9 tegn på at din krop mangler magnesium
ALT for damerne

Mangel på magnesium

Lider du af uro i benene? Så mangler du måske dette i din kost

Du er træt og skranter, måske slår dit hjerte ekstra hurtigt, og du har svært ved at sove. Problemet kan være magnesiummangel. Her er en række tegn på, at du kan have et for lavt magnesiumniveau.

Af Christina Bølling 08.sep.2015 Sundhed

Kvalme og opkastning
Et tidligt tegn på, at du ikke får tilstrækkelig magnesium, er mave- og tarmproblemer. Alt fra lidt rumlen til kvalme og opkastning.

Blodtryk
En række studier har vist, at der er sammenhæng mellem et lavt magnesiumniveau og for højt blodtryk, men desværre hjælper magnesiumtilskud ikke i alle tilfælde.

LÆS OGSÅ: Hjælper motion på depression?

Muskelkramper
Magnesium gavner ikke bare nervesystemet, men også de enkelte nervefibre og -ender, der sørger for at overføre information fra den enkelte nervecelle til de omkringliggende. Når der ikke er tilstrækkeligt magnesium i kroppen, kan der opstå en slags neuromuskulær overfølsomhed, som medfører muskelkramper, -spasmer og svage muskler.

Se hvilket magnesiumtilskud der hitter på med24.dk (sponsoreret)

Søvnproblemer
Kronisk søvnløshed og andre søvnproblemer kan hænge sammen med magnesiummangel.

Angst og depression
Nervesystemet er meget følsomt overfor magnesiumniveauet i kroppen, og i en række tilfælde har kosttilskud haft en positiv effekt på stress og angst.

Uro i benene
Det lyder harmløst, men Restless Legs (RLS) er et stort problem, som man ikke kender årsagen til. Symptomerne er til gengæld meget generende og karakteriseret ved en uimodståelig trang til at bevæge benene hele tiden. Fødder og underben skiftevis sover og gør ondt, og det kribler i dem. Magnesiummangel er en af de ting, lægerne undersøger i forbindelse med RLS.

Træthed
Når kroppen er i underskud af magnesium, er det, som om alting kører trægt. I det nyere USDA-studie konstaterede man, at en række forsøgspersoner brugte mere ilt, når de trænede, hvis de manglede magnesium, end hvis deres magnesiumstatus var o.k. Det havde ingen betydning, om personerne var i god eller dårlig form.


LÆS OGSÅ: 11 problemer du har med din krop - og hvordan du løser dem

LÆS OGSÅ: Det betyder dine gener for din vægt  

LÆS OGSÅ: Sådan påvirker det din krop, når du lyver

Superkilder til magnesium

Mandler, 25 gram = 80 mg
Spinat, 50 g = 78 mg
Tørristede cashewnødder, 25 gram = 74 mg
Peanuts, 75 gram = 63 mg
Sojamælk, 100 gram = 61 mg
Sorte bønner, 50 g = 60 mg
Edamamebønner, 100 gram = 50 mg
Peanutbutter, 2 skefulde = 49 mg
Fuldkornsbrød, 2 skiver = 46 mg
Avocado, ½ = 44 mg
Bagte kartofler, 75 gram = 43 mg
Brune ris, 100 gram kogte = 42 mg
Yoghurt naturel = 42 mg


Henter...