Giv et blad i julegave. Priser fra 149 kr. Klik her →

Kvinde drikker juice
Foto: Getty

Kan du spise og drikke dig smukkere?

Hvad skal vi spise og drikke for at få smuk hud og skinnende hår? Og hvad er op og ned i junglen af grøntsager, olier og vitamintilskud? Vi har opsøgt to eksperter på området for få klar tale og tips, der rent faktisk virker.

De gamle grækere svor til olivenolie, gudinden Athenes gave, som de både spiste og smurte på huden og i håret for ekstra glans. Kleopatra skulle have været umådeligt glad for figner og honning som forskønnende superfood, og Marilyn Monroe startede dagen med et glas varm mælk med to rå æg i og en multivitaminpille for at bibeholde sin ungdommelige glød.

Det har aldrig skortet på gode råd til, hvordan vi kan spise og drikke os smukkere, og i de sociale mediers tidsalder er udbredelsen af hurtige tips og tricks eksploderet igennem Youtube-tutorials og bloggeres mere eller mindre veldokumenterede guides til, hvad du skal putte i munden i skønhedens navn.

Mere end nogensinde er det derfor nødvendigt at bevare sin kritiske sans over for ‘mirakelkure’, og ikke lade sig forblænde af velmenende løfter fra selvudnævnte sundhedsguruer, der har fundet den hellige gral i en håndfuld mandler – eller anti-age-cremen over dem alle. For lad os bare starte med at ramme en pæl igennem skønhedsindustriens største og mest sejlivede myte: Der er ikke den creme, du kan købe, der kan forny din hud.

Sådan lyder det fra den verdenskendte tyske dermatolog og forfatter Dr. Yael Adler:

“Det er ikke muligt at kopiere den effekt, en god kost har på huden med cremer. Det yderste af vores hud, epidermis, er kroppens beskyttende lag, der effektivt blokerer for udefrakommende bakterier, svamp og kemikalier – og på samme måde også forhindrer cremer i at trænge ned i de dybere hudlag. Derfor vil du kun se overfladiske, kortvarige resultater af en creme,” forklarer Adler fra sin klinik i Berlin.

Læs også: Drop quickfixes og bliv sund fra top til tå

På samme vis er der da heller ikke hold i diverse hårkure og shampooers påståede ‘helende’ effekt på trist og ødelagt hår. Det siger professor i dermatologi og overlæge på Bispebjerg Hospital i København, Jørgen Serup:

“Vores hårs kosmetiske kvalitet afhænger mestendels af, om du lever et ganske almindeligt sundt liv. Men selv dét er ikke engang så stor en faktor, som folk tror, for håret er utroligt robust – du kan for eksempel sagtens se vagabonder med flotte hårpragter.

Shampoo og hårkure kan vaske fedt og snavs ud af håret og dermed gøre det mere delikat at se på, men de kan ikke reparere hårstråene, hvis celler jo dannes langt nede i hårbunden, hvor shampooen ikke trænger ned. Vasker du håret tit, som mange mennesker har for vane, ødelægger du det faktisk. Det er slet ikke beregnet til at blive vasket så ofte, og så begynder spidserne at flosse,” fortæller overlægen.

Flot hud opbygges indefra

Frem for at investere i dyre produkter bør du hellere koncentrere dig om at spise rigtigt, påpeger Dr. Yael Adler. For det er ikke nogen vandrehistorie, at du kan spise dig til smukkere hud og hår ved at hjælpe hudens fornyelsesprocesser godt på vej, understreger dermatologen, som ofte møder sin del af skeptikere, der holder på, at det er gener og gener alene, der afgør, hvem der begaves med en flot glød.

“Huden fornyer og reparerer sig selv fuldstændig inden for fire uger, og til det har kroppen brug for de rette materialer – akkurat som når du bygger et hus og lægger et fundament, mursten og til sidst tegl på toppen. Du skal være påpasselig med, hvad du spiser, så du bedst muligt kan hjælpe hudens tre lag til at genopbygge sig selv – fra underhuden, der består af fedtdepoter og blodkar, til det andet lag, dermis, der indeholder kollagen og elastiske fibre, og endelig epidermis. For håret gælder akkurat det samme: Sundheden kommer indefra,” siger dermatologen.

Hun anbefaler, at du skærer helt ned på sukker – det gælder også frugtjuice – gluten og fastfood, der forårsager inflammation, rødmen og udslæt, og som aktivt forhindrer kroppen i at optage sunde fedtstoffer som omega-3:

“For meget sukker og gluten ødelægger hudens struktur og fremmer ældning, da det kan forårsage for højt insulinniveau i kroppen. Fuldkorn er altid at foretrække over hvidt brød, og fastfood bør du holde dig helt fra.”

Læs også: Sådan ældes du med ynde

Mælkeprodukter nævnes desuden hyppigt i forbindelse med fødevarer, der kan være generende for huden, men den påstand punkterer Jørgen Serup:

“Der er intet i forskningen, der understøtter, at mælkeprodukter generelt skulle være skadelige for huden,” siger overlægen. Om end det naturligvis skal tilføjes, at alle reagerer individuelt på fødevarer, hvorfor det ikke kan afvises, at nogle vil opleve problemer med mælk.

Tomater og gulerødder – med et skvæt olie

Begge eksperter er enige i, at de klassiske syndere som solbadning, rygning og stress sætter sig spor på huden.

“Mange kæmper med stress i dag, og det ses tydeligt,” siger Dr. Yael Adler. Hun opfordrer til, at du sætter særligt farverige grøntsager og spidskål højt på indkøbslisten over madvarer, idet disse booster hudens kollagendannelse.

“Den røde pigmentfarve i tomater, antioxidanten lycopen, gør både huden mere modstandsdygtige overfor skadelige UV-stråler og bekæmper de frie radikaler, der kan ophobe sig i kroppen på grund af eksempelvis stress og rygning. Du kan købe lycopen i pilleform på apoteket, men en skefuld tomatpuré eller et glas tomatjuice om dagen er langt billigere og lige så effektivt,” fortæller dermatologen. Det samme gør sig gældende for gulerodsjuice tilsat et par dråber god fiskeolie, hvis høje indhold af omega-3 gennemfugter huden.

“Ligesom tomater, hjælper gulerodsjuice også hudens fornyelsesproces. Stoffet karotin, der findes i gulerødder, kan forlænge den tid, du kan blive ude i solen uden at blive solskoldet op til flere gange – men husk stadig solcremen. Dertil kommer, at et dagligt indtag af gulerodsjuice med tid giver huden en meget subtil orange farve. Man har foretaget studier, hvor forsøgspersoner har fået vist billeder af folk, der var enten solbrændte eller som havde fået en let glød af at spise gulerødder. Forsøgspersonerne pegede alle på ‘gulerodsfolket’ som dem, de fandt mest seksuelt attraktive – hvilket jo interessant nok illustrerer, at vi automatisk bliver tiltrukket af naturlig sundhed,” siger Dr. Yael Adler.

Husk de gode fedtstoffer

For meget af en god ting er som bekendt ikke godt for noget, og det gælder også de sunde fedtstoffer, der er livsvigtige for kroppen og din hud. Langt de fleste af os får for meget omega-6, der findes i alt fra majs til soja, dressing, brød, æg, rødt kød, fjerkræ og nødder. Vi har brug for fedtstofferne i omega-6, som vores krop ikke selv kan danne, men uden omega-3 til at balancere omega-6, kan der opstå inflammation i kroppen.

“Inflammation ælder huden, så det er bydende nødvendigt, at du sørger for, at få omega-3 i form af fed fisk eller fiskeolie ind i din kost,” siger Dr. Yael Adler. Hører du til en af dem, der gyser ved udsigten til at spise mere fisk til hverdag, er dermatologen imidlertid klar med et lille plaster på såret.

“Alt med måde og især alkohol, men et glas rødvin er bestemt ikke dårligt for kroppen. Små mængder af stoffet flavanol der findes i rødvin, kirsebær, blommer og kakakobønner bekæmper alderstegn,” fortæller hun.

Læs også: Kan du dufte dig sundere?

Skønhed kommer indefra og cremer har som sagt blot en overfladisk effekt, men det ville være at rutte med sandheden, hvis man benægtede, at professionelle behandlinger ikke kan være med til at gøre en reel forskel på det ydre. Det medgiver Dr. Yael Adler, der dog sætter en fed streg under, at skønhedsbehandlinger aldrig må træde i stedet for en sund og varieret kost.

“Det er især ansigtsbehandlinger med fraktioneret CO2-laser, der giver meget flotte resultater i forhold til at mindske alderstegn og give huden ungdommelig volumen,” siger dermatologen. Helt essentielt for vores ydre skønhed er det, at du har en aktiv livsstil. “Et liv i balance fri for stress ses på huden, så et af mine bedste råd er, at huske også at pleje din psyke og få motion. Livsglæde giver et uvurderligt skønhedsboost,” slutter Dr. Yael Adler

Indkøbslisten til glat hud og sundt hår

  • Gulerodsjuice: Hvorfor? Hjælper hudens fornyelsesproces. Stoffet karotin i gulerødder kan beskytte huden mod skadelige UV-stråler og give en fin glød. Hvor meget? Drik 1 glas dagligt for en sund glød og ekstra beskyttelse mod solens skadelige UV-stråler. Tilføj et par dråber fiskeolie, hvis omega-3-fedtstoffer fugter huden indefra.
  • Zink: Hvorfor? Zink holder hår og negle sunde og modvirker hårtab. Hvor meget? Spis det som kosttilskud et par gange ugentligt.
  • Avocado: Hvorfor? Indeholder sunde fedtstoffer og E-vitamin, der er med til at give huden spændstighed og fugt. Indeholder også B-vitaminet biotin, der styrker hår og negle. Hvor meget? Gerne et par om ugen.
  • Gul og rød peber: Hvorfor? Det gode C-vitaminindhold medvirker til øget kollagendannelse i huden. Hvor meget? Flere gange ugentligt.
  • Fiskeolie: Hvorfor? Fisk i køledisken kan indeholde skadelige tungmetaller, så undersøg, hvor den kommer fra og hvilke forhold den er opdrættet under. Fiskeolie er et godt alternativ, men der er meget stor forskel på kvaliteten af fiskeolier, og nogle kan ligefrem give hudproblemer. Hvor meget? Hvis du ikke spiser fed fisk normalt, så spis fiskeolien som kosttillskud dagligt. Må ikke overdoseres.
  • Tomater: Hvorfor? Antioxidanten lycopen i tomater beskytter mod skadelige UV-stråler og bekæmper de frie radikaler, der kan ophobe sig i kroppen på grund af eksempelvis stress og rygning. Hvor meget? Spis et par tomater dagligt, en skefuld tomatpuré eller drik 1 et glas tomatjuice for at hjælpe kroppen med at bekæmpe frie radikaler. Tilføj et par dråber fiskeolie
  • Fed fisk: Hvorfor? Ligesom hørfrøolie er fed fisk som makrel, sild og laks spækket med omega- 3-fedtstoffer, der gør din hud flot og spændstig. Hvor meget? Flere gange ugentligt til enten frokost eller som aftensmåltid.
  • Paranødder: Hvorfor? Udover E- og C-vitamin der booster immunsystemet, er den brasilianske nød rig på selenium, der modvirker solskader. Hvor meget? 4 nødder dækker dit daglige selenium-behov.
  • Grøn the: Hvorfor? Indeholder stærke antioxidanter, der holder din hud ung og frisk og modvirker hævede øjne. Hvor meget? Et par kopper dagligt.

Huskereglen: Du får ikke større effekt af de gode fødevarer, hvis du overdoserer, da de sunde vitaminer i så fald kan udligne hinanden eller have en negativ effekt på kroppen. En varieret kost er vejen til et sundt ydre.

Om eksperterne

Dr. Yael Adler, klinisk forsker og dermatolog med klinik i Berlin, forfatter til bestselleren Under huden – alt om vores største organ (People’s Press). Dradler-berlin.dk

Jøren Serup, professor i dermatologi og overlæge på Bispebjerg Hospital i København.

Se, hvad vi ellers skriver om: Hud, Kost og Hår