Overgangsalder symptomer
Foto: Getty Images | Manglende sexlyst, vægtøgning og teenage bumser er blandt overgangsalderens symptomer
Hendes Verden

Overgangsalder symptomer

9 spørgsmål, du ikke tør stille om overgangsalderen - nu har vi gjort det for dig

Overgangsalderen er et tabu for mange kvinder, for hvem har lyst til at tale om manglende sexlyst, tyndere hår og hedeture? Læs med, når vi bryder tabuet og sætter fokus på nogle af de symptomer, der følger med overgangsalderen.

Af Sofie Winther Askgaard 13.apr.2017 Sundhed

Hvorfor oplever jeg pludselig tørhed og kløe i underlivet?

Du kan opleve at tørre ud i skeden, og det kan gøre ondt under sex, eller når du sidder. Måske klør det også. Men det er normalt, og selvom det kan begynde før overgangsalderen, er det typisk værst i cyklusser uden ægløsning.
Hvorfor: Der dannes mindre af det kvindelige kønshormon (østrogen), som stimulerer slimhinden i skeden, øger fugtigheden og holder skedens pH-værdi normal. Den dalende produktion kan gøre slimhinderne tørre.
Det kan du gøre: Hvis det er slemt, kan lægen udskrive medicin med østrogentilskud, som skal bruges lokalt i skeden. Men sex, knibeøvelser og motion er også effektivt, det øger blodcirkulationen og stimulerer slimhinderne. En kost rig på planteøstrogener (som hørfrø og bælgfrugter) og kost-tilskud med humleekstrakt eller vild yamsrod kan også understøtte kroppens eget system.

Hvad gør jeg, hvis jeg har svært ved at holde på vandet - især når jeg nyser?

Et lille nys, et lille dryp. Eller to. Jo ældre, du bliver, jo mere normalt er det at ”lække” ved overanstrengelse af musklerne i bækkenbunden.
Hvorfor: Du bliver slap i maven og underlivet, når du bliver ældre. Mange kvinder har også haft for vane at holde sig, men det kan gøre blæren slap, så man drypper. Når østrogenniveauet falder i kroppen, vil det også have indflydelse på bl.a. muskulaturen i relation til urinrøret, og det kan gøre, at du ikke længere kan holde helt tæt.
Det kan du gøre: Knibeøvelser! 20 knib af 6-8 sekunders varighed mindst 2-3 gange dagligt. Kost-tilskud med humleekstrakt eller havtorn (omega-7) og masser af planteøstrogener (som bælgfrugter) kan også hjælpe. Og selvom det måske kræver lidt overvindelse at købe Tena, så kan trusseindlæg holde dig tør, lugtfri og mindske risikoen for infektion.

LÆS OGSÅ. Stærk mad og 6 andre ting, der gør, at du tisser mere end dine veninder

Jeg får voldsomme hedeture - kan jeg selv gøre noget?

Hedeture er en akut følelse af varme, især i øverste del af kroppen og hovedet. Nogle kvinder bliver utilpasse, fordi hjertet hamrer, og sveden hagler af dem. Antallet og intensiteten af dem varierer fra kvinde til kvinde og kan også variere fra periode til periode.
Hvorfor: Når der dannes mindre østrogen, bliver kroppen mere følsom for temperatursvingninger, og hvis graderne stiger bare en smule, vil kroppen reagere ved at slippe af med varmen i en ruf. Det gør den bl.a. ved at udvide blodkarrene tæt på huden, og det kan resultere i hedeog svedeture – eller begge dele.
Det kan du gøre: Din læge kan udskrive hormontilskud, hvis det er meget slemt, men du kan også forsøge med kosttilskud som vild yamsrod, rødkløverekstrakt og en kost med mange planteøstrogener som bælgfrugter, hele korn og krydderurter. Hold øje med, om der er noget særligt, der trigger en hedetur hos dig; nogle reagerer fx på kaffe, alkohol eller stærke fødevarer.

Kan det passe, at jeg er begyndt at høre dårligere, efter jeg er kommet i overgangsalderen?

Er det en gang imellem lidt svært at høre, hvad dine kollegaer siger? Mange kvinder får dårligere hørelse i overgangsalderen, men skjuler det, fordi dårlig hørelse rimer på ”gammel”.
Hvorfor: De hormonelle forandringer i overgangsalderen kan gøre, at de små øreknogler bliver lidt forkalkede og mindre bevægelige. Det kan påvirke hørelsen, da de fører lyden til det indre øre. Med alderen bliver hårcellerne i det indre øre også lidt dårligere eller mindre påvirkelige for lydbølgerne, og det fører også til nedsat hørelse.
Det kan du gøre: Gå til lægen. Måske skyldes din svigtende hørelse bare lidt ørevoks, men du kan også have brug for høreapparat. Går du rundt med dårlig hørelse og overanstrenger dine ører, kan det forværre din hørelse.

Hvad skal jeg gøre, når jeg pludselig ikke har lyst til sex længere?

”Ikke i aften, skat”. Hører du dig selv sige det gang på gang? Det er normalt at få mindre lyst til sex, når man nærmer sig eller er i overgangsalderen. Hvorfor: Hormonelle forandringer kan gøre dig træt, oppustet, svedig og varm, og det er ikke just sexet. Du skal lære at forenes med en krop, der bliver ældre og føler dig måske ikke attraktiv. Lider du af vaginal tørhed, kan sex ligefrem gøre ondt.
Det kan du gøre: Knibeøvelser sætter gang i blodcirkulationen og kan stimulere lysten. Rosenrod, kendt som den ”grønne viagra”, kan også sætte gang i safterne, og så sørg for at få motion, sund mad og søvn nok, så du har overskud i hverdagen. I stedet for at lukke for det varme vand, kan det være en god idé at hoppe ud i det, selvom lysten ikke er der, da den ofte kommer, når man først er i gang.

LÆS OGSÅ: 7 tips til mere hed sex

Jeg har pludselig fået teenagehud, selvom jeg ikke tidligere plejede at døje med det?

Voksne kvinder har da ikke bumser! Men det er ikke unormalt at få bumser i overgangsalderen, og du er ikke alene, hvis din hud pludselig opfører sig som en teenager.
Hvorfor: Bl.a. fordi det kvindelige kønshormon østrogen holder det mandlige hormon testosteron i balance, men når mængden af østrogen daler i overgangsalderen, kan testosteronen få mere frit spil, og det får produktionen af sebum i huden til at stige, så den bliver mere fedtet.
Det kan du gøre: Spis sundt og rens din hud grundigt hver dag. Din hud er tyndere, end da du var yngre, så du skal ikke bruge de skrappeste akne-midler, men vælge nogle milde produkter – der er sjældent tale om regulær akne, snarere uren hud. Bumserne vil som regel forsvinde, når hormonerne falder til ro igen.

Jeg oplever, at jeg fælder voldsomt. Er det noget, der stopper igen?

Mange kvinder oplever, at håret bliver tyndere – eller at de taber små totter. Det er helt normalt, og du kan desværre ikke regne med at få samme fine hårpragt igen.
Hvorfor: Det kvindelige kønshormon østrogen er med til at vedligeholde og stimulere hud, hår og knogler, og når mængden af hormonet daler i overgangsalderen, påvirkes hårvæksten. Dit kredsløb er heller ikke i lige så god form mere, og det kan have betydning for dit hår, da der ikke kommer den samme mængde ilt og næringsstoffer ud til de små hårfollikler.
Det kan du gøre: Styrk dit kredsløb ved at dyrke motion og massér din hovedbund for at stimulere hårfolliklerne. Spis sundt og nærende og skær ned på madmed meget syre – som fx kaffe, kød, ost og sukker – da det kan have negativ indflydelse på både dit kredsløb og hår.

LÆS OGSÅ: Kvinde, kend dine hormoner

Jeg tager på, selvom jeg spiser det samme som jeg plejer. Er det normalt?

Mange kvinder tager et par kilo på, typisk på mås og mave. Din muskelmasse begynder at svinde ind, og stofskiftet daler. Er du heldig, forsvinder de ekstra kilo efter overgangsalderen.
Hvorfor: Forbrændingen falder med alderen, og overgangsalderens hormonelle stormvejr sænker stofskiftet – spiser du, som du plejer, vil du altså tage på. Muskelmassen bliver for mange også mindre, og det vil nedsætte forbrændingen.
Det kan du gøre: Dyrk motion – hellere styrketræning end kredsløbstræning, fordi musklerne øger din forbrænding. Du behøver ikke at lave helt om på din kost, men tænk over dine portioner, og sørg for at spise groft og meget grønt.

Bliver min hukommelse bedre igen efter overgangsalderen?

Har du brug for gule lapper til at huske folks navne og aftaler? Så er du ikke alene. En undersøgelse i tidsskriftet Menopause har vist, at kvinder i overgangsalderen husker dårligere.
Hvorfor: Forskernes forklaring er, at det skyldes rod i hormonerne, som gør hjernen lidt ”tåget”. Det burde blive bedre efter overgangsalderen.
Det kan du gøre: Gå til lægen, hvis det er slemt. Og sørg for at få nok omega-3 fedtsyrer, særligt DHA, for det kan kroppen ikke selv producere, men det er vigtigt for hukommelsen. Du får det fra fede fisk som sild, laks eller makrel (300 g om ugen) eller som fiskeoliekapsler.
Øvrige kilder: sundhed.dk, voksnekvinder. dk, netdoktor.dk m.fl.

LÆS OGSÅ: Ny podcast om søvn: Hvordan sover du om natten?

Om eksperten

Søs Wollesen er læge, psykoterapeut og forfatter. Hun har skrevet en række bøger, bl.a. Befri os fra flere hedeture, og hun står også bag kombilaegen.dk.


Henter...