emilie lilja
Foto: Henrik Adamsen
fit living

Emilie Lilja om træning, vægttab og cheatdays

Emilie Lilja: “Jeg ser ikke bare sådan her ud – jeg knokler da for det”

Del på

En ugentlig ‘cheatday’, der sprænger alle rammer. Den rigtige musik, du bare ikke kan vente med at svede til. Og træning, der både gør dig stærk og glad i låget. Mød 28-årige model og DJ Emilie Lilja, som står bag det nye træningsunivers Liljatraining

Af Anne Hermansen 09.feb.2017 Sundhed

En fast træningsrutine, så kroppen vender sig til den tilfredse følelse af at være godt brugt – og beder om mere af den. En træningsmakker, du ikke tør brænde af. Resultater, du kan se. Den rigtige musik, du bare ikke kan vente med at træne til. Og lækre damer, du gerne vil ligne. Det er de effektive fem motivations-trick, som model og DJ Emilie Lilja læner sig op af og trækker på alt efter humør og dagsform. Nogle dage er det nok at vide, at i dag står den på cardio og i morgen på et hold Puls & Styrke. Andre dage skal der mere til, fx en knivskarp danser i Kanye Wests musikvideo til nummeret Fade, som motiverer hende til at tage op og træne.

Den fulde forklaring kan du få af Emilie Lilja selv på hendes nye træningsunivers Liljatraining, hvor hun bl.a. i små YouTube videoer viser, hvordan hun spiser, træner og holder sig i form. Eller fx strammer ekstra op i ugen før en vigtig modelopgave.

“Jeg træner normalt fire gange om ugen, men op til et photo-shoot træner jeg seks gange. Sådan en uge, er jeg bevidst om, hvad jeg spiser. Der er ikke “råd” til en KitKat på vejen, når jeg er sliksulten, eller det hvide brød, hvis jeg er ude og spise. Jeg skal bestille fisken eller det magre kød og springe desserten og rødvinen over. Og det er helt okay, fordi det er et klart valg.”

Emilie Lilja har levet af sin – efter alle idealer – perfekte krop de sidste ti år, og selv om hun har generne, de lange stænger og høje kindben med sig, så kommer de tonede arme, den flade mave og runde bagdel ikke af sig selv.
“Når jeg står foran kameraet, er jeg omringet af mennesker, som alle sammen kigger på mig og bedømmer mig. Man er et objekt, og de står og taler åbent om ens “fejl”, så man er nødt til at have en psyke, som kan overleve det. På mit arbejde er jeg fuldstændig afhængig af mit udseende og min selvtillid – og det er hårdt at stå der, hvis jeg ikke føler mig godt tilpas med mig selv. Derfor er det ikke et “offer” at leve helt stringent i nogle perioder.”

Jagten på den perfekte krop
At have en krop, der kan stå snorlige foran kameraets linse, er et arbejde, der skal passes ligesom alle andre job, siger den 28-årige DJ og model, som har godt 45.000 følgere på Instagram. Hun er i stald hos amerikanske Ford Models og danske Scoop, og har boet og arbejdet både i New York og Los Angeles. Og har gennem årene fundet en balance, hvor der også er plads til at parkere selvdisciplinen, og hvor træning ikke bare skal overstås, men er noget, hun virkelig holder af.

“Jeg har levet af min krop i de 10 år, hvor jeg har arbejdet som model. Jeg har en masse erfaringer med, hvad der virker for mig. Jeg ser ikke bare sådan her ud, jeg knokler for det. Men jeg har selv endelig fundet en balance, hvor jeg både holder mig i form og nyder livet og dets goder. At kunne administrere begge verdener og kombinere dem – dét er essensen af Liljatraining. Den erfaring vil jeg gerne give videre og samtidig inspirere unge piger og kvinder med både kost- og træningsråd.”

“Jeg er ikke personlig træner og har ingen uddannelse indenfor sundhed og ernæring, men Liljatraining er mit univers som træningsentusiast. Det giver et indblik i min kost og træning, hvordan jeg kommer i form, holder mig i form og træner op til vigtige photo shoots.”
“Universet er dedikeret til at inspirere og motivere og have det sjovt samtidig. Og det viser den bundærlige version af mig som person og giver et reelt indblik i mit liv. Jeg tror, at det er derfor, at jeg allerede nu har fået så mange positive reaktioner fra folk, som følger mig på sociale medier.”

Emilie Lilja har også gjort sig nogle hårde, personlige erfaringer med, hvad der ikke virker. For tre år siden vejede hendes 177 centimeter lange krop kun 54 kilo, næsten 10 kilo mindre end i dag, og ribbenene stak ud som riller på en radiator. Hun arbejdede som model i New York og boede sammen med sin daværende kæreste, som også er model. 
“Der var ingen, der sagde, at jeg burde tabe mig, heller ikke mit bureau, tværtimod. Det var nogle destruktive tanker, som opstod inde i mig, fordi jeg konstant sammenlignede mig med alle de andre piger, som jeg konkurrerede med om modeljob i New York.”
“Hver dag, når jeg var til casting, stod der 200 piger i kø, hvoraf mindst 40 var lyshårede piger, som lignede mig. Samme hårlængde, samme mål, samme blå øjne. Derfor var konkurrencen rigtig hård, og netop derfor følte jeg et stort pres og behov for at fremstå så perfekt som muligt”. 

“I New York er der angivet kalorier på alt; på menukortene, i salatbaren, når du bestiller en kaffe, i supermarkederne, overalt! Så du er hele tiden bevidst om, hvor mange kalorier du indtager, og jeg havde konstant et regnskab kørende.” Hvordan foregik det?
“I min værste periode trænede jeg to gange om dagen. Jeg stod op, lavede en times cardio efterfulgt af halvanden times bikram yoga og spiste så morgenmad, som typisk var gulerødder og sort kaffe. Så gik jeg hele dagen til castings, hvilket nemt bliver 25 kilometer rundt i hele New York, hvor jeg kun indtog vand og gulerødder og røg to pakker cigaretter. Og sluttede dagen af med at spise noget salat af en art.”
“Jeg havde en app, som hele tiden fortalte, hvor mange kalorier jeg forbrændte, så hvis jeg havde brugt 800 kalorier på træning og kun spist 600 – så havde jeg vundet. Så vidste jeg, at jeg ville tabe mig. Det mest åndssvage ved hele den her periode var jo, at jeg ikke havde noget konkret mål med mit vægttab, og at ingen havde stillet de krav til mig – jeg ville bare gerne være tyndere og tyndere.”
Hvordan kom du ud af det?
“Min ekskæreste og jeg gik fra hinanden, og jeg tog hjem på sommerferie. I de tre uger hang jeg ud sammen med alle mine bedste venner, og jeg fik en pause fra presset i New York. Desuden mødte jeg Rasmus, som er 10 år ældre end mig og en rigtig levemand, der elsker at spise god mad og drikke skøn Sancerre. Ham og hans levevalg kunne jeg pludselig identificere mig med, for jeg har også altid elsket god mad og vin – og jeg havde så meget lyst til at være sammen med ham og give slip på kontrollen. Jeg fik pludselig fokus på nogle helt andre værdier.”

Emilie Lilja flyttede hjem permanent til København for to år siden, men har stadig kontrakt med Ford Models og arbejder i perioder i Los Angeles, hvor hun laver en del sports-, swimwear- og undertøjskampagner. Hun lever primært af at være dj i dag og arbejder sammen med investorer på at udvikle Liljatraining til et større univers med mange forgreninger, og det projekt bruger hun hovedparten af sin tid på.

LÆS OGSÅ: Emilie Liljas 4 favoritøvelser til en sund og stærk krop

Kostplanen gav mig et chok
For et år siden begyndte hun at få personlig træning og kostvejledning – og det har været en øjenåbner, siger hun:
“Jeg begyndte på et tidspunkt, hvor jeg skulle blive klar til et par måneder med modelopgaver i L.A. Jeg fik lagt en kostplan, så jeg kunne stå helt skarp foran kameraet – og jeg fik faktisk et chok, fordi jeg tænkte: “Kan jeg virkelig spise så normalt og føle mig helt tilpas i min krop? Tænk, at jeg har været så langt ude, at jeg troede, at der skulle helt andre midler til for at opnå resultater.”
Hvad kan du spise op til et photo shoot?
“En masse grøntsager, kylling og fisk, knækbrød, yoghurt med lav fedtprocent til morgenmad – enkel mad, men mad! Og rigeligt. Jeg aner ikke, hvor mange kalorier jeg får, for det behøver jeg ikke regne ud, når jeg spiser det rigtige.” “Det har påvirket min tilgang til træning, så jeg træner mindre cardio end tidligere og mere styrke. Jeg var bange for at blive for muskuløs, men jeg er bare blevet tonet. Og jeg kan lide at træne nu. Før var det noget, jeg gjorde, fordi jeg ellers ville have dårlig samvittighed, og den følelse tror jeg, at mange kender. I dag er en glæde for mig – den der følelse af at blive stærkere og være træt og tilfreds, fordi jeg bare har knoklet. Det er velvære, og det er egentlig det vigtigste – jeg kan mærke, at det er godt for mig.”
“Den erfaring vil jeg også gerne give videre med Lilja- training. Og jeg vil gerne fortælle blandt andet yngre piger og kvinder, hvad jeg selv har været igennem for at nå den ro, jeg har i dag. Som pige har du nok altid ét eller andet, som du ville ønske var anderledes, og jeg er heller ikke 100 procent tilfreds med min krop. Men jeg hviler i mig selv på en helt anden måde i dag end tidligere, hvor jeg havde fokus på et andet kropsideal.”
“I dag vil jeg meget hellere se sund og stærk ud. Jeg synes faktisk, at det er så flot og sexet, når en kvinde er lidt tonet – og når man kan se, at hun bare har det godt med sig selv.”

Søndag har Emilie Lilja det ret godt. I hvert fald fra morgenstunden. Det er den faste, ugentlige ‘cheatday’ for kvinden med sixpack og de perfekte modelmål, hvor kalorieindtaget sprænger alle rammer. Hvis man ellers var typen, der talte. Det gør hun ikke. Hun spiser bare præcis, hvad hun har lyst til – hvilket er: “Typisk kan jeg begynde med en bolle med ost og en cappuccino og måske et rosenbrød, en kanelsnegl eller romkugle. Jeg kan sjældent klemme en frokost ned efter så heftig en morgenmad, men om eftermiddagen er jeg klar igen og spiser en kage fra bageren. Til aften får jeg for eksempel en omgang spaghetti bolognese og afslutter dagen med 300 til 400 gram bland selv-slik, nogle chips, Ben & Jerry’s-is og en plade Marabou.”
“Men nu skal det endelige ikke lyde, som om at jeg bare har det fint bagefter, for det har jeg bestemt ikke. Jeg er mæt, og jeg føler mig klam. Jeg kan godt få et ‘sunday break down’, hvor jeg er helt: “Åh, jeg overlever det aldrig, se hvordan jeg ser ud …”
Hvor min kæreste bare svarer: “Altså, du har lige ædt 17.000 kalorier, det er sgu da klart, at du har det elendigt.”
Og du gør det alligevel?
“Ja, fordi det er det hele værd. Jeg er ligesom alle andre mennesker, der har cravings. Jeg vælger bare at fyre det hele af på én dag. Søndag er den dag på ugen, hvor der ikke er noget, der hedder arbejde, træning og sociale sammenkomster, det er bare mig på min sofa og et eller andet ligegyldigt tv, helst med min kæreste ved siden af mig. Det er dén ting, jeg har behov for. Derfor er søndag dedikeret til at give slip, være ligeglad med den irriterende delle på inderlåret, som jeg aldrig får væk – og glemme alt om min Instagram, træningsvideoer og selfies. Dét, tror jeg, er sundt indimellem.

Hvordan har du det mandag morgen?
“Der kan jeg ikke vente med at komme i gang med træningen og sund kost igen.”

LÆS OGSÅ: 3 fitte kendisser deler træningstips & øvelser

LÆS OGSÅ: Diet dos & don'ts: 9 grunde til, at du ikke taber dig

LÆS OGSÅ: 6 sundhedseksperter: Dét vil vi gerne blive bedre til i 2017

5 motivationstrick, der virker for mig

1. Træningsrutine: Tving dig selv afsted de første to-tre uger, så det bliver en vane, du ikke vil undvære.
2. Resultater: Vej dig, tag dine mål, og tjek op på det en gang imellem. Så kan du helt sikkert se resultater.
3. Træningsmakker:  Lav aftaler med en makker. Helst en, der tør sige noget til dig, hvis du ikke dukker op.
4. Musikken: Brug musik, du elsker. Du opdager slet ikke, at du træner, for det er kun musikken, der fylder. Lækre damer jeg ser på lækre damer, når jeg ikke er supermotiveret for at træne. Så vil jeg se sådan ud.

Om Emilie Lilja

NAVN: Emilie Lilja.
ALDER: 28 år.
JOB: Stifter af træningsuniverset Liljatraining. Dj og model hos Ford Models, USA og Scoop Models Copenhagen. Uddannet designteknolog. Se universet på YouTube under LILJATRAINING.
PRIVAT: Bor i København sammen med sin kæreste, musikproducer Rasmus Stabell.

Emilie Lilja: 4 favoritøvelser til en smuk & stærk krop
Del på
Kommentarer (0)

Henter...