Derfor er faste sengetider vigtigt for dit barn
Foto: Getty Faste sengetider gavner dit barn.

Derfor er faste sengetider vigtigt for dit barn

Børn og søvn er ligesom religion, siger man. Men det passer ikke. Søvn er et basalt behov, der er forsket grundigt i. Derfor kan man sige med sikkerhed, at faste sengetider og nok søvn ér det bedste for barnet.

Børns søvn er et vigtigt emne for alle forældre. Når man har småbørn, taler alle om det, og få får det – søvn, altså. Når børnene er større kan det være en hovedbryder, om barnet sover for lidt eller for meget, og om det er dét, der har betydning for podens energiniveau, humør og engagement i skolen. Og til alle tider kan alle gode forældre blive i tvivl om et hav af andre søvnspørgsmål: Hvad er rette sengetid for mit barn? Hvor meget skal mit barn sove? Hvornår kan mit barn klare at være længere oppe? Er faste sengetider vigtige, og hvor faste ér faste sengetider egentligt? Det korte svar er, at faste sengetider og nok søvn er uhyre vigtigt for dit barn – for barnets kognitive udvikling, for dets trivsel og overskud, men faktisk også for barnets fysiske vækst, ifølge Vibeke Manniche, læge, forfatter og foredragsholder om børns søvn.

For lidt søvn har store konsekvenser

– Søvn har kolossal betydning for barnet. Udover det, de fleste ved, at søvn har betydning for sådan noget som som humøret, trivsel og socialt overskud, så har søvn meget stor betydning for børns kognitive udvikling, deres hukommelse og deres koncentration, siger Vibeke Manniche.

Desuden er der den helt fysiske påvirkning, som måske er en nyhed for mange. Søvn har også betydning børns højdevækst.

– Et barn, der op igennem barndommen, sover for lidt, hvad der er uhyggeligt mange børn, der gør, vil typisk risikere at blive 3-4 cm lavere i sluthøjden, end deres genetiske potentiale egentligt var til. Det kan man måske godt trække på skuldrene over, men ud fra et lægeligt synspunkt synes jeg bestemt, at det er meget bekymrende, siger Vibeke Manniche.

Sov godt: En hjørnesten i den gode barndom

Hun påpeger, at unge i dag generelt set ikke er blevet så høje, som man kunne have forventet ud fra deres forældres højde og almene højdeudvikling, og én af faktorerne er, at børn og unge i dag simpelthen sover for lidt.

– Det er noget, der bør vække bekymring, fordi det jo et tegn på, at de børn ikke har fået den sunde barndom, de burde have fået. Det er ret beset et udtryk for, at barnet ikke har fået dækket sine basale behov, og det er faktisk dét, man kan kalde vanrøgt, siger Vibeke Manniche.

Læs også: Skældud bliver forbudt om 100 år

Vi har glemt vigtigheden af søvnen

Men ungdomsgenerationens forældre har naturligvis ikke været hverken onde eller ligeglade.
Det handler nærmere om, at den elementære vigtighed af søvnen er gået fra at være tavs viden til at være glemt viden, samtidig med at vi har haft en teknologisk udvikling med fremkomst af skærme med indhold, der simpelthen udfordrer søvnen.

– Og dér må jeg også blankt erkende, at vi læger, sundhedsplejersker, pædagoger og andet fagfolk har et medansvar. Vi har simpelthen været for dårlige til helt eksplicit at få vægtet søvnen og dens kæmpestore betydning de sidste mange år. Det har betydet, at vi lige så stille har gået og nappet af søvnen til det vågne liv uden, nogen har råbt vagt i gevær, forklarer lægen.

Faste sovetider: Det bedste du kan give dit barn

Hvis ikke før, så gør vi op med forglemmelsen nu. Rigeligt søvn og faste sengetider er overordentligt vigtigt for os alle sammen – men måske især dit barn. Det er nemlig i barndommen, vi lægger kimen til de gode sovevaner og det gode liv.

– Vi ved fra forskningen, at faste sovetider faktisk er lig med mere og bedre søvn for barnet, så det er virkelig et gode at give sit barn. Forskningen har nemlig vist, at der er en direkte og egentligt ret logisk sammenhæng mellem, at de børn, der har en fast sengetid, sover mere. Næsten alle børn, der ikke har en fast sengetid, kommer for sent i seng, siger Vibeke Manniche.

Bedre søvn med faste sengetider

Det betyder både noget for det samlede antal timer, barnet sover, og det betyder noget for kvaliteten af søvnen, forklarer hun.

– Vi ved for eksempel, at det er i den første, dybe søvn, at væksthormonet især udskilles, og når børn kommer for sent i seng, så er det den første, livsvigtige, dybe søvn, vi stjæler fra. Desuden betyder det at komme for sent i seng ofte, at man sover mere uroligt og kan være mere disponibel for mareridt, siger Vibeke Manniche. 

Læs også: Færre børn læser

Hjælp – mit barn sover dårligt!

Har dit barn svært ved at falde i søvn om aftenen, eller sover barnet dårligt om natten, kan en forklaring altså være, at barnet kommer for sent i seng.

– Når vi sover dårligt om natten eller ligger og roder rundt og ikke kan finde ro, så er det meget ofte fordi, vi er kommet forbi søvnvinduet og er blevet overtrætte. Det gælder både for børn og voksne. Og så er det, vi får for lidt søvn og for dårlig søvn i forhold til, hvad kroppen har brug for, siger Vibeke Manniche.

For os selv kan det tit være, vi lige skal lufte hunden først eller lige smøre madpakkerne, før vi kan hellige os søvnen. Men vi bør faktisk slå til, når vi mærker søvnighedens dunhammer ramme os – det er kort og godt bedre for os. Derfor er det heller ikke hverken regelrytteri eller udtryk for en stram opdragelse, når man som forældre praktiserer faste sovetider til barnet, påpeger lægen.

Senere sengetider er misforstået godhed

Af samme årsag gør man faktisk sit barn lidt af en bjørnetjeneste, når man lader det være længere oppe, fordi det er fredag, eller fordi man kærligt tænker, at barnet jo også skal mærke, at det er juleferie.

– Jeg er sikker på, det tit bliver gjort af hjertet godhed, når man lader sit barn være længere oppe. Men prøv engang at udskifte ”søvn” med ”mad” i den ligning. Kunne man forestille sig, at man sagde: ”Hvor skal jeg være god ved dig i dag – du skal have mindre at spise, min skat”. Det kan man jo ikke! Med ét bliver det himmelråbende tydeligt, at det ikke er en godhed, man gør børnene. Det er jo ikke et udtryk for kærlighed og omsorg at give barnet mindre af de basale behov, siger Vibeke Manniche.

Vibeke Manniche

Er læge, Ph.d og forfatter af en række bøger, bland andet ”Børns Søvn – Din lille Sovetryne” og den søvndyssende godnathistorie ”Anna drømmer – Få dit barn til at sove”. Hun har interesseret sig indgående i børnesøvn gennem 20 år og giver desuden undervisning og holder foredrag for forældre og fagpersonale i børns søvn.

Se, hvad vi ellers skriver om: Børneopdragelse, Søvn, Forældre og Udvikling