage”

Vi er nu nået over halvvejs i den tiende sæson af den store bagedyst, og deltagerne har lørdag efter lørdag imponeret os med deres fantastiske kreative kagekreationer, og ikke mindst deres evne til at holde hovedet koldt foran de varme ovne.

Af: Hanne Bang Foto: DR & Privat
05. nov. 2021 | Mad | ALT.dk

En af de deltagere, der virkelig har taget os med storm, er den 30-årige Frederik fra Frederiksberg, der både har imponeret dommerne Markus Grigo og Katrine Foged Thomsen, og os her på ALT.dk.

LÆS OGSÅ: Sæþór fra bagedysten: At græde over en kage?!? Det forstår jeg SÅ godt nu!

Faktisk ligger Frederik allerøverst i vores afstemning, hvor vi spurgte jer, hvem I hepper på i dette års bagedyst. Vi tog fat i den travle ejendomsmægler og amatørbager til en snak om hans meget personlige budskab med mesterværkskagen i episode 1, hans favorit fra de tidligere sæsoner og meget mere. Læs med her

Hvad har overrasket dig mest ved at være med i Den store Bagedyst?

"Det har overrasket mig meget, hvor hårdt det faktisk var. Jeg vidste godt, at jeg ville få travlt og ville blive presset, men det var slet ikke i nærheden af det, jeg endte med at føle. Det føltes som at gå til eksamen konstant hver uge – for alle tre udfordringer i bagedysten er lige som en eksamen. Og når de så er overstået, kan du starte forfra igen med at forberede sig til næste uge og “læse” et helt pensum igennem igen. Det er nok den bedste beskrivelse, jeg har af den arbejdsbyrde, det er, at være med i den store bagedyst."

Du er en af de heldige, der har fået mesterbager-forklædet – hvad betyder det for en deltager at få den anerkendelse?

"Det har været en forrygende start på bagedysten – meget bedre end jeg nogensinde turde håbe på. Det var helt surrealistisk at stå med mesterbagerforklædet to gange. Men det lagde også et kæmpe pres på mine skuldre om at skulle præstere bedre. Og det gjorde, at jeg pressede mig selv endnu hårdere, fordi jeg gerne ville fortsætte med at præstere og gøre mit bedste. Jeg er så glad for de forklæder, fordi de er belønningen for al det hårde arbejde, man lægger i sine kager."

Vi ser tit, at der fældes en tåre eller to, når der ryger en deltager ud. Men hvor hårdt er det egentlig for jer andre?

”Jeg forstår meget bedre nu, at man kan fælde en tåre i bagedysten. Jeg har selv fældet en tåre, men ikke over en mislykket kage. Det var mere som en reaktion på det kæmpe pres, vi var under, når vi optog, og den kæmpe lettelse jeg følte, når vi var færdige, og det var gået godt. Så jo, jeg synes virkelig, at det er hårdt, men jeg tror ikke, man kan forstå det, før man selv står i det.”

Hvilken kage/udfordring har betydet mest for dig at komme i mål med i denne sæson?

”Min fondant-kage, som var mit personlige mesterværk i det allerførste afsnit af årets bagedyst, har betydet rigtig meget for mig. Der var et supervigtigt budskab i den kage, som jeg rigtig gerne ville have ud på en fin måde… og det lykkedes. Jeg har fået så meget positiv respons på netop den kage. Det har været meget overvældende, at folk rundt om i stuerne er blevet inspirerede til at få en snak omkring, hvad en regnbuekage betyder, og hvad den står for.”

Har du en favorit fra en de tidligere sæsoner?

”Jeg synes, der har været mange utrolig dygtige deltagere med i de tidligere sæsoner af den store bagedyst. Men hvis jeg kun må vælge én, så må det være Andrea, som vandt sæson 6. Jeg synes, at hun var en SÅ fantastisk dygtig håndværker, og hun lavede de vildeste kager.”

Hvilket råd vil du give til dem, der overvejer, om de skal melde sig til næste sæson af Den store bagedyst?

”Du skal sikre dig, at du er klar til at gennemgå det pres, som man kommer under i bagedysten. Du får brug for kæmpe opbakning fra dit bagland – de skal være klar til at støtte dig undervejs, for det bliver der brug for! Du skal være indstillet på, at det er hårdt arbejde, men også at det hårde arbejde bliver belønnet i teltet. Når det så er sagt, så er det en oplevelse, som du vil have med dig resten livet. Så har du en drøm om at være med, så bare spring ud i det!”

Anbefalet til dig