Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Flad mave
Foto: Alamy Kostplan til flad mave

Kostplan til flad mave

Sådan spiser du dig til flad mave

Kan du ikke slippe af med fedtet på maven, selv om du spiser sundt og laver læssevis af mavebøjninger? Fat mod. Her får du en særlig flad-mave-kostplan, som kan sætte forbrændingen op netop i maveområdet. Resultat? Smal talje og flad mave.

Kost mod mavefedt bygger på nogle enkle grundregler. Følger du dem, har du allerede kurs mod den flade mave:

+ Spar på kulhydraterne. Undgå alle kulhydrater med et glykæmisk indeks (GI, se sundfo.dk) over 55, det er f.eks. franskbrød, dadler, øl, sukker og ris.

+ Spis de kulhydrater, som kroppen er længe om at nedbryde og derfor giver dig energi i længst mulig tid, dvs. kulhydrater med et GI under 55. Det kunne f.eks. være kikærter, brune bønner, rugbrød, klidkiks og de fleste grøntsager – dog ikke rodfrugter pga. stivelse.

+ Spis monoumættet fedt (MUFA ) – og vær ikke fedtforskrækket (med den form for fedt!)

+ Spis masser af protein – gerne fra fisk, fjerkræ, magert kød og proteinrige mælkeprodukter som fromage frais og skyr.

+ Spis mandler, hvis du ikke har anden flad-mave-mad inden for rækkevidde.

MAD, DER GØR DIN MAVE FLAD
- Avokado
- Oliven
- Mandler
- Æg
- Hellefisk
- Oliven- og rapsolie
- Kiks og brød med klid
- Pesto og tapenade lavet på olivenolie
- Hasselnødder, cashewnødder, pistacieog pecannødder

SÅ MEGET SKAL DU SPISE
Vil du gerne gense din talje, er det nødvendigt at begynde at læse varedeklarationer. Sørg for hver dag at spise følgende:
Kulhydrat: 75-99 g pr. dag. Vælg fødevarer, der ligger under 55 på det Glykæmiske Indeks MUFA : 35-50 g pr. dag.
Protein: 90-100 g pr. dag.
Kalorier: 1200-1300 kalorier pr. dag.
Spiser du efter ovennævnte principper, vil en person på 50 kg ikke tabe sig, men se en omfordeling af kroppens fedt, mens en person på 88 kg vil tabe et kg om ugen.

MUFA -hvad-for-noget?
MUFA er forkortelsen for monoumættet fedt. Et gram MUFA indeholder ni kcal. Det lyder måske mærkeligt, at et rigeligt indtag af fedt og kalorier kan hjælpe dig med at slippe af med bugfedtet, men forklaringen er, at MUFA øger forbrændingen i maveregionen. – MUFA fungerer som en slags fedtsugere i bugen, fordi de speeder forbrændingen op og på den måde gør kål på fedtet i bugen.

3, DER GIVER FEDT PÅ MAVEN
Fedtlagring omkring taljen hænger nøje sammen med cellernes manglende evne til at optage og omsætte insulin. Derudover er der tre markante årsager til, at fedtet søger mod taljen:

1. Hurtige kulhydrater. Dvs. sukker og stivelse fra ris, pasta, brød, kartofler og øl pga. maltosen, som er den hurtigste kulhydrat overhovedet!

2. Stress . Stress øger mængden af cortisol i blodet, og det nedsætter forbrændingen.

3. Rygning. Hvorfor ved man faktisk ikke præcis, men det giver fedt på maven.

Vil du undgå at ligne én i tredje måned pga. luft i maven, skal du undgå:
- Kunstige sødemidler, der ender på –itol f.eks. xylitol, maltitol og sorbitol. Alle tre er baseret på sukkeralkoholer, som ikke optages i tyndtarmen og derfor suser videre til tyktarmen, hvor det hårde nedbrydningsarbejde er med til at give luft i tarm og mave.

Har du for meget bugfedt?
Der findes to slags fedt på maven. Underhudsfedt og bugfedt. Underhudsfedt er dellen uden på dine mavemuskler. Er det den, du er træt af, skal du i gang med helt almindelig slankemad ud fra princippet: Spis færre kalorier, end du forbrænder! Bugfedt er til gengæld det fedt, der sætter sig inde mellem organerne i bugen, og det er her, MUFA - holdig kost kan hjælpe.

Du kan teste, om du har bugfedt med et helt almindeligt målebånd. Dit taljemål skal være under 80 cm, hvis du er kvinde, er det ikke det, er der sandsynligvis tale om bugfedt, medmindre du er overvægtig i det hele taget.

LÆS OGSÅ: Bikini bootcamp: Flad mave på 2 uger

LÆS OGSÅ: Video med Anne Bech: Sådan får du flad mave

LÆS OGSÅ: 7 opskrifter: Spis dig til flad mave

Se, hvad vi ellers skriver om: Kost, Flad mave, Kostplan, Forbrænding og Oppustet mave