Se højdepunkterne fra Milano Fashion Week

"Her er det nye it-item"

Fra ny chefdesigner hos Gucci, det største it-item, mere af retro-bølgen og fokus på formerne – her får du det bedste fra Milano Fashion Week.

'Her er det nye it-item'

I Kastrup Lufthavn klar til at boarde.

Det stærkeste look

Prikket suiting i bedste 1970'er stil fra Bottega Veneta - på en gang sofistikeret og nonchalant, med smalle tørklæder i halsen, silkeskjorter, tætsiddende blazere og vidde bukser. En slags Annie Hall med et sexet tvist.

'Her er det nye it-item'

Bottega Veneta.

Mest spektakulære show

Gucci var uden tvivl det show under Milano Fashion Week, der gjorde størst indtryk på moderedaktionen (og muligvis den øvrige modebranche). Til klassisk, næsten filmisk musik slentrede modellerne selvsikkert ned ad catwalken - looket var ungt, vintage-agtigt, logo-frit, sexet, stærkt og intellektuelt... Muligvis en vovet satsning, hvor et trofast Gucci-publikum sikkert lige skal fordøje denne totale make over, men stort bifald og tro på den ny strategi herfra.

'Her er det nye it-item'

Gucci.

Den fineste show-invitation

Blandt show-invitationerne var det især den fra Prada, der stod ud og som var lavet i blød, pudderfarvet læder... Diskret, skarp og luksuriøs – i bedste Prada-stil... og som viste sig totalt at matche settet ved showet (selvfølgelig).

'Her er det nye it-item'



Den flotteste detalje

'Her er det nye it-item'

Flere designere gik all in på hårpynt – vintage-inspirerede hårbøjler/kamme med blomster og perlebesætninger hos Gucci og simili-besatte spænder i søde, sarte blomsterformer hos Prada. Fælles er størrelsen – de er store, ret store.

Gucci.

Mest hypede model

'Her er det nye it-item'

Amerikanske Lindsey Wixton er som sådan ikke et nyt ansigt, men antog nærmest en muse-agtig skikkelse ved flere af de større shows, som Fendi og Max Mara.

Lindsey Wixton.

Silhuetten

'Her er det nye it-item'

Selvom oversize strik og vidde bukser stadig er i spil er et nyt fokus på de kvindelige former ved at vinde frem flere steder, hvor feks Prada viste dybe kavalergange, struttende barme (modellerne skød ligefrem brystet ekstra frem) højtalere pencil-skirts (hofterne blev vrikket ekstra meget) - looket er ikke piget og uskyldigt, men derimod stærkt og selvsikkert - målrettet og opfordrer kvinden til at rette rykken og blive set.

Max Mara.

Mest hyldede designer

'Her er det nye it-item'

Alessandro Michele for Gucci - fordi hans første kollektion for brandet emmer af passion og integritet - er feminin, nostalgisk, ung, luksuriøs, poetisk og intelligent. Nogle vil måske mene, at formen er den samme, som den Slimane har foretaget hos Saint Laurent – men i så fald er det ikke dårligt.

Alessandro Michele, chefdesigner hos Gucci.

Det lækreste make up look

'Her er det nye it-item'

Etro leverede et stærkt, men samtidig naturligt look uden mascara eller farver på læberne, håret velredt men ikke for meget og med et svagt snert af bløde 1970 bølger.



'Her er det nye it-item'

Mest sete accessory

Fra Bottega Veneta til Gucci var det smalle silketørklæde i fokus - løst slynget over den ene skulder eller som sløjfe i halsen og bliver helt sikkert noget, vi ikke har set det sidste til denne sæson.

'Her er det nye it-item'



Fineste location/venue

'Her er det nye it-item'

Tod's showet, der blev afholdt i et overdådigt palæ midt I Milano, Palazzo Litta, var på alle måder en storslået oplevelse... Først ind gennem stor port, så opad flere hundrede marmortrin, derefter ned ad blomstertapetserede lange gange og så ind i salen med guldspejle på væggene, der, nåh ja, matchede stolene i guld.



Den mest brugbare kollektion

'Her er det nye it-item'

Der var stort set ikke et look, vi ikke havde lyst til at hoppe i hos Jil Sander - klassiske hverdags items blev opdateret med skarpe, intelligente silhuetter, artistiske print og stærke farvestænk

Jil Sander.

Mest populære materiale

'Her er det nye it-item'

Udover at metalliske og strikkede materialer var i fokus, skal du også holde godt fast i både pels (ægte eller imiteret), læder og ruskind, der gik igen ved stort set alle shows

Sportmax.

'Her er det nye it-item'

De mest brugte farver

Med (endnu) et stort fokus på 1970'erne var gyldne og naturlige toner selvskrevet, men også hos de knap så retro-inspirerede huse som Marni var det brun, brændt rød og sandfarvet, der var i fokus. Men ingen steder blev det kedeligt og flere designere leger med stænk af stærk rød, gul eller grøn som modspil til den mere afdæmpede og støvede farveskala.



'Her er det nye it-item'
'Her er det nye it-item'

Mest øjenfaldende detalje

'Her er det nye it-item'

AW15 kollektionerne hylder på et eller andet plan en ny form for intellektuel tendens, som blev understreget med en flittig brug af briller ved flere shows (bl.a. Gucci og Max Mara).

'Her er det nye it-item'

Max Mara.

It-item'et

Veste – både i korte og lange versioner. Som aften-outfit eller med en rullekrave under til hverdag. Det bliver vestens (ikke hestens) år til efteråret.



Snacks mellem shows - Både croissanter, is og kaffe er ikke bare væsentlig billigere, men også bare særdeles bedre i Italien og Frankrig.

Ugens invitationer.

Moderedaktør Gertrud klar til Bottega Veneta show.

LÆS OGSÅ: #EWstylecrush: Pernille Rosenkilde

LÆS OGSÅ: Streetstyle fra modeugen i Milano

LÆS OGSÅ: Tendens: Buksedragten