SPONSORERET indhold

Finalist til Danmarks sødeste kassedame 2018: Heidi Elfstrøm

For Heidi Elfstrøm falder det naturligt at hjælpe kunderne, sende dem et smil og veksle et par ord, når de kommer til hendes kasse i Lidl i Nexø.

Af: Lise Petersen Foto: Søren Jansby
09. mar. 2018 | Livsstil | Hjemmet

Jeg vil gerne give kunderne en positiv oplevelse. Det ligger mig naturligt, siger Heidi. Foto: Søren Jansby. 

Du kan stemme på din favorit-finalist nederst i artiklen eller lige her: Stemmeseddel: Her kan du stemme på Danmarks sødeste kassedame 2018

Er det i dag? Held og lykke. Du har fortjent det.
Flere kunder kommer med opmuntrende kommentarer og sender Heidi Elfstrøm varme smil, da hun sammen med Hjemmets journalist og fotograf kommer gående gennem Lidl i Nexø, hvor hun arbejder ved kassen.

Mange af butikkens kunder har indstillet Heidi til „Årets sødeste kassedame 2018“ med ord som: „Jeg har aldrig mødt så vedkommende kassebetjening“ „Det er altid en skøn oplevelse at komme til kassen, når Heidi er på arbejde“. „Heidi leverer en service, som er langt ud over, hvad man kan forvente“. Alle de pæne ord glæder Heidi.

– Jeg må indrømme, jeg blev mundlam, da vores kommunikationschef fortalte, at jeg var blandt de fem finalister. Det kom helt bag på mig. Men jeg synes, det er dejligt. Det er et ekstra skulderklap, siger 47-årige Heidi.

Hun bor i Tejn på den anden side af øen med sine to drenge på fem og ni år og blev butiksuddannet i 1988. Da det var småt med jobbene i butiksbranchen udenfor turistsæso-nen, uddannede hun sig nogle år senere til social- og sundhedshjælper, fik job og var glad for det. Men da Lidl i 2016 åbnede ny butik i Nexø, valgte hun alligevel at søge.

 – Selvom jeg kun er på Bornholm, når jeg besøger min søn, kan Heidi alligevel huske mig og spurgte i dag til min mand, der var syg sidst, jeg var her, fortæller Ulla Sørensen (th). Foto: Søren Jansby. 

Giver sig tid

– Jeg ville gerne tilbage til mit gamle fag. Jeg kan godt lide kontakten med kunderne, og det falder mig naturligt at hjælpe og prøve at give dem en positiv oplevelse i en travl hverdag, siger Heidi.

Og hun ikke bare taler med kunderne, hun holder også lidt øje med dem. Heidi fortæller om en ældre mand, der jævnligt kommer cyklende forbi.

– Hvis han ser, jeg står i kassen, lyser han helt op og kommer herind. „Jeg skulle egent-lig ikke handle i dag, men så så jeg, at du var her“, siger han. Så får vi en lille snak. Det giver jeg mig tid til. Men jeg har faktisk ikke set ham i nogle dage, jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide, om han er ok, siger Heidi.

Andre kunder har brug for en hjælpende hånd. Hun fortæller om en ældre dame i køre-stol, der ikke selv kan få sine varer op på båndet.

– Så lægger jeg dem derop og hjælper hende også med at pakke varerne.
Heidi oplever også, at kunderne bliver glædeligt overraskede, når hun kan huske, hvad de plejer at købe:

– Kunder, der ryger, kan jeg f.eks. finde på at spørge: „Skal du have noget med i dag?“. „Nå ja, to pakker“, svarer de så måske og tilføjer gerne: „Hvordan kan du huske det“. Men det ligger bare til mig at huske sådan noget. Det gør folk så dejligt glade – og al den positive energi, jeg får igen, betyder at jeg altid kører glad hjem fra arbejde.