GIV ET BLAD I JULEGAVE TIL ÉN, DU HOLDER AF

Slankekure
Foto: Getty Images

Tab dig uden slankekur

Undersøgelser viser, at det kun er én ud af hundrede kvinder, som både evner at gennemføre en slankekur, opnå ønskevægten og holde vægttabet bagefter. Men hvad skyldes denne svage, regnormeagtige rygrad hos de 99 andre kvinder? Er vi for dovne, for usikre eller for selvmedlidende til at kunne fuldføre noget så banalt som at lukke munden, spise mindre – og sundere – og se kiloene rasle af?

"Nej, vi saboterer slankekure, fordi hjernen er klogere end den kontrol, som vi med en kur sætter op for os selv. Hjernen ved, at vi har et valg. Vi kan jo bare åbne køleskabet og guffe løs, selvom det ikke står i madplanen fra Gwyneth Paltrows nyeste udrensningskur. Hjernen er slet ikke gearet til at være underlagt et stramt regelsæt. Det gør os ufri, og det vil hjernen for alt i verden bekæmpe," forklarer Mie Madsen, der er mentor og coach, og som sammen med Sofia Manning tilbyder online-kurset "It's just food".

Bryd dit spisemønster
Det første skridt på vejen til ikke endnu en gang at sabotere en slankekur er derfor at glemme alt om slankekure, forklarer Mie Madsen. Du skal simpelthen droppe at gøre mad til et emne, som optager så meget af din tid. Andet skridt er at blive bevidst om dit spisemønster. Det vil sige, at du skal begynde at tænke over, hvad du gør, og hvorfor du gør det. Når først, du stopper dit destruktive spisemønster og får et frit, naturligt forhold til mad, vil de eventuelle overflødige kilo ryge af helt af sig selv.

Læs også: Sådan taber du de sidste tre kilo

Når du har fundet dit spisemønster, så skal du definere over for dig selv, hvilket forhold du vil have til mad i stedet for at være slave af et spisemønster. Det kunne f.eks. være smugspiseren, der beslutter sig for ikke længere at spise i smug. At det er okay at spise i fuld offentlighed for så til gengæld at finde ud af, at hele attraktionen ved hemmelighedskræmmeriet ryger – og dermed også lysten til at spise for meget og for tit. Det kan også være den ubevidste spiser, der sagtens kan kværne en hel plade Ritter Sport, mens hun kører bil eller ser tv, men som med sin nye bevidsthed om sit spisemønster lærer, at hun kun må spise, når hun har tid til at være opmærksom på det, hun indtager.

Lav et manifest
Når først, du har besluttet dig for, at det skal være slut med slankekure og at fokus i stedet skal ligge på at ændre dit destruktive spisemønster, så råder Mie Madsen dig til at lave et manifest:

"Et manifest, hvor du lover at holde af dig selv og skriver ned, hvordan dit ønskescenarie ser ud, når det kommer til mad og motion. Det kan f.eks. være at spise tre sunde, moderate måltider hver dag, som du ville kunne være bekendt at servere for din veninde. Og det kan være at finde og dyrke motion, du kan lide. Husk på, at man sjældent får succes med noget, man hader."

Finde ud af hvilken type overspiser du er på næste side.Hvilken type overspiser er du?
Og jo, du kan sagtens spise efter flere mønstre.

Trøstespiseren
"Jeg har haft en superhård dag, så jeg trænger til lidt godt."

Gourmetspiseren
"Mad er himmelsk, jeg elsker god mad."

Den paniske spiser
"Det er måske sidste chance for at få en virkelig god (indsæt selv favorit), så jeg må godt."

Belønningspiseren
"Jeg har været så god i dag, så derfor er det okay."

Udsættelsesspiseren
"Jeg har alt det her arbejde, jeg skal nå, og jeg kan ikke helt overskue det – jeg må lige have lidt mad først."

Den ubevidste spiser
"Jeg spiser, nærmest uden jeg opdager det. Var det virkelig en hel plade chokolade, mens jeg så Sex and the City?"

Den uskyldige spiser
"Vi var på min vens yndlingsrestaurant, og han insisterede på, at jeg skulle prøve den ret."

Læs også: 9 tip til en flad mave

Souvenirspiseren
"Når jeg nu er i Rom, skal jeg da have pizza, og man kan da ikke være i Paris uden at få crème brûlée, eller i Tivoli uden at spise is osv, osv."

Den stolte store spiser
"Jeg er større end dig, så jeg skal selvfølgelig spise mere."

Den fornuftige spiser
"Jeg må hellere spise nu, ellers bliver jeg sikkert sulten senere."

Præ- og postspiseren
"På mandag starter jeg på kur, så jeg må godt spise kager og chips nu" og "Nu har jeg levet af grapefrugt i en uge, så må jeg da gerne få noget vin og noget slik og... og... og..."

Smugspiseren
"Jeg spiser, når ingen ser det, før jeg skal til middag, inde på mit kontor, og så tager jeg kun en lille salat, når jeg er i selskab med andre."

Den syge spiser
"Min mave opfører sig underligt, jeg har det ikke helt godt, jeg må hellere spise noget."

Kedsomhedsspiseren
"Jeg spiser, når jeg keder mig."

Læs også: 9 sundheds- og slankemyter

Den bekymrede/overvældede spiser
"Jeg spiser, når jeg er bekymret."

Den kreative/sociale spiser
"Jeg elsker at lave mad og elsker at spise og holde middagsselskab. Jeg er god til det. Det er en måde at udtrykke mig selv på."

Den gode starter, der ender skidt-spiser
"Hver morgen tænker jeg, at i dag skal jeg spise sundt. Allerede til frokost falder jeg i, og så er det lige meget, og så går det støt ned ad bakke resten af dagen."

Kilde: Mie Madsen og Sofia Manning, Manning Inspire.

Om eksperten

Mie Madsen er mentor og coach. Læs mere om hende og online-kurset "It's just food" på Sofiamanning.com.
Se, hvad vi ellers skriver om: Vægttab, Træning og Sofia Manning