Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Madpakke
Foto: Iben Kaufmann Lav en lækker og sund madpakke sammen med dit barn.

Guide: Lav en lækker, sund madpakke til dit barn

Væk med kedelige madder. Glæd dit barn med en lækker og nem madpakke, som hun selv kan være med til at smøre.

Få opbygget nogle gode og nemme rutiner for at lave madpakke. Måske kan de smøres aftenen før, mens I alligevel rydder op efter aftensmaden?

Hvis du er bange for, at maden bliver kedelig, så lav et lille eksperiment, og smør en madpakke til dig selv, og tag den med på arbejde.

Mange børn døjer med kræsenhed, men madpakkerne kan være en måde at få madglæden tilbage i familien, hvis dit barn bliver inddraget og langsomt lærer de forskellige madvarer at kende. Hvis madpakken samtidig er sund og nærende, behøver du ikke i lige så høj grad tænk over aftensmaden.

Herunder finder du opskrifter på en lækker madpakke til børnehavebarnet og de små og store skolebørn – god fornøjelse! 

Børnehavebarnet

Madpakke til børnehavebarnet

Små madder

2 stykker rugbrød, smør, leverpostej, frikadeller, rullepølse med tomat. Smør brødet, og skær det ud i kvarte. Put forskelligt pålæg på madderne.

Agurk og gulerod med tzatziki.

Tzatziki er måske ikke for små børn, tænker du? Men de fleste børn synes, det er dejligt at dyppe grøntsager i lidt dip.

Ingredienser:

1 agurk, 4 dl. yoghurt naturel, 3 fed hvidløg, 1 spsk. dild, 2 spsk. olivenolie, salt og peber. Riv agurkerne groft. Vrid dem i et rent viskestykke. Bland agurkerne med yoghurten. Pres hvidløget i, og tilsæt olien. 

Smag til med dild, salt og peber. Skær stave af gulerod og agurk. Pak tzatzikien ned i en lille boks.

Minitærte

Ingredienser:

4 færdiglavede butterdejsplader, 4 æg, 2 dl. yoghurt naturel, 100 g skinke, ½ squash, olivenolie, frisk timian, salt, peber og 100 g ost.

Foer muffinforme med butterdejen. Pisk æggene sammen med yoghurten. Skær squash i små stykker, og lynsteg dem i olivenolie. Skær skinken i små stykker. Bland det hele, og tilsæt hakket timian, salt og peber.

Fyld formene med æggemassen. Drys revet ost over tærterne, og bag dem i 20 min. ved 200 grader.

Dessertmadder

Toastbrød med hhv. jordbær, banan og avocado er en lille lækker afslutning på frokosten. Skær toastbrødet ud med kageforme. Mos avocadoen. Lav madder med jordbær og avocado eller med jordbær og banan.

Det lille skolebarn

Madpakke til skolebarnet

Klapsammenmad med tre stykker brød

2 stykker rugbrød, 1 stykke lyst brød, smør, 2 stykker kylling med karry fra Den Grønne Madpakke, salat og bagte peberfrugter.

Ingredienser:

3 peberfrugter, olivenolie, salt og peber. Skær peberfrugterne i strimler. Læg dem i et fad, og dryp lidt olie over. Tilsæt salt og peber. Bag frugterne ved 200 grader, til de er bløde, i ca. 40 min.

Peberfrugterne kan holde sig i nogle dage i køleskabet. Smør de 3 skiver brød. Saml maden med salat, kylling og peberfrugter.

Rugbrødssandwich

2 stykker rugbrød, Philadelphia-ost, skinke med honning fra Den Grønne Madpakke og rød pesto.

Ingredienser:

1,5 dl. olivenolie, 3 spsk. pinjekerner, 3 spsk. reven parmesan, 100 g soltørrede tomater, 1 fed hvidløg, salt og peber. Blend ingredienserne sammen. Smør rugbrødet med osten. 

Læg 1 skive skinke på brødet, smør med pesto, 1 skive skinke mere. Luk sandwichen.

Mellemmåltid:

Lille beholder med frugt: druer, mandler, rosiner, cashewnødder og tørrede bananer.

Skinke-ost-bolle (ca. 20 boller)

Ingredienser:

50 g gær, 1 dl. lunkent vand, 2 tsk. salt, 2 spsk. sukker, 1 dl. mælk, 4 æg, 600 g hvedemel, 1 håndfuld frisk basilikum, 200 g skinke fra Den Grønne Slagter og 150 g emmentaler ost.

Rør gæren ud i vandet. Pisk æggene sammen, og tilsæt mælk, salt og sukker. Bland gær og æg. Tilsæt melet, og ælt godt. Skær skinken ud i fine strimler. Riv osten. Bland begge dele i dejen. 

Hak basilikum fint, og ælt det i dejen. Lad dejen hæve et lunt sted i 1 time. Slå dejen ned, og del den i 20 stykker, som formes til boller, og lægges på en bageplade med bagepapir. 

Lad dem hæve i 1 time, og pensl dem med vand. Bag bollerne i 12 minutter ved 225 grader. 

Bollerne er egnede til frysning.

Det større skolebarn

Madpakke til det store skolebarn

Pastasalat

Ingredienser:

200 g pasta, 200 g skinke fra Den Grønne Slagter, 8 cherrytomater, ½ agurk, 1 broccoli, 1 squash, 1 fed hvidløg, 1 håndfuld basilikum, salt, peber, olivenolie og aceto eddike-balsamico.

Kog pastaen efter anvisninger på pakken. Lad den køle af. Damp broccolien, og del den i små buketter. Skær squashen i små stykker, og lynsteg den i olie på en pande. Skær skinke, tomater og agurk fint ud. 

Bland pasta, skinke og grønt. Lav en dressing af olie, eddike, hvidløg, salt, peber og fintskåret basilikum. Hæld dressingen over pastasalaten.

Sandwich

1 sandwichbolle, 1 avocado, 2 stykker skinke med soltørrede tomater fra Den Grønne Madpakke, ca. 6 soltørrede tomater og mayonnaise.

Hjemmebagte sandwichboller

Ingredienser:

15 g gær, 2,5 dl lunkent vand, 2,5 dl mælk, 800 g hvedemel, 2 tsk. salt, 1 dl. havregryn, mælk til pensling. Opløs gæren i vandet. Tilsæt mælk og salt. Bland mel og havregryn.

Rør blandingen i mælken, og ælt dejen, til den er glat. Stil dejen til hævning natten over. Ælt dejen igennem, og del den i ca. 16 stykker. Form bollerne, og stil dem på en bageplade med bagepapir. 

Lad bollerne efterhæve i 1 time. Pensl bollerne med mælk, og drys evt. med lidt havregryn. Bag bollerne i 15 minutter ved 225 grader.

LÆS OGSÅ: Lad dit barn lave madpakken

LÆS OGSÅ: Kræsen: Sådan får I madglæden tilbage i familien

LÆS OGSÅ: Derfor er det okay, at dit barn er kræsent