Et tab i regnskabet på næsten en halv million kroner har kostet grå hår, søvnløse nætter og masser af frustrationer for restauratørparret Jesper og Camilla Panorama Pedersen fra Silkeborg.
Artiklen fortsætter under videoen:
– Vi har været udsat for en hel del falske bookinger, som betød et tab på 490.000 kr. Det er uhyggeligt mange penge i sådan en butik som vores. Vi har haft vores statsautoriserede revisor til at udregne det nøjagtige beløb ud fra vores dokumentation, fortæller ”Go’ morgen Danmark”-kokken Jesper Panorama, 56.
Artiklen fortsætter under billedet:
– Det har været skræmmende, og jeg har været rigtigt ked af det. Var det restauranten, eller mig personligt, som de ville ramme? Jeg har været dybt frustreret over ikke at vide, hvordan vi kunne få lukket ned for chikanen.Foto: Niels Henrik Dam
– Vi fik en masse bookinger på 6-8 mennesker, som aldrig dukkede op. Selvfølgelig kan folk udeblive fra deres booking, men det er sjældent, det sker. Vi begyndte at ringe til folk, som ikke dukkede op. Enten var det et ugyldigt telefonnummer, eller også havde folk aldrig booket et bord hos os. Navnene på bookingerne passede heller ikke med navnene på folk, som vi ringede til.
Restauranten har 170 pladser, og på en fuld booket dag kan der være op til 150 bookinger med frokost og aften, så det var helt umuligt for Jesper og Camilla at tjekke alle.
– Vi var dybt frustrerede, for vi kunne ikke finde den røde tråd i det. På de værste dage var der 22 gæster, som ikke mødte op. Det havde store konsekvenser for os, for vi var jo klar med tjenere på arbejde, og køkkenet havde lavet alt maden klar. Vi gik og ventede på gæsterne og måtte afvise folk, som impulsivt kom forbi, fordi bordene var booket. Pengene fossede ud af kassen, siger Jesper.
Artiklen fortsætter under billedet:
– Det var en enormt stressende periode for os. Hver gang der gik fem minutter over en booking, hvor folk ikke var mødt op, så begyndte vi at kigge på uret og frygtede, at det var en falsk booking.Foto: Niels Henrik Dam
Anmeldt til politiet
Annonse
I nogen tid gav de falske bookinger anledning til en masse skriverier i medierne og på sociale medier, hvor tidligere medarbejdere beskyldte Jesper for at skabe et dårligt arbejdsmiljø i restaurant Panorama. Beskyldninger, som Jesper tog meget alvorligt og stod frem og beklagede.
– De falske bookinger eskalerede efter mediestormen, og i februar anmeldte vi det så til politiet. De kan jo se noget andet, end vi kan, bl.a. hvilke Ip-adresser, bookingerne er lavet fra. Politiet har været helt fantastiske og tog rigtig godt imod os, fortæller Camilla og Jesper nikker.
– Vi bad vores advokat om at lave anmeldelsen, for det blev så massivt, at det kunne have slået vores forretning i ihjel. Vi vidste ikke, hvordan vi skulle stoppe det. Den form for chikane og bedrageri er jo forholdsvis ny, men politiet var ekstremt gode til at håndtere vores sag.
Artiklen fortsætter under billedet:
Restauranten har over 40 ansatte. – Vores personale følte, at det var dem, der blev gjort til grin. De følte sig snydt, når bordene stod tomme. Usikkerheden var også hård for dem. Det var ikke fair.Foto: Niels Henrik Dam
I dag er de falske bookinger ophørt, og Jesper og Camilla afventer, hvad der videre sker i sagen.
– Det stoppede faktisk meget pludseligt, da politiet går i gang med efterforskningen. Det kom bag på mig, hvor stor en stressfaktor det egentligt har været, at vi var i konstant alarmberedskab. Vi skulle lige have lidt tid til at komme os over det, slår Camilla fast.
Artiklen er første gang bragt i denne uges HER&NU-blad. Du kan tegne et abonnement ved at klikke HER.
Det har været en hård periode for Panoramaparret, men kærligheden er stærk, og det har holdt dem begge oppe.Niels Henrik Dam