Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Foto: Getty Derfor skal du motionere

Charlotte Bircow: Derfor skal du motionere

Charlotte Bircow har motioneret hele sit liv – selv da hun havde kræft. Her fortæller hun, hvorfor du skal gøre det samme, ligegyldigt hvordan du ser ud, og hvilken krop du har.

"Jeg gider ikke, men jeg gør det alligevel, for jeg ved, hvad det giver mig,” er et af mine vigtigste slogans. Halvdelen af de gange hvor jeg har været på vej ud ad døren for at dyrke motion, har jeg virkelig skulle trække mig selv op, men følelsen i kroppen, når træningen var overstået, har været det hele værd. Serotonin, endorfin og dopamin er de stoffer kroppen udskiller, når du dyrker motion.
Det er kroppens naturlig lykkemedicin, og effekten af den lykkefølelse, du oplever, når du har motioneret, kan holde sig i op til fem timer efter, du er stoppet med at løbe eller cykle. Måske har du ligesom jeg prøvet at være helt flad inden træningen og smækfyldt med energi bagefter eller bare superdejlig træt, sulten og tilfreds? Netop det skud af lykke er en af grundene til, at du skal få træningstøjet på og komme i gang.

Du tænker bedre

En anden er, at du tænker bedst, når du motionerer. Måske har du selv oplevet at få gode ideer på en løbetur eller lang gåtur? Jeg tager personligt aldrig en vigtig beslutning, før jeg har dyrket motion, for jeg ved, at jeg er afslappet, balanceret og positivt tænkende efter at have motioneret, hvor jeg inden kunne være irriteret, måske vred. Et dårligt humør fører ikke til et godt slutresultat, hvorimod et afbalanceret, rummeligt sind når frem til de bedste konklusioner. Derfor er motion også et strategisk værktøj i min dagligdag.

Læs også: Pulstræning på 10, 20 eller 30 minutter - hvad vælger du?

Du er skabt til at bevæge dig

Motionen er også måden, hvorpå jeg stresser af og lader op. Det kan lyde skørt at fysisk aktivitet kan være afstressende, men det er det – og specielt i naturen. Vi mennesker er nemlig et pattedyr, skabt til at bevæge os hver dag, få frisk luft, og den kost naturen nu engang har plantet for fødderne af os. Vi er ikke skabt til at sidde ned 8-10 timer om dagen og arbejde. Vi har brug for pauser til at lade energien op, og det er det, motionen kan. Den giver dig energi og overskud til dagligdagen og de hårde tider. Motion – og særligt ude i naturen – er ligesom at sætte stikket i en stikkontakt. Det giver øjeblikkelig energi.

Du lever længere

Udover det er der jo efterhånden forsket så meget i, hvor stor betydning motion har for muligheden for at leve længere og undgå livsstilssygdomme eller bedre komme sig over dem. Modgang gør kun stærk, hvis du er rustet til det. Og i de situationer hvor du skal over nogle af livets hårde bakker, er det virkelig vigtig at have et godt udgangspunkt. Her kommer en stærk krop og et stærkt sind dig til hjælp. Ingen tvivl om, at jeg kom langt lettere og hurtigere gennem mit brystkræftforløb, fordi jeg både var fysisk og mentalt i form.

Læs også: Charlotte Bircow favoritøvelser til mave, balder og lår

Den perfekte krop er den, du har

Alle de her gevinster har været en rød tråd i mit liv – professionelt som privat – lige siden jeg begyndte at træne. Da jeg producerede min allerførste motionsvideo i 1991 år siden, var mit slogan:
“Det øgede velvære er hovedgevinsten ved motion. Den flotte krop er blot en sidegevinst.” Det er stadig sådan, jeg har det. Jeg dyrker bestemt motion for at holde mig flot og være i god form, men jeg ville aldrig have overkommet alt det, jeg har nået i mit liv, hvis ikke jeg havde motionen som et frirum, og et sted hvor jeg kunne stresse af og lade op. Husk også, at den perfekte krop er den, du har, så hvis du passer godt på den, og giver den det, den har brug for, så skal den nok også passe godt på dig hele livet.

13 gode grunde

13 gode grunde Hvis du vil holde dig FIT og stærk fysisk og mentalt hele livet, er motionen altafgørende.
Se bare, hvad det giver mig:

  1. Større velvære generelt.
  2. En stærkere, fastere og smidigere krop.
  3. Et stærkere, roligere og mere positivt sind.
  4. Mere energi og overskud til hverdagens strabadser.
  5. En bedre nattesøvn.
  6. Strammere og smidigere hud.
  7. Et langt bedre humør.
  8. En højere fedtforbrænding.
  9. En god kondition.
  10. Færre skader og skavanker.
  11. Naturlig appetitregulering.
  12. Mindre sugarcraving.
  13. En bedre peristaltik (sund lind afføring).

Om skribenten

Charlotte Bircow

aka fitnessdronningen er iværksætter, foredragsholder, coach, forfatter og underviser. Hun står også bag cremeserien Active By Charlotte og træningsvideoerne Workout smarter med Charlotte, som du kan finde på Facebook under samme navn. Se mere på Charlottebircow.com

Se, hvad vi ellers skriver om: Træning, Charlotte Bircow, Klumme, Kræft og Sygdom