"Jeg skal op på 10.000 skridt om dagen!"
Foto: Privat | Her er Anne med sin lille hund, Vega.
ALT for damerne

Ambassadør for ALT for damernes Kvindeløb

"Jeg skal op på 10.000 skridt om dagen!"

Del på

Hun sidder på et kontor det meste af dagen, og der er ofte kage til de møder, hun går til, så gå- og løbeture er et must for at holde formen. Mød Anne Honoré Østergaard, som er ambassadør for ALT for damernes Kvindeløb.

Af Mette Petersen | 02.mar.2017 | Sundhed

Til daglig arbejder Anne Honoré Østergaard, 36 år, ved SKAT, hun er byrådsmedlem og folketingskandidat i Aalborg, og så underviser hun i kommunikation. Ifølge hende selv sidder hun ned det meste af dagen, enten i bil, til møde, eller foran en computerskærm, og hun arbejder ofte både dag og aften. Løb er derfor et godt supplement til den stillesiddende hverdag.

Privat bor hun med kæresten Claus og hunden Vega, som er en god motivator for at komme ud og få brugt kroppen i hverdagen. Anne forklarer: "Ellers kan hun finde på bare at sidde og kigge på mig med de der øjne, der siger: Skal vi ikke ud? Og jo - det skal vi da." 

Anne er ambassadør for ALT for damernes Kvindeløb, og vi har stillet hende en række spørgsmål om, hvorfor løb er hendes foretrukne motionsform og hvordan hun finder tiden og motivationen til at løbe i en travl hverdag.

Tilmeld dig ALT for damernes Kvindeløb

Hvor længe har du været løber – og hvorfor valgte du løb som motion?

– Hånden på hjertet, så startede jeg først sådan rigtig med at løbe i 2015, men før det har jeg løbet mange små ture og gennemført flere småløb. Løb er bare det nemmest tilgængelige, fordi det ikke er afhængigt af et bestemt tidspunkt. Bare på med skoene og så afsted – også på fx. ferier.

Hvordan kom du i gang med at løbe?

– Førhen har jeg selv løbet, men det har altid fungeret bedst, hvis der var nogen med. Jeg tilmeldte mig en løbeklub i 2015, fordi der i 2016 var et helt exceptionelt løb, som simpelthen bare var et must i Aalborg-kredse. Det var en halvmaraton gennem Limfjordstunnelen, hvor man ellers ikke får muligheden for at løbe. Det ville jeg gerne være med til, så der skulle trænes op. Derfor tilmeldte jeg mig ikke bare én, men to løbeklubber, som løb på forskellige tidspunkter. På den måde var jeg sikker på, at jeg i hvert fald kunne en af gangene, og det er jo heldigvis ikke dyrt at være med i en løbeklub – sammenlignet med for eksempel et fitnesscenter.

Hvor langt løber du?

– Jeg løber alt fra få kilometer til 10 kilometer. Jeg tror på, at en lille tur er bedre end ingen tur. Og jeg går også mange ture med min hund. Jeg har et mål, der hedder, at jeg helst skal op på 10.000 skridt om dagen.

Hvad giver det dig at løbe?

– Jeg er så stolt af mig selv, når jeg har løbet en tur. Nu har jeg lige været inde i en periode, hvor jeg ikke er kommet så ofte afsted, men jeg er så utrolig glad, og det føles bare så godt, når jeg har løbet en tur. For eksempel kom jeg først hjem kl 22 i går, og jeg var færdig, især i mit hoved efter så lang en dag, men jeg kunne se på en app jeg har, at jeg kun havde gået sølle 2.000 skridt hele dagen - og mit mål er altså 10.000. Så jeg tog hunden med på en gåtur, jeg sagde til mig selv som en slags motivation at nu går du bare en lille tur, men som det som ofte går, så endte turen med at blive længere end planlagt, og det betød, at jeg alligevel kom op på de 10.000 skridt den dag. Sådan går det tit - det bliver en længere tur end planlagt, når jeg først er kommet afsted. Det er en fed følelse bagefter.

LÆS OGSÅ: "Det var skønt efter mange års overvægt at opdage, at jeg kunne løbe"

Hvad er din motivation for at komme afsted?

– Jeg er sådan en, der skal løbe med nogen. Det er alt for nemt, at lave undskyldninger for sig selv, så det er en stor hjælp at have aftaler med veninder eller en løbeklub. Når energien ikke lige er der, er der nogen, der står og venter på én, og så bliver man nødt til det. Jeg løber også gerne korte ture med min hund - så jeg får brugt mig selv, og den kommer ud. Ellers kan den finde på at sidde og kigge på mig og give mig dårlig samvittighed. For mig er det også fint med en kort løbetur eller en gåtur ind imellem. Det er bare meget rart at komme ud, og jeg bliver langt mere overskudsagtig af det, når det først er overstået. Jeg har aldrig fortrudt en løbetur.

Hvordan finder du tid til at dyrke motion i en travl hverdag?

– Det er ikke så skemalagt, for det tillader min hverdag ikke. Ofte skriver jeg til et par stykker om morgenen, om de har lyst til en løbetur senere på dagen og der er ofte en der enten melder sig, eller kommer med en bemærkning om, at jeg da bare skal se at komme afsted. Det er en fantastisk motivation. Og selvfølgelig er det fedest, når nogen er frisk på en fælles løbetur. I den sidste tid har jeg været lidt dårlig til at komme afsted, men nu er jeg jo ambassadør for ALT for damernes Kvindeløb, så nu skal jeg rigtig i gang – jeg elsker at have et mål. Jeg er jo også nået en alder, hvor det er begyndt at sætte sig – alt det kage, der tit er til møder, og som jeg så godt kan lide. Jeg sidder også meget stille på jobbet, og desværre er jeg ikke en af dem, der er født med lange tynde ben, der skal arbejdes for det.

Har du en yndlingsrute?

– Jeg bor lige i nærheden af en stor kridtgrav, som man kan løbe rundt om. Ruten er utrolig flot, og så midt på ruten er der de ondeste trapper, som man kan løbe, eller hvis formen svigter, gå op ad, når jeg så når toppen, bruger jeg altid et par minutter til at nyde udsigten. De dage, hvor tiden og overskuddet er der, løber jeg så ruten mere end en gang.

Har du før deltaget i løb? 

– Jeg melder mig typisk til 2-3 løb om året, så har jeg et mål og en grund til at holde løbetræningen ved lige. Det er min måde at holde mig selv i gang. Jeg har deltaget i mange dameløb, blandt andet ALT for damernes Kvindeløb flere gange, og jeg er fast deltager i løbet Blokhus Maraton, som min onkel arrangerer. Det er fjerde år i træk, jeg er med der. Jeg har både løbet det med min nevø, niece og min søster. Det er hyggeligt at løbe sammen med familien. For et par år tilbage, hvor Pokemon-dillen var på sit højeste, gik løbet ud på at fange dem – og det var derfor lidt på børnenes præmisser. I 2016 løb jeg mit første trail løb på 10,5 km - også i Blokhus. Man løb gennem sand, klitter og bakker - det var super sjovt.

Hvad drikker/spiser du før/efter din løbetur?

– Jeg har ikke et bestemt ritual. Men jeg elsker kakaomælk og jeg har engang læst, at kakaomælk er godt efter en løbetur, så jeg drikker til tider ekstremt meget af det, når jeg har løbet en tur. Jeg har bildt mig selv ind, at så må man godt. Hvis jeg skal løbe om morgenen, sørger jeg altid for at have lidt i maven, og ellers sørger jeg bare for at få rigeligt med vand i løbet af dagen, når jeg ved, at jeg skal løbe. Hvis jeg skal løbe langt, så måske også en banan.

Løber du med musik?

– Nej, jeg løber oftest sammen med andre eller med min hund, og jeg kan godt lide, at man kan snakke lidt sammen undervejs.

Dit bedste råd til en nybegynder?

– Det kommer lidt an på, hvilken forhindring personen har for at komme afsted. Dybest set har man jo kun brug for et par sko, og i første omgang handler det bare om at komme afsted - og lad være med at spekulere på tempoet, for formen skal nok komme. Jeg har en ven, som er ekstremløber, og han siger, at det ikke kan betale sig at snøre skoene for mindre end 5 kilometer, men jeg er uenig. En lille tur er meget bedre end ingen tur - og det hele behøver ikke altid være så planlagt. Bare kom afsted.

Dit bedste råd til at hoppe i løbeskoene?

– Den dag, du beslutter dig for at snøre de løbesko og for alvor går i gang med at løbe, har du sejret. For du bliver helt sikkert gladere, og mere frisk. 

Tilmeld dig ALT for damernes Kvindeløb

Del på
Kommentarer (0)
Henter...