Mads Nørgaard
SPONSORERET indhold

Mads Nørgaard: Kom og byt din 101-T-shirt, hvis...

Mads Nørgaard balancerer på en fin linje mellem uforudsigelighed og genkendelighed. Nyt og gammelt. Med de ikoniske striber og feminismen som drivanker har Mads Nørgaard i tre årtier leveret varen og er nu et af tre stærke danske brands, som du kan stemme på til ALT for damernes designpris Guldknappen.

Af: Simone Brandt Hald Foto: Luka Roné
08. jun. 2017 | Guldknap | ALT for damerne

Der er fart på Mads Nørgaard. Først skal han lige nedenunder i butikken og sige hej. Formiddagen har været pakket med møder, så han har ikke nået det endnu. Men det skal han. Det er et af modeskaberens faste ritualer. Det næste øjeblik styrter han rundt i kontoret på 1. sal for at finde et miniature-katalog over efterårskollektionen. Og kort efter vi har sat os til rette i hans kontor – et gigantisk drivhus på toppen af Nørgaard paa Strøget-butikken midt i indre by – går Mads Nørgaard på jagt efter et nakkemærke, hans datter Nova har tegnet til husets nyeste børnekollektion. Et monogram med hjerter og bogstaver, der vender den forkerte vej.

Drivhusets bagvæg er plastret til med kunst, personligt nips og forskellige prototyper, som inspirerer ham, fylder ham med kærlighed, eller som han har behov for at gentænke. Små stribede stofprøver, et Willumsen-maleri, et gråt stillbillede fra en ungdomsfilm, der blev vist på dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX, en lille hilsen fra multikunstneren Olafur Eliasson, en forkromet værkstedsreol og et foto af konen Sille, der er kønssociolog og jævnligt frekventerer hovedsædet på Amagertorv.

Mads Nørgaard er ikke en kompromissets mand. Det lærer man hurtigt. For der er aldrig kommet god kunst ud af kompromisser. Det bliver han dagligt mindet om på showroomets væg. "Gå på kompromis, der møder De bekendte. Underskrevet: Advarsel," står der. Mads Nørgaard har en vision, og den kan ingen fucke med.

LÆS OGSÅ: Guldknap 2017

Hvilken udvikling har I gennemgået siden starten?
– I dag laver vi beklædning hele vejen rundt. Fra top til tå. Sko, strømper, bukser, nederdele, jakker, kjoler osv. Det gjorde vi ikke i starten – da var det kun T-shirts. Men vi sætter ikke bare alle mulige ting i gang, fordi det kunne være sjovt. Det skal have relevans, det vi laver, så det ikke sætter et for stort miljømæssigt fodaftryk.

Hvordan adskiller Mads Nørgaard sig fra andre danske modebrands?
– Vores tøj er ikke så sæsonbetonet, som andet tøj kan være. Og så kan det holde i lang tid. Jeg kan enormt godt lide tanken om, at det, vi laver, bliver brugt og slidt i bund. Bomuldsbluser, der er ved at gå i opløsning, er så vidunderlige, for du kan se kærligheden i dem. Har man en 101 T-shirt – som min far har lavet – der er mellem 20-30 år gammel, så bytter vi den til en ny. Men vi vil have den gamle. Vi vil se, hvordan den er blevet slidt og se, hvilke sting der holder. Det er super inspirerende. Vi kan også se, hvordan farver falmer. Det er der meget læring i.

Hvad er tankerne bag efterårskollektionen?
– Kollektionen hedder "Proud". Vi vil gerne arbejde med en stolt femininitet. Kvinder skal ikke gemme sig i sort, derfor har vi mange farver med. Det er en blanding af afslappet streetwear og noget mere formelt, som f.eks. en habit. Det er ret klassisk, men farverne er der knald på. Og så har vi fokus på tilbehør som huer og halstørklæder.

Hvad bliver du inspireret af?
– Når man er designer, skal man være åben over for indtryk og samtidig holde fast i sin kerne. Det handler om at have en masse meninger om, hvad man godt kan lide og ikke kan lide, og hvad man tror på og ikke tror på. Det mest inspirerende er alle de youngsters, der pibler frem her i foråret, og som indtager det offentlige rum. Det er typisk de 15-17 årige, der ikke længere er børn og nu begynder at gøre deres egen ting. De lytter til deres egen musik, de skal på Roskilde Festival for første gang, og de hænger ud nye steder. Der er en masse første gange for dem. Ny energi og nogle nye måder at gøre tingene på. Det er et opgør med det, der var før. De vil gøre tingene anderledes end dem, der kom før dem. Og der er København et af de bedste steder i verden at være placeret. Her er vi lige midt i hjertet af den udvikling.

Hvordan er din kærlighed til København reflekteret i dine kollektioner?
– Forhåbentligt fordi der er en nysgerrighed. Vi bevæger os på en fin linje mellem uforudsigelighed og genkendelighed. Helt grundlæggende elsker jeg alt, der er nyt. Nye popsange, ny mode. Men på den anden side er det også lidt overvældende. Det går for hurtigt. Den balancegang forsøger jeg at portrættere i mine kollektioner ved at have nogle drivankre, vi arbejder med hele tiden, f.eks. sømandstøj og striber.

Dyrker du ungdommeligheden?
– Man kan godt være ældre på papiret, men mega frisk i bærret. Og man kan være ung, men en forstokket stivstikker. Så jeg vil hellere bruge ord som frisk eller levende, for det har ikke nødvendigvis noget med alder at gøre.

Hvilken type kvinde designer du til?
– Vores designs skulle gerne afspejle, at vi ikke er så firkantede. Min kone, Sille, bruger ordet "stereotypt" hele tiden. Drenge kan også godt gå i pink. Og kvinder i habit. Vi opfordrer til, at man selv kan vælge. Silles store bidrag her til – udover hendes humør og vindende væsen – er at vores blik er blevet skærpet. Hun kommer hele tiden og spørger, hvorfor vi gør, som vi gør. Vi er feministiske helt ind i kernen og har været det lige siden min fars tid. 

Har du en muse?
– Det skulle da lige være Sille. Under et af mine seneste shows spillede jeg Kim Larsens "Kvinde min" som en hyldest til hende. Men faktisk var også nu afdøde Maria Gerhardt min muse. Ikke så meget for hendes tøjstil, men at være sammen med hende var enormt inspirerende. Hun fandt alt interessant. Og hun var uhierarkisk – der var ikke noget, der var finere end andet. Alle sluser var bare åbne.

LÆS OGSÅ: Her er de nominerede til ALT for damernes Guldknap 2017

Når man siger Mads Nørgaard, siger man automatisk også striber. Er det fedt eller irriterende at have så stærkt et dna?
– Begge dele. Nogle gange tænker jeg: "Skal vi ikke bare lave noget andet, jeg er simpelthen træt af det her. Hold kæft, hvor er du kedelig." Sådan kan man godt have det. Men det er da fantastisk at have noget, man er kendt for. Det er enestående, og det er jeg pavestolt af. Så har man en bund, et drivanker, man kan bygge videre på. Det er da en kæmpe gave. Man kan faktisk også godt videreudvikle en stribet trøje ved at give den nye farver eller bruge nye materialer. Men hele pointen med den er, at den skal give stabilitet.

Er du meget kompromisløs i din tilgang til design?
– Det, tror jeg, alle designere er. Det letteste er jo at sige: "Vi gør bare sådan her." Men det er vigtigt at tage de kampe, som måske for nogen kan virke som petitesser, for det er dét, der gør, at det bliver helt rigtigt. Vi kan bruge SÅ lang tid på at diskutere, om en kjole skal skæres over eller under knæet. Og det kan godt være, at forbrugerne ikke kan se forskel, men jeg er sikker på, de kan mærke forskel. Det gør også, at man er stolt af den, når man sælger den nede i butikken. Inge har stået nede i butikken i 33 år, og jeg vil gerne have, at hun kan være ærlig over for kunderne. Og hun er ikke bleg for at sige, hvis hun ikke synes, at det klæder kunden.

Hvordan er det for dig at se folk på gaden i dine designs?
– Så bliver jeg pavestolt. "Der går et venligt menneske," tænker jeg.

Hvad betyder samarbejdet med en af de helt store onlinegiganter som Boozt for jer?
– Da internethandlen kom frem, var vi meget tøvende, fordi vi elsker fysiske butikker. Men det er kommet for at blive og har jo betydet nogle markante ændringer i vores forbrugsvaner på godt og ondt. Mange fysiske butikker har det hårdt i dag, også pga. webhandel, omvendt er mange varer blevet meget mere tilgængelige, end de var tidligere. Så hvis vores start var lidt tøvende, er vi kommer fint efter det og har stor glæde af at handle med bl.a. Boozt i dag.

Hvad betyder det for jer at være nomineret til ALT for damernes Guldknap?
– Det er en stor ære. Det er super, super fedt! Hvis vi var nystartede, ville det være et fedt skulderklap, men jeg har jo 30 års jubilæum, så for mig er det et kæmpe, kæmpe skulderklap, at vi stadig kan holde os aktuelle.

LÆS OGSÅ: Baum und Pferdgarten: ”Friske farver og print er blevet vores varemærke”

Stem & vind lækre præmier

ALT.dk/guldknap kan du stemme på det brand, som, du synes, fortjener den eftertragtede Guldknap 2017.

Afstemningen er skudt i gang, og du kan frem til 30. juni afgive din stemme hver uge. Når du stemmer, deltager du samtidig i lodtrækningen om 5 x 2 billetter til guldknapshowet den 29. august, hvor det brand, som I læsere har givet flest stemmer, kåres som vinder.

Klik ind på ALT.dk/guldknap, deltag i konkurrencen og vind lækre præmier for i alt 30.000 kr. til Boozt.com og de tre nominerede brands.

Shop løs på Boozt.com

Vi har allieret os med onlineshop-giganten Boozt.com. Her kan du se moderedaktionens favoritter fra hver af de tre nominerede brands og klikke de forskellige design direkte hjem til din hoveddør. Dine varer kan leveres inden for to dage og kan sendes gratis retur.

Boozt.com er en onlinemodeshop, der har eksisteret siden 2009. Onlineshoppen tilbyder et bredt udvalg af tøj, sko og accessories til både kvinder, mænd og børn. På deres hjemmeside finder du over 400 danske og internationale mærker.

Anbefalet til dig