Nu kan du igen tilmelde dig Danmarks hyggeligste kvindeløb.  Læs mere om overraskelserne her

test dig selv, hvor sund er du

test dig selv, hvor sund er du

Test dig selv: Hvor sund er du?

Sund, sundere, sundest … eller plads til forbedringer? Med denne enkle test kan du tage temperaturen på din sundhed – og få svaret på, hvad du kan gøre for at booste den.

TEST 1: Hvor langt er der rundt?
Din vægt siger i sig selv ikke ret meget om, hvor sund du er, og om du taber dig (på den sunde måde). Det skyldes den gamle historie om, at muskler vejer mere (men fylder mindre og sidder strammere) end fedt. Derfor får du en meget bedre fornemmelse af din sundhed, din form og dine fremskridt ved at måle din omkreds rundt omkring på kroppen frem for udelukkende at fokusere på badevægten.
Du skal bruge: Et old school centimetermål.
Sådan gør du: Mål dit omfang forskellige steder på kroppen en gang om måneden. Mål både lægge, lår, bagdel, hofter, talje, bryst og overarme. Det vil give dig et billede af, hvor meget din krop rent faktisk ændrer sig, også selvom vægten måske mener noget andet.
Sådan tolker du resultaterne: Målingerne kan primært bruges til at følge din krops udvikling. Men der er også et par tommelfingerregler, du kan sammenholde dine mål med.
WHO anbefaler, at kvinders taljemål holder sig under 80 cm. Det giver dig bl.a. en langt lavere risiko for at udvikle diabetes.
Din overordnede kropsform siger også noget om din sundhed. Fedt på maven er mere usundt end fedt på lår og balder, og derfor er det sundhedsmæssigt bedre at have æbleform end pæreform – altså at være bredere rundt om bagdelen end om maven.

SE OGSÅ: 5 øvelser: Flad mave en gang for alle

TEST 2: Er du stresset?
Langvarig stress er rigtig skidt for helbredet. Det kan føre til alvorlige lidelser som åreforkalkning og blodpropper, forhøjet blodtryk, diabetes, migræne, psoriasis, angst og depression. Så det gælder om at tage det i opløbet – eller at opdage, om du allerede er ramt. Tit er du nemlig selv den sidste til at opdage, at den er gal.
Sådan gør du: Nogle enkle spørgsmål om din nattesøvn, humør, hukommelse, sexlyst og dit generelle overskud kan give dig indikation af, om du bør være bekymret og søge hjælp. Du kan f.eks. teste dit stressniveau med den gratis app Stresstesten af Bjarne Toftegård fra Forebyg Stress, og få gode råd til at tackle stressen. Se mere på forebygstress.dk

TEST 3: Ryger du?
Der er ikke så meget sundt at sige om rygning. Så når det handler om dit helbred, er der kun ét spørgsmål at stille dig selv: Ryger jeg – ja eller nej? Er svaret nej, kan du tjekke den af på den positive liste. Et ja giver derimod seriøse minusser på helbredskontoen. Hvor mange, du skal give dig selv, hænger sammen med mængden af cigaretter.
Tip! Er du klar til at kvitte cigaretterne, så kan du få masser af hjælp, støtte og information om rygestop på Sundhedsstyrelsen rygestophjemmeside. Se mere på stoplinjen.dk

TEST 4: Hvor stort er dit alkoholforbrug?
Selvom vi indimellem taler om, at alkohol har nogle positive effekter, så ligger det også fast, at der er en alvorlig bagside. Det kan f.eks. kobles til udviklingen af ikke mindre end 60 forskellige sygdomme, bl.a. kræft. Så når vi er i gang med at give helbredet et eftersyn, må vores alkoholforbrug naturligvis med i puljen.
Sådan gør du: Hold dit alkoholforbrug op imod de officielle anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen, som anbefaler kvinder at drikke maksimalt syv genstande om ugen – og at vi holder os under fem ved samme lejlighed. Ligger du over på fast basis, kan det være stof til eftertanke.

SE OGSÅ: Hvad sker der i kroppen, når du drikker alkohol?

TEST 5: Træner du?
Fysisk aktivitet – både hverdagsting som cykling til arbejde og reel træning – er en af nøglerne til et sundt helbred. Det styrker dine muskler, dit hjerte og kredsløb, gavner humøret og passer på din hjerne for bare at nævne et lille udvalg af gevinsterne.
Sådan gør du: Tag pulsen på dit aktivitetsniveau ud fra de officielle anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen, der i store træk råder dig til at være fysisk aktiv (moderat til høj intensitet) mindst 30 minutter om dagen. Tag en uge eller to, hvor du skriver al din aktivitet op, og tjek, om du lever op til anbefalingen. Du kan også bruge en fitnesstracker som f.eks. Fitbit.

TEST 6: Hvordan er din kost?
Det er selvsagt ikke ligegyldigt, hvad du fylder på motoren. Din kost er utrolig vigtig for dit velbefindende og din sundhed, både på den korte og lange bane. Men hvor sund er din kost egentlig?
Sådan gør du: Hjernen har en tendens til at glemme de mindre sunde ting, vi stopper i munden, og mest huske de gode. Så tag en uge eller bare to dage, hvor du skriver alt – virkelig alt – det, du spiser og drikker ned med mængdeangivelser og holder resultatet op imod de officielle kostråd. Får du nok grønsager, fuldkorn og vand, vælger du magre mejeriprodukter og magert kød, og holder du igen med sukker, salt og mættet fedt? Eller er der plads til forbedringer? Se mere på altomkost.dk

SE OGSÅ: Test dig selv: Hvor god er din form?

SE OGSÅ: 3 kvinder tester: Hvor meget kan du tabe dig på 2, 4 og 6 uger?

SE OGSÅ: TEst dig selv: Hvad er din vægtskæbne?

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Læs mere >>

Ok