Derfor holder dette modebudskab slet ikke

Derfor holder dette modebudskab slet ikke

Voila, stadig forførende sexet. Det franske modehus har gennemgået en reformation, stilsikkert ført an af kreativdirektør Hedi Slimane. Manden, der også har sat stregernetil den nye Saint Laurent-butik, som er åbnet i København.

"Mode forgår, stil består." Vise ord sagt af modeskaberen Yves Saint Laurent, der vidste, at kvinders sensualitet og selvtillid op gennem 70'erne skulle styrkes gennem herreinspirerede look som smokingen, safarijakken og buksejakkesættet. Men så kom kreativ direktør Hedi Slimane til i 2012, og så forgik moden, og den ikoniske Saint Laurent-stil blev kastet ud til højre. Eller hvad ...?

Ved første øjekast, ja. For Yves blev slettet fra logoet, og hovedsædets søjler blev rykket op fra couturens hjemby Paris og flyttet til det glittede og glammede Los Angeles. C'est pas possible? Mais oui! Dykker man ned i den umiddelbare galskab, fremkommer transformationen snarere genial end hovedløs. For Hedi Slimanes Saint Laurent er ikke et brud med Yves' ånd. Tværtimod. Han bygger videre på den franske modeskabers dna. Det er bare ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det.

LÆS OGSÅ: Brooke Shields: Sådan ser hun ud 35 år efter "Den blå lagune"

Baseret på gademoden - allerede i 1966

I 1966 lancerede Yves Saint Laurent pret-a-porter-linjen Saint Laurent Rive Gauche, som han designede kollektioner til sideløbende med kreationerne til haute couture-huset Yves Saint Laurent, som han grundlagde i 1961. Yves skabte Saint Laurent Rive Gauche-linjen, fordi han ville tilbyde en tilgængelig kollektion, som Paris' og resten af verdens chikke kvinder kunne klæde sig i til hverdag, så de ikke var nødt til at vente på en invitation til bal i Monaco for at klæde sig i Yves' design.

Rive Gauche blev baseret på tre grundprincipper: Tøjet skulle balancere mellem gademoden og salonernes mode, ungdommen, hvad der var på vej til at blive moderne, historien og nutiden. Samme principper, Hedi Slimane arbejdede videre med, da han satte sig ved designroret i 2012.

Det har bl.a. betydet, at det føromtalte 'Yves' blev copy-deleted i tråd med Yves' eget pret-a-porter-brand, der hed Saint Laurent Rive Gauche, altså uden 'Yves', og at Hedi Slimane designede en permanent Saint Laurent-kollektion. Items, der vil gå igen fra sæson til sæson, baseret på tøj og accessories fra den oprindelige Saint Laurent Rive Gauche-linje. Sidst, men ikke mindst, er Saint Laurent-butikkerne blevet gennemrenoveret og designet ned til mindste detalje af Hedi Slimane. Et designkoncept, der nu også indtager dansk grund.

Elementer fra den nye 180 m² store monokrome Saint Laurent-butik, der er åbnet i Illum i København, er blankt sort og hvidt italiensk håndskåret marmor og spejle fra gulv til loft. Hedi Slimane har selv ført pennen til tegningerne til butikken. Indretningen er som fransk art deco, der er rykket ind i det 21. århundrede. Et koncept, der gælder for alle Saint Laurent-butikkerne, uanset om du står på Avenue Montaigne i Paris eller på Købmagergade i København.

Design fra flere af Saint Laurents pret-a-porter-kollektioner med smalle jeans, suits, duffelcoats og T-shirts med dyb udskæring hænger på bøjlerne, Betty- og Sac de Jour-taskerne står på marmorhylderne ved siden af de nyklassiske pumps og plateauer for ikke at glemme Babycat-leopardsilketørklædet. For selv om mode forgår, vil Saint Laurents stil med den smalle silhuet og de stringente unisex-linjer altid bestå.

LÆS OGSÅ:  "Min typiske patient er en kvinde, der gerne vil gøre noget ud af sig selv" 

LÆS OGSÅ: Sådan lyder det, når en mand svarer på typiske kvinde spørgsmål