'
Har du søvnproblemer?
Foto: Getty
fit living

Søvnproblemer

3 gode grunde til at stoppe med at snooze – selvom det er dejligt

Denne opfordring går ud til alle jer, der bare elsker at få ti minutter mere, når vækkeuret ringer.

Af Amalie Holm 27.apr.2017 Sundhed

Bib, bib, biiiiiiiib. Lyden af vækkeuret hyler dig ind i øret.
Du trykker insisterende på snooze-knappen.
Bib, biiiiib.
Okay, bare lige ti minutter mere.

Du kender det med stor sandsynlighed: Vækkeuret ringer, og du ved, at du burde stå op, men tilfredshedsfølelsen ved at udsætte uret overgår din fornuft. Selvom denne kortvarige lykkefølelse er uimodståelig, tyder noget på, at du skal genoverveje dine snooze-vaner.

LÆS OGSÅ: Nu kan du teste dig selv for livmoderhalskræft i hjemmet

De to søvneksperter, Mikael Rasmussen fra Lehman & Partners og Torben Jager Petersen fra Danmarks førende private søvninstitut Scan Sleep, fortæller nemlig, at systematisk snoozeri kan være mere skadeligt, end du måske går og tror.
– Snooze-knappen er noget, fanden har skabt, og desværre har alt for mange fået en rutine, hvor de bevidst sætter uret, så det kan ringe tre til fire gange inden, de er nødt til at stå op, siger Mikael Rasmussen.
Derfor skal du stoppe snoozeriet

Her får du eksperternes tre gode grunde til, hvorfor du skal stoppe med at slukke for alarmen igen og igen – og hvordan du kommer dit snoozeri til livs.

  1. Afbrudt søvn påvirker din livskvalitet
    – Det er hamrende uhensigtsmæssigt at blive vækket mere end én gang, når du skal stå op. Sammenhængende søvn er altid at foretrække frem for afbrudt søvn. Det er bedre for dig at sove 7,5 timer uden forstyrrelser end 8 timer, hvor vækkeuret ringer flere gange. En usammenhængende søvn-vane kan nemlig påvirke din livskvalitet over tid: herunder dine kognitive evner, din hukommelse, koncentration, opmærksomhed og ydeevne i en negativ retning, advarer Mikael Rasmussen.

  2. Øger sandsynligheden for søvnproblemer
    – Snooze-knappen øger også sandsynligheden for, at du udvikler et søvnproblem, fordi du ofte snoozer mere end én gang, hvilket medfører en ustabilitet i dit søvnmønster, som gør dig mere sårbar overfor udviklingen af søvnløshed, lyder det fra Torben Jager Pedersen – hvortil Mikael Rasmussen tilføjer:

    – Op mod 15 procent af befolkningen oplever så store problemer med at sove, at de får stillet diagnosen søvnløshed. Denne diagnose karakteriseres ved, at du har store problemer med at sove tre til fire gange om ugen, fortæller han.

  3. Du bliver mindre frisk af at snooze
    – De seneste undersøgelser viser, at 40 til 60 procent af de 16-24-årige oplever, at når de vågner om morgenen, føler de sig ikke friske og veludhvilede. Snooze-knappen gør bestemt ikke denne problematik mindre – ligesom at Netflix, Facebook og det blå lys fra computerskærmen heller ikke gør det, siger Mikael Rasmussen og understreger, at sengen kun bør være til søvn og sex.

    – Det er decideret bekymrende, at søvnproblemerne nu ses helt ned til de unge, da vi ved, at søvnproblemer kan være forstadiet til depression, angst, stress, hjertekar-sygdomme og fedme senere i livet, fortsætter han.

Sådan kommer du op uden at snooze
Skal du stoppe med at snooze, er det ifølge Mikael Rasmussen en god idé, at du lærer dit søvnbehov at kende. Det kan nemlig være en god motivationsfaktor til at komme ud af sengen om morgenen.

Kend dit søvnbehov
–Jeg vil anbefale dig at bruge fem dage i din ferie på at finde ud af, hvor meget søvn du har brug for. Det er nemlig individuelt fra person til person. Det, du skal gøre, er at lade være med at sætte vækkeuret i fem dage i træk. De første to dage vil du sove i lang tid, mens du i de næste tre dage vil sove det antal timer, som netop du har behov for. Når du kender det præcise antal timer, vil det måske være nemmere for dig at prioritere den sammenhængende søvn fremadrettet. Og dermed lade snooze-knappen være.

–Du kan også give din søvn et eftersyn ved at skrive dagbog. Du kan finde søvn-dagbogs-skabelonerne på nettet. Det vil kunne give dig en fornemmelse af, hvor godt eller skidt det står til med din søvn, og dermed få dig overbevist om vigtigheden ved ikke at snooze hver morgen.

Strategi er vejen frem
Mikael Rasmussen påpeger ligeledes, at det er en god idé at finde en strategi, når vækkeuret ringer:

– Det handler om at finde frem til den strategi, der passer til dig. Mit råd er, at du står op med det samme, får blod til benene og ruller gardinerne op, så der kommer lys ind i soveværelset. Det er meget bedre, end at du ligger og slumrer.

Spørger man Torben Jager Petersen, skal din strategi allerede være på plads, inden du går i seng.

– Der, hvor søvnen bliver mest effektiv, er, når man har faste senge- og stå-op-tider i hverdagene og giver sig selv lidt mere frie tøjler i weekenden.

Husk på det næste gang, du har lyst til at trykke snooze.

LÆS OGSÅ: Er du drænet af din mor, chef, mand, veninde? Sådan tackler du en følelsesvampyr

LÆS OGSÅ: Skal du vælge Hormonspiral eller kobberspiral?

LÆS OGSÅ: Er ingefærshots sunde? Ikke hvis du spørger ernæringseksperterne

 


Henter...