Derfor er modne kvinder de nye modedarlings

Derfor er modne kvinder de nye modedarlings

Smilerynker, struttende numser og hud, der hverken har fået Photoshop eller foundation. Kvinders udseende er lige nu mere end velkommen til at matche virkeligheden. For aldrende, upolerede kvinder kan aldrig blive slået af en yngre, retoucheret model, når det kommer til erfaring. Og erfaring klæder alle.

Dér sidder hun, den kære, livserfarne forfatter Joan Didion. Bag et par massive sorte solbriller, i sort turtleneck og en anelse skrutrygget. 80 år og debuterende som kampagnemodel for et af tidens førende modehuse, Céline. Og hvem sidder dér bag guitaren under den bredskyggede hat uden skyggen af mascara? En tænksom Joni Mitchell i sit hjem i Bel Air i Californien. 71 år og kampagnemodel for Saint Laurent, der med kreativ direktør Hedi Slimane i spidsen har sat nye højder for modehuset.

Vi topper aldersrangstigen med Dolce & Gabbanas tre charmerende sicilianske bedstemødre, der sladrer løs med deres stenprydede og broderede tasker i skødet og guldkroner og røde nelliker i det grå hår. Og nu går det nedad igen med alderen. Den 56-årige Madonna i kampagnen for det italienske modehus Versace, som hun for fjerde gang poserer som kampagnemodel for. Første gang var i 1995. Donatella og Madonna er denne gang gået femme fatale-vejen med mørke læber, sort tøj, der sidder, som var det limet på, flad mave og markerede overarme. Retouch much?

"Hun fik ikke sin mave eller arme retoucherede, og hun ønskede ikke at ligne en 30-årig," sagde kreativ direktør Donatella Versace om kampagnen til den italienske avis Corriere della Sera.

LÆS OGSÅ: Vogue viser 54-årig forsidemodel ”uden makeup” 

"Jeg sagde til hende: "Du skal ikke bare være sexet. Jeg vil have dig, som jeg kender dig: en sårbar person, som er bange og lider af ensomhed, men som stadig er stærk, determineret og frygtløs." Det er hun på de billeder."

De ældre kvinder må siges at have haft tag i de kreative typer bag modehusenes kampagner denne sæson. Kreativ direktør hos Givenchy, Riccardo Tisci, bad Julia Roberts, 47 år, om at posere for sig – afslappet og uden makeup.

Derfor er modne kvinder de nye modedarlings


"Nogle gange fotograferer du en, som er så populær, at du kommer til at gøre det glamourøst. Men jeg ville virkelig gerne have, at hun så ud, som da hun kom: i sort jakke, herreskjorte og jeans. Håret, som det var, og ingen makeup. "Fordi dit smil er så smukt, og alle kender dig for det, synes jeg ikke, du skal smile," sagde jeg til hende. Hun var virkelig cool og med på den, og jeg er meget glad for det. Det er et stærkt billede," sagde Riccardo Tisci til Style.com om valg af Julia Roberts' styling og posering. Tisci har tidligere benyttet sig af modeller med en bunke livserfaring, der har sat præg på udseendet, som performancekunstneren Marina Abramovic og sangerinden Erykah Badu.

Også i Danmark har ældre kvinder indtaget pladsen i kampagnerne. Det nye bæredygtige mærke Skall Studio, som netop er ude med deres første kollektion, har valgt den tidligere model og ejer af vintagebutikken Décor, Lone Riis, 71 år, til at stå i spidsen for deres brand.

Derfor er modne kvinder de nye modedarlings

"Vi foretrækker, at kvinden er i fokus, og at du lægger mærke til hende, før du lægger mærke til hendes tøj. Mens mode er flygtig, har stil og personlighed ingen alder, og vi kan godt lide tanken om, at vores tøj kan henvende sig til mange og holde igennem flere generationer," siger Marie Skall, der sammen med sin søster Julie står bag Skall Studio.


Mændene først

Nogle gange kommer de før os andre. Mændene. Det er bl.a. tilfældet, når talen falder på tendensen med modehusenes brug af modeller med nogle år på bagen. Og de har ikke engang titlen model stående på CV'et. Skuespillerne Gary Oldman, Willem Dafoe og Tim Roth, alle i halvtredserne, og Adrien Brody, 41 år, gik Pradas a/w-show allerede i 2012. Det er også tilfældet dette forår med kvinderne i kampagnerne. De lever ikke af at være modeller, men af deres kunst, og udstråler erfaring og integritet. Joan, Joni og Julia har en holdbarhed og en udholdenhed, som de yngre modeller af naturlige årsager ikke har vist, om de besidder endnu. Det er imponerende, at Julia Roberts stadig er på toppen og har været det siden 90'erne – og nu i den mest naturlige udgave af sig selv. Det er imponerende i vores flygtige verden.

"I modeverdenen henter man nu ikoner fra andre områder, som bringer nyt til modeverdenen. Det er kvinder med en coolness baseret på levet liv og kunstnerisk integritet, som har en aura af autoritet. Det er en antitese til den overfladiske pretty girly girl. Vi vil have modeller, der har integritet, for sådan er vores forbilleder i dag. Det er på mode at have erfaring og have klaret sig, men ikke bare som stjerne for en aften," siger Iben Albinus Sabroe, der er filmanmelder og kulturanalytiker og holder foredrag om kvindebilleder i populærkultur.

Én ting er kvinder med smilerynker og en gulnet dåbsattest. Men der er flere aspekter på færde end blot alderen. Også det uperfekte bliver hyldet. Hvorfor nu?

"Modeverdenen var tidligere primært et univers for den modeinteresserede og købestærke kvinde. Men så kom Sex and the City og opsvinget i 90'erne. På det tidspunkt blev alle trænet i at identificere sig personligt med modebrands, og modeverdenen blev en del af flere menneskers bevidsthed. Men i takt med krisen er der kommet en naturlig afstandtagen til det overfladiske skønhedsideal og storforbruget. Nu er der fokus på bæredygtighed og politisk korrekthed, og der er en lyst til at gøre verden til et bedre sted at leve. En lyst til at lytte til mennesker med holdninger og substans," siger Iben Albinus Sabroe.

Størrelse 42

En rynke her og en blød mave og numse der. Kim Kardashian har længe vidst, at en stor bagdel kan være en stor fordel. Nu er det modellernes tur. Er det muligt at være en størrelse 44 og komme igennem det meget lidt timeglasformede nåleøje til Sports Illustrated's Swimsuit Issue, som hvert år får mænd til at spile øjnene op og kvinder til at overveje TV Shops hjemmetræningsmaskiner? Ja. Den amerikanske plus size-model Ashley Graham er sluppet igennem. På en måde. For det er ikke en redaktionel serie, hun er med i, men en reklame for brandet Swimsuitsforall, der, som navnet antyder, tilbyder badetøj til alle størrelser. Ikke desto mindre er det første gang, en voluminøs models foto er blevet trykt på de kulørte sider. Et lille skridt for mennesket, et lidt større skridt for undertøjsmodellerne og alle os andre.

"Selvfølgelig bliver jeg kaldt 'fede' på Instagram, og jeg får altid kommentarer, der lyder: "Hvorfor fik du ikke airbrushet din cellulitis, før du postede det billede?" Men jeg er ligeglad. Jeg har gjort det her i 15 år, så jeg griner bare af det, og jeg er glad for den, jeg er. Når jeg fortæller folk, at jeg træner, siger de: "Træner du?" Det eneste, der betyder noget, er, at du er sund," sagde hun til Vogue.co.uk i efteråret 2014.

Herhjemme har vi en af de lidt større booties repræsenteret ved Karina von d'Ahé. Hun er 42 år, pressechef i eget firma og har bloggen Ohyes.dk. Karina er tidligere model og bruger størrelse 42-44. Sidste sommer lagde hun et billede på Instagram af sig selv i en grøn bikini med ordene: "Engang var jeg tynd og sprød, det er jeg ikke længere. Man må lære at elske det, der er, og det er ikke altid let, i dag er (heldigvis) ikke en af de dage." Karina blev efterfølgende kontaktet af fotografen Jesper Lindgren, som hun tidligere har arbejdet sammen med. Han ville gerne tage billeder af hende, hvor det var hendes hud og ikke hendes tøj, der skulle fanges af linsen. Karina slog ham hen og afviste grinende forslaget. Men blev alligevel overtalt. Fotoshootet endte med en række billeder, hvor hun slænger sig på sengen nøgen, spiser pasta i bh og er iført sorte blondetrusser. Og selv om det var grænseoverskridende for hende at lægge billederne ud på bloggen, er Karina blevet overvældet af positive tilbagemeldinger.

Derfor er modne kvinder de nye modedarlings

"Jeg gjorde dét, jeg var mest rædselslagen for at gøre. Jeg er jo bevidst om, hvad idealet er, så min størrelse er helt klart min akilleshæl. Og netop derfor var det vigtigt for mig at udfordre mig selv og sige "Hey, her er jeg, og det er okay"," siger Karina von d'Ahé, som bl.a. laver pr for skønhedsklinikken N'Age, der tilbyder behandlinger med botox og restylane, som hun også selv får foretaget. Hvordan hænger det sammen med at stå ved, hvordan man ser ud?

"For mig er det ikke enten eller. Jeg vil gerne se så frisk ud som muligt, og det hjælper de rynkereducerende behandlinger mig med. Det er jo ikke sådan, at jeg bare lader stå til, fordi jeg ikke er en størrelse 36. Jeg juicer mine grøntsager om morgenen og rammer også løbebåndet en gang i mellem. Jeg er på ingen måde fortaler for hverken det ekstreme i at lade stå til eller det modsatte. Jeg kan enten dunke mig selv i hovedet og få det dårligere og dårligere, eller jeg kan rette ryggen, klæde mig pænt på og tage min yndlingslæbestift på og møde verden stolt og glad. Jeg vælger det sidste. For mig handler det om balance i krop og sind og om at være den bedst mulige udgave af mig."


Sund og stærk krop

Balance er altså kodeordet. For selv om der er takter til et nyt og befriende kropsideal, er det ikke ensbetydende med, at rynkecremerne med ét forsvinder fra skønhedshylderne, eller at diætisterne opfordrer til at bytte rugbrødet ud med hindbærsnitter i forholdet 1:1. Nok er der gjort spalteplads til en bikini i størrelse 42 i Sports Illustrated, men de mange danske crossfit-centre, som der bliver flere og flere af, bliver samtidig fyldt ud af muskuløse overarme, skuldre og ben. I tråd med en del af det nye fitte kropsideal, der går under parolen strong is the new skinny. Søger man på Google, kommer 500.000 hits frem. Den spinkle kvindekrop uden former a la Kate Moss i 00'erne har fået konkurrence af en stærk og markeret én af slagsen.

"Trenden blandt de ressourcestærke kvinder er, at vi gerne vil være stærke. Et historisk tilbageblik viser, at definitionen af den rigtige kropsform har ændret sig mange gange igennem tiderne. I tidligere tiders kultursamfund, hvor mad var en mangelvare, var kropsidealet velnærede kvinder med bløde, svulmende former, der udstrålede fertilitet, symboliseret ved 'Venus fra Willendorf'. I disse år er der meget fokus på sundhed. Det er ikke sundt at være tynd, men sundt at have stærke muskler. Måske sundhed for første gang i verdenshistorien er ved at påvirke vores ideal for en smuk krop," siger Bente Klarlund Pedersen, der er klinisk professor og overlæge.

Opfattelsen af, hvad der udgør en smuk krop, har ændret udtryk, og det samme har opfattelsen af, hvordan man lever sundt.

"Hvis man er stærk og har god kondition, har man mere energi og velvære. Vi siger, at vi har en krop, og signalerer dermed, at vi er noget andet end vores krop. Men sandheden er, at vi er vores krop. Og når min krop har det godt, har jeg det godt. Den moderne kvinde har mange bolde i luften, og en stærk krop er med til at gøre os mentalt stærke og mere modstandsdygtige over for stress," siger Bente Klarlund Pedersen.

'Rigtige' kvinder

Catwalken har også givet plads til en ny krop og en ny type modeller – antimodellerne. Da Mads Nørgaard holdt a/w 15-show på Charlottenborg i januar i år, var det med en blanding af modeller og unge spottet på gaden. De indtog de højloftede lokaler i deres eget tøj, og her havde hverken designeren eller stylisten præget udtrykket. Med brede smil og V-tegn som hilsen mod tilskuerne gav de den danske modeuge et smittende varmt virkelighedstjek.

"I pressen har man længe været optaget af begrebet 'stærke kvinder'. Men det er, som om tiden er inde til at gøre op med det begreb. For er kvinderne stærke, så arbejder du altså også med den forudsætning, at alle andre kvinder er svage. Jeg anbefaler i stedet et nyt begreb, nemlig 'rigtige kvinder' til de kvinder, der har styrke til at turde være sig selv. Det kræver mod og troværdighed at vise sig frem som sig selv, hvis man kan sige det, i tidens mediebillede. Med rynker, deller og uden makeup," siger Iben Albinus Sabroe.

... Eller uden Photoshop for den sags skyld. Det oplevede den 49-årige supermodel Cindy Crawford, da hun i februar i år gik på nettet og blev mødt af et uretoucheret foto af sig selv fra en modeserie bragt i Marie Claire Mexico i 2013. Cindy Crawford står i sort bikini, sort pels og hat med lidt bløde buler på sit maveskind, idet hun vrider sin krop foran kameraet. Fotoet blev vist på alle de store internationale mediers hjemmesider og gik i løbet af få timer verden rundt på de sociale medier. To dage tidligere sagde hun i et interview på Marieclaire.com: "Jeg synes virkelig, uanset alder, at det er vigtigt at lære at have det godt i sin egen krop. Og det er lettere sagt end gjort."

LÆS OGSÅ: Stine Goya vil give den klassiske H2O-sandal nyt liv 

Mascarafrit område

Topmodeller kan måske føle, at de mangler deres retouche. Men makeupartisterne kommer ikke til at undvære deres makeup på trods af den storhittende tendens no makeup makeup. Makeuplooket, der paradoksalt nok ikke skal se makeuppet ud. Et strejf konturcreme på kinderne, brede bryn, der bliver defineret og redt op, og naturligt hår sat tilfældigt. Selv tidligere lipgloss-posh Victoria Beckham og de glammede modehuse Balmain og Emilio Pucci er hoppet med på tendensen. Andre er gået hele vejen og har helt smidt makeuppen. Saseline gik forrest på Instagram med et makeupfrit ansigt fulgt af hashtagget #mitsandejegudenfilter. Pernille Rosendahl, Christiane Schaumburg-Müller O'Connor og Szhirley fulgte trop, og fotograferne Morten Fauerby og David Bering greb tendensen og gik i gang med bogen Usminket, der udkom i november sidste år. De spurgte 100 kendte kvinder, om de ville stille op til fotografering uden makeup, flatterende lys og retouche. 60 af dem sagde ja, heriblandt Ellen Hillingsø, Margrethe Vestager og Renée Toft Simonsen. Kun en enkelt, unavngiven, blev så forskrækket over sit billede, at hun sprang fra, da hun så resultatet.

"Ofte tror jeg, at især unge kvinder glemmer, at alle de professionelle billeder er meget manipulerede og langt fra virkeligheden. Derfor var det interessant at tage en række billeder af kvinder, som vi alle kender, og vise dem som de smukke og stærke kvinder, de er," siger Morten Fauerby og tilføjer:

"Usminket er absolut ikke et oprør mod makeup eller virkemidler. Det er ikke et udtryk for, at tiden med Photoshop er forbi. Eller at virkemidler er underlødige eller unødvendige. Det er derimod et ønske om at skabe stof til eftertanke samt en hyldest til kvinder, som stadig står både smukke og stærke i en virkelighed, som er helt usminket."

Hele verden er dog langtfra usminket, selv om en tendens tegner sig. Der vil stadig være kvinder med retoucheret ensartet hud, modeller med små bryster og flade maver, og der vil blive ved med at blive lagt filter på i Photoshop og mascara på vipperne. Men heldigvis er der også blevet plads til ferske vipper, smilerynker og bløde lår. Og heldigvis er det også tid til et usminket og upoleret kvindeideal, lidt tættere på virkeligheden.

"Vi gider ikke det perfekte, og det er ikke sejt at være god til at skabe et perfekt og gennemdyrket udtryk. Autenticitet og ærlighed er ekstremt vigtige faktorer, og der er et oprør i gang mod ungdomsfascismen, Photoshop, plastik og Botox, hvor den forbilledlige kvinde har en designertaske og ingen rynker," siger Iben Albinus Sabroe.

"Det idealbillede gider vi ikke længere spejle os i."

LÆS OGSÅ: Louboutin skaber en skokollektion til alle hudfarver

LÆS OGSÅ: Derfor holder dette modebuskab slet ikke

LÆS OGSÅ: 11 perfekte hippiekjoler til din sommer