Foto: Sigurd Høyen | Sundhedsguruernes egne tips
ALT for damerne

”Jeg vil hellere have kvalitet og flere kalorier”

Fire måltider om dagen og en kombination af løb, styrketræning og yoga, holder Michelle Kristensen sund og glad. Målet er hverken muskler eller tynde lår, men at finde energien til hverdagens udfordringer.

Af Jo Brand 24.maj.2015 Sundhed

Tidligere delte sundhedsguruen Tor Andersen ud af sine personlige sundhedsvaner og gode tips. Nu er det blevet Michelle Kristensens tur i vores serie om, hvordan sundhedsguruerne selv holder sig sunde.
 
Mit mål med min livsstil
– Mit mål er at være tilfreds, ikke at have ondt nogen steder og kunne løbe så meget, som jeg gerne vil. Jeg vil også gerne vågne og være frisk om morgenen og have overskud til det, dagen byder på. Jeg vil ikke blive slået af pinden af en træls mail eller uventede ting. Kropsligt går jeg ikke efter muskler eller at være tynd, men jeg vil gerne se sund ud, og jeg synes faktisk en lille delle på maven ser meget dejlig ud.

LÆS OGSÅ: Denne kur hjalp Signe af med irritabel tyktarm 

Min kost
– Jeg spiser fire gange om dagen og nogle gange fem. Det er fordelt på tre hovedmåltider og et eftermiddagsmåltid, og så måske en snack om aftenen, hvis jeg sidder og arbejder og trænger til et eller andet. Jeg spiser næsten alt. Men helst økologisk. Dog kan jeg ikke tåle gluten i for store mængder. Jeg kan for eksempel ikke spise en hel pizza eller for meget pasta og brød. Derfor bager jeg også glutenfri boller selv. I det hele taget har jeg en sart mave, og jeg ved, hvad der trigger den.

– Hvad jeg spiser til morgenmad varierer. Men det kunne typisk være en smoothie med blandt andet frossen broccoli, som jeg laver så tyk, at jeg spiser den med en ske. Det kan også være scrambled eggs eller proteinpandekager. Til frokost spiser jeg som regel rester fra aftensmaden, en salat med kød, et stykke laks eller en fiskefrikadelle med, hvad jeg lige har af grøntsager. Om eftermiddagen spiser jeg en halv bolle med peanutbutter og banan eller en portion skyr med mysli, hvis jeg skal træne. Skal jeg ikke træne, snupper jeg noget gnavegrønt eller to stykker 85 procent mørk chokolade.

– Min aftensmad består for det meste af kød og grøntsager – for eksempel squash, som jeg spiser som pasta. Det kan også være takeaway fra 42 Raw, Wedofood eller Palæo. Og skal jeg have en aftensnack, laver jeg for eksempel en smoothie med frossen banan og mandelmælk. Generelt spiser jeg lidt anderledes i weekenderne – der går jeg gerne ud og spiser tre retter og drikker sjusser.

Mine fem favoritter
Æg, broccoli, squash, tørrede morbær, peanutbutter.

Jeg spiser aldrig
McDonald's.

Det spiser jeg..
...når jeg har tømmermænd: Burgere og pomfritter, men det skal være hjemmelavet eller købt et sted, hvor der er en god kvalitet. Selvom det er fastfood, skal det være ordentligt, så jeg spørger derfor ofte mig selv: Hvad får min krop ud af det her? Hvad skal den bruge det til? Generelt vil jeg hellere have kvalitet og flere kalorier end dårligere kvalitet og færre kalorier.

... foran fjernsynet: lakrids fra Johan Bülow eller en flødebolle fra Summerbird.

... til fødselsdag: Jeg går uden om brød, boller og lagkage. Og hvis jeg på forhånd ved, at det er det eneste, der er, er jeg så hellig, at jeg tager min egen glutenfri bolle med.

Min motion
– Jeg løber fem gange om ugen. Normalt løber jeg mellem 5 og 15 kilometer. Derudover varierer jeg mit løb, så jeg nogle gange løber intervalløb andre gange længere og mere afslappende ture, og så er der nogle gange jeg løber en tur på tid. Derudover styrketræner jeg to gange om ugen i en halv time. Og så laver jeg ti minutters yoga hver aften, som jeg streamer fra yogaglo.com.

Yndlingsmotion
– Jeg elsker at svømme i havet! Desværre er sæsonen jo kort i Danmark, men når jeg er på stranden om sommeren, svømmer jeg rundt derude hele tiden.

Værste form for motion
– Jeg er ikke så god til hold med for mange mennesker. Og så får du mig aldrig til pole dance eller nøgen-yoga.

Når vægten skal ned, ellerformen skal trimmes
–  Skal jeg strammes lidt op, fjerner jeg aftensnacken, og så nøjes jeg med at spise to stykker frugt om dagen og spiser i stedet flere grøntsager. Og så prioriterer jeg min søvn, så jeg har mere energi til at træne. Men jeg træner ikke mere, end jeg allerede gør.

LÆS OGSÅ: Dette ord optræder 23 gange i denne artikel - men igen af os tør sige det

LÆS OGSÅ: Tina spiste sig fra sin PCO  

LÆS OGSÅ: Lad den sunde kost bane vejen for et sundere liv 


Henter...