Jane Faerber
Foto: Klaus Rudbæk | Kvinden bag bloggen madbanditten.dk og forfatter til bogen Mæt og slank med LCHF fortæller om fordelene ved LCHF.
fit living

Jane Faerber om LCHF

Jane Faerber om LCHF: “Fokusset på, at du hele tiden skal spise et eller andet forsvinder”

Skær ned for kulhydrater, og spis mere fedt. Så forbrænder du mere fedt, er mæt i længere tid og får et stabilt blodsukker, mener Jane Faerber, forfatter til bogen 'Mæt og slank med LCHF'

Af Lene Roe Rasmussen 04.jul.2017 Sundhed

Hvad går en LCHF-kost ud på?

“LCHF er ikke bare low carb, det er i lige så høj grad en high fat-kost, hvor de store kulhydratkilder, som sukker- og kornprodukter, bliver udeladt. LCHF sigter efter at få din krops forbrænding omlagt sådan, at den skifter fra primært at forbrænde kulhydrater til at anvende fedt som brændstof.”

Hvorfor ikke bare have kulhydrat som primært brændstof?

“Kulhydrater giver en stigning i blodsukkeret. Stigningen betyder, at bugspytkirtlerne udsender insulin for at sænke blodsukkeret og få det sendt ud i muskler og lever, så det kan blive brugt som energi. Hvis du har meget insulin i blodet, stopper det din fedtforbrænding.”

Oplever du den samme mæthedsfornemmelse ved ikke at indtage lige så mange kulhydrater?

“Du oplever måske, at det er svært at blive mæt, når du skruer ned for kulhydraterne, og det er ofte, fordi du ikke skruer nok op for fedtet. Det er måske ikke mange, der hovedkulds kaster sig ud i at bruge smør, fløde og creme fraiche med 38 procent i madlavningen. Men spiser du nok fedt, vil du opleve en længerevarende mæthed. Dit blodsukker bliver stabilt, fordi der kun er behov for en meget lille blodsukkerstigning, når du næsten ingen kulhydrater indtager. Og når insulinniveauet dermed også er lavt, er der fri adgang ned i fedtcellerne.”

LÆS OGSÅ: Veronica tester LCHF: “Den største udfordring var at droppe kulhydrater”

Hvordan kan mere fedt i kosten hænge sammen med vægttab?

“Spiser du en kost rig på proteiner og ikke mindst fedt, opnår du et stabilt blodsukker og et lavt insulinniveau. Det betyder, at du ikke lige så ofte oplever sult og indtager derfor færre kalorier.”

Hvilke andre effekter har LCHF-kost?

“De to ting, som flest oplever ved at spise ud fra LCHF-principperne, er vægttab uden at føle sult og en mindsket sukkertrang. Du crasher ikke klokken 15.00 og har brug for sukker. Desuden får du mere energi og føler dig mindre oppustet. Faktisk forsvinder fokusset på, at du hele tiden skal spise et eller andet.”

Skelner du mellem godt og dårlig fedt?

“Ja – det er vigtigt, når en så stor andel af din kost består af fedt. De fedtkilder, vi anser for sunde på LCHF, er for eksempel kokosolie, olivenolie og så selvfølgelig fedt fra nødder og mælkeprodukter: smør, creme fraiche og fløde.”

Og det er så mættet fedt?

“Det er det, men i animalsk fedt er der også enkelt- og flerumættet fedt. Noget af det kontroversielle i LCHF er, at vi også spiser mættet fedt. Du bør dog spare eller helt undgå planteolierne med højt omega-6 indhold. Det vil sige majs og solsikkeolie.”

LÆS OGSÅ: Eksperterne om LCHF-kuren: Her er fordele & ulemper

Hvad er dit bedste råd til den, der gerne vil gå over til LCHF-kost?

“En omlægning af din forbrænding sker ikke over night. Det kan tage mellem tre og fem uger. Der er flere måder at gribe LCHF an på. Du kan sigte mod at spise maksimum 50 gram kulhydrater dagligt og få dem fra grøntsager. Nogle orker ikke, at alt skal måles eller vejes, og det forstår jeg godt. Der vil jeg i stedet råde dem til at lave en tallerkenfordeling, der består af en halv tallerken grøntsager (salat eller kål), et stykke kød, fisk eller fjerkræ eller æg, der cirka svarer til størrelsen på en håndflade. Dertil tre spiseskefulde fedt. Det kan været kryddersmør, en dip lavet på mayonnaise eller oliedressing. Der er altså forskellige veje til samme mål.”

KORT OM LCHF

Low Carb High Fat er et udtryk for, at du spiser en kost, der indeholder få kulhydrater og meget fedt. Principperne er enkle. I stedet for en kornbaseret kost spiser du dig mæt i:

- Masser af grøntsager, gerne med overvægt af dem, som vokser over jord.
- Kød, fjerkræ, vildt, fisk og æg.
- Godt, økologisk smør, god olivenolie og kokosolie.
- Fede mælkeprodukter som piskefløde, fede oste, creme fraiche, 38 %, og græsk yoghurt, 10 %.
- En smule nødder og bær.

Kilde: madbanditten.dk


Henter...