Det sker der i kroppen, når du står på ski
Foto: Getty

Det sker der i kroppen, når du står på ski

Stramme balder, god balance og en øget appetit. Her fortæller fysioterapeut og indehaver af CityFys og Akademi for Krop og Sundhed, Tom Wedele Petersen, hvad der sker, når du løber alpint skiløb.

Af Jo Brand 

Kondition

Fordi din krop holdes forholdsvist statisk, når du står på alpin ski, får du heller ikke samme grad af kredsløbstræning, som hvis du løber langrendsski eller bare løber. Så du skal ikke regne med at komme hjem fra skiferie med en bedre kondition.

LÆS OGSÅ: 5 tips til at undgå overspisning

Forbrænding

Alpint skiløb tæller som moderat motion, hvor løb og langrend vil være
højintensiv. Alligevel får mange fornemmelsen af at have brugt sig selv meget, og det i sammenhæng med, at man er ude i kulden, kan godt få appetitten til at sige. Derfor ser man også af og til, at folk tager på i deres skiferie.

Arme og skuldre

Særligt musklerne på undersiden af overarmene (triceps) bliver brugt, både når du sætter stavene i sneen, når du drejer, og når du stager dig frem på fladt under-
lag, hvilket også udfordrer skuldrene.

Mave og ryg

Dine kernemuskler har blandt andet til opgave at absorbere stødene, som
kommer fra benene, hvilket vil sige, at disse også bliver trænet, når du står på ski.
Har du utrænede ryg- og ma­vemuskler, kan der dog ske det, at stødene i stedet rammer ryggen, hvilket kan give rygsmerter. For at undgå dette, så sørg for at træne din mave og ryg, inden du rejser hjemmefra.

Baller og lår

Dine baller og lår kommer på seriøst arbejde, når de skal absorbere, de stød der kommer nedefra og sørge for, at skiene svinger, så din fart ikke bliver for høj. Det betyder, at musklerne holdes spændte i forholdsvis lang tid ad gangen, sammenlignet med andre sportsgrene, hvilket blandt andet har den konsekvens, at der hurtigere ophobes mælkesyre, så du også hurtigere bliver øm i lårene. Til gengæld er gevinsten ved alpint skiløb baller og lår af stål (næsten).

Knæ

Skiløb er ikke hårdere for knæene end for eksempel løb, men risikoen for skader
er stor, hvis du styrter og vrider knæet, eller hvis skiene sætter sig fast og vrider dit knæ ud af led, så for eksempel ledbåndene overrives. En måde at forebygge det sidste på er ved at sørge for, at dine ski-b­indinger er korrekt indstillede.

Balance og koordination

Kombinationen af høj fart og ujævnt underlag udfordrer både din balance- og koordinationsevne (bare tænk på en nybegynder på pisterne). Du kan komme udfordringen i forkøbet forinden derhjemme ved at træne på for eksempel et vippebræt. 
Se mere på Cityfysakademi.dk.

LÆS OGSÅ: Derfor skal du fylde lejligheden med stueplanter

LÆS OGSÅ: Det sker der i kroppen, når du har menstruation

LÆS OGSÅ: Er boksning faktisk motion, eller er det bare en undskyldning for at slås?

Se, hvad vi ellers skriver om: Skiferie