Dit barns intelligens
SPONSORERET indhold

Test dit barns intelligens

Er din vildbasse ikke meget for at sidde stille? Har dit stille barn svært ved at få munden på gled? Tag det roligt. Børn har mange intelligenser – en af dem er den kropslige, en anden er den personlige, og de er lige så vigtige som alle de andre.

Af: Birgitte Muldbjerg, Vores Børn Junior, Maj 2012 Foto: Colourbox
21. jun. 2012 | Børn | Vores Børn

Der var engang, hvor børn var enten dumme eller kloge – eller lå et eller andet sted midtimellem. Sådan er det ikke længere.

Selv om dit barn måske har svært ved noget af det, der normalt opfattes som ‘klogt’ – bogstaver og tal, for eksempel – er hun sikkert et geni på andre områder. 

De forskellige typer intelligens skal dog ikke bruges til at tilrettelægge livet for vores børn, så vi bliver deres små karrierevejledere.

Fyldt med muligheder

Derimod kan et smugkig på intelligenstyperne hjælpe dig til at få øje på, hvilke mange muligheder der åbner sig for dit barn, og hvordan han eller hun kan få et godt liv.

Manden, der for alvor lukkede op for posen af forskellige intelligenser, hedder Howard Gardner.

Han er en amerikansk psykolog, der i begyndelsen af 80’erne foreslog at se på begrebet intelligens på en ny og bredere måde.

LÆS OGSÅ: Ni hemmeligheder til en lykkelig barndom

Før var intelligens lig med IQ og ikke ret meget andet, men siden Gardner introducerede sit syn på intelligens, er teorien blevet mere og mere anerkendt og er nu efterhånden integreret i flere skolers og institutioners måde at arbejde på.

Intelligens kan udvikles

Det er den blandt andet, fordi den kan rumme langt de fleste børn og på den måde give alle en succesoplevelse. Men også fordi pædagoger og lærere ved at sætte intelligensmærkater på børnene bedre kan forstå det enkelte barn, og hvordan det bedst lærer noget nyt.– Howard Gardners teori synliggør, at børn er forskellige, men også at børn har mange forskellige udviklingsmuligheder, siger Anne Maj Nielsen, der er cand. psych. og lektor på Institut for læring ved Aarhus Universitet.Hun understreger, at Gardners intelligenser ikke er videnskabeligt baserede fakta. Det er en teori, som mange tager til sig, fordi den favner i stedet for at begrænse børns muligheder.LÆS OGSÅ: Lær dit barn at koncentrere sig– Intelligens er ikke noget, der bare er til stede i barnet. Det er noget, der udvikles hele tiden. Og det er noget, du som forælder kan være med til at udvikle, fastslår hun.

Styrk de svage sider

Ophavsmanden til intelligenserne mener ikke, at du skal finde den eller de intelligenser, dit barn er stærk i, og så gøre dem endnu stærkere. Hans teori går ud på, at alle intelligenser er lige ‘fine’ og lige vigtige.Forstået på den måde, at et barn (og en voksen) har brug for dem alle for at virke optimalt, for at leve et godt liv.De fleste kan sætte sig ind i, at den fireårige, der kan lide at tegne, forstår at lege med de fleste, er god til at tale og kan regne den ud, har det bedre i hverdagen end det barn, der kan tælle til 10 på 15 sprog, men ikke kan se det smukke ved en stjernehimmel og skaber konflikter, når hun er sammen med andre børn.LÆS OGSÅ: Vælg den rigtige sport til dit barnDet er altså ikke meningen, at du skal dyrke dit barns intelligens voldsomt for at gøre hende særlig god til noget bestemt – ballet, klaverspil, kunstmaling – men at du skal få øje på det, hun er god til, og styrke og stimulere det, hun er mindre stærk i.

Giver en forståelse for personligheden

Det er sjovt og spændende at dykke ned i, hvor dit eget barn er stærk, og måske kan du oven i købet forstå hende og hendes personlighed bedre, hvis du for eksempel finder ud af, at hun bare stortrives med, at cd-afspilleren kører hele tiden, fordi hun har en høj musisk intelligens, eller hvorfor hun har brug for systemer og kasser til sit legetøj, fordi hun er stærk på den logisk-matematiske intelligens.Men du kan også hjælpe hende godt på vej ved at dyrke de intelligenser, hun er svag i. Opdager du, at hun slet ikke er musisk, er det en god ide at forsøge at udvikle den side af hende – på en nænsom måde.Eller hun skal måske hjælpes i gang med at være mere social – i det stille, uden pres.LÆS OGSÅ: Søskende bliver klogere af at skændesUdgangspunktet er, at det er o.k. at være bedre til noget end til andet, men at det optimale er, hvis et menneske formår at have nogenlunde samme niveau på alle intelligenser.

Kys frøen

Skoler og institutioner bruger blandt andet intelligensteorien til at danne et billede af ‘det hele barn’. Børnene er selv med til at definere, hvad de er bedst til, og derfor har de også indflydelse på, hvordan de lærer bedst.Hvis et barn for eksempel er meget kropsligt, kan det bedre forholde sig til en frø, hvis det får lov at holde frøen og røre ved den. For et barn, der er meget visuelt, vil det være bedst at se på et billede af frøen. Og hende med den udprægede personlige intelligens vil måske få mest ud af mødet med frøen, hvis hun får lov at have den for sig selv.Det, du selv kan gøre derhjemme, er at smugkigge på dit barn og forsøge at lægge mærke til, hvordan hun er: Hvordan ser hun verden? Hvad elsker hun frem for andet? Hvad bruger hun sin tid på?Du har garanteret allerede en ide om, hvor hun er stærk, og hvad der er hendes svagere sider. Men husk, at ifølge faderen til de mange intelligenser er de ikke nedarvede eller ude af stand til at ændre sig. Dit barns klogskab er under stadig udvikling, og alle børn har mulighed for at optimere deres intelligenser, hvis de får lov.

Test dig selv

Har du fået lyst til at blive klogere på, hvordan du selv er (mest) klog, kan du tage testen her!

Testen er lavet ud fra Howard Gardners oprindelige syv intelligenser og er beregnet til voksne.

Kilder: Playfoundation.com, Howardgardner.com, Pz.harvard.edu/pis/HG.htm, Emu, Danmarks Undervisningsportal og Anne Maj Nielsen, cand.psych. og lektor på Institut for læring ved Aarhus Universitet.