Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

CYKLING – genial til træning og transport

I Danmark lærer vi at cykle allerede i tre års alderen, og vi vil i gennemsnit cykle 1,5 km om dagen. Der er også flere mennesker, som ejer en cykel, end som har en bil, og tre ud af fire danskere cykler hele året rundt.

Og der er også mange grunde til at vælge den firehjulede hvad enten det er som transportform eller til træningsbrug.

Her har vi samlet inspirerende artikler til dig, der gerne vil i gang med cykling som motionsform, og dig, der allerede har fundet glæden ved den to-hjulede.

vis
mere

I Danmark lærer vi at cykle allerede i tre års alderen, og vi vil i gennemsnit cykle 1,5 km om dagen. Der er også flere mennesker, som ejer en cykel, end som har en bil, og tre ud af fire danskere cykler hele året rundt. Og der er også mange grunde til at vælge den firehjulede hvad enten det er som transportform eller til træningsbrug.

- Cykling er sundhedsfremmende, uanset om man gør det for at motionere eller bare som transport. Det er vigtig information, fordi vi ved, at mange har svært ved at finde tid til at motionere, og det er trods alt nemmere at tage cyklen til arbejde end at finde tid til motionscentret, siger lektor Anders Grøntved, som er forskningsleder ved Institut for Biomekanik på Syddansk Universitet, til Videnskab.dk.

Cykling øger blandt andet din maksimale iltoptagelse, som er det, der definerer din kondition. Det skyldes, at kredsløbstræning som netop cykling øger hjertets størrelse og sammentrækningskraft. Det bliver i stand til at pumpe mere blod og dermed mere ilt rundt i din krop per slag. Samtidig ændrer dine muskler sig også med konditionstræning. Blandt andet stiger antallet af kapillærer, de små blodkar omkring musklerne. Det forbedrer også iltoptagelsen og gør dig i stand til at cykle hurtigere, stejlere og længere.

Ifølge personlig træner og cykelekspert Rikke Laursen er cykling både godt for forbrændingen, for humøret og for styrkelsen af balder og ben.

- Sporten er en af de mest skånsomme. Du kan cykle med en knæskade, hvis du er overvægtig eller gerne vil i gang med at træne efter en længere pause, har Rikke Cedervall Laursen tidligere udtalt til fitliving og påpeger, at det er en motionsform, som de fleste kan være med til.

- Når du vælger at træne på en racercykel, kommer du ud og får vind på næsen. Frisk luft gør dig glad, og du kan cykle i det tempo, som passer dig. Derudover kan du sagtens tale sammen med dem, som du cykler med, så det er også en social sport, der styrker netværket og dine venskaber, når du og en veninde tager en tur på et par timer en søndag formiddag i solen.

Du kan møde Rikke Laursen og høre om hendes store kærlighed til cykling i artiklen ”Cykling er mental opladning samtidig med, at du får faste lår og løftet balderne”  

Og lige for at slå en ting fast, så giver cykling ikke store lår! Cykelturen til jobbet får ikke musklerne til at vokse. Træner du meget intenst, kan din muskelmasse måske godt stige i lårene, men hos kvinder aldrig så meget, at lårene decideret vokser af det – særligt fordi din fedtprocent samtidig vil falde. Hvis du ikke er vant til at træne, vil du højst sandsynligt tabe dig, hvis du begynder at træne regelmæssigt.

BONUS VED CYKLING

  • Dit hjerte: Cykling er fremragende kardiotræning, som du kan graduere efter din aktuelle form. Intervaltræning, og træning på stigninger giver dig varierede muligheder for sved på panden. En undersøgelse fra British Medical Association viser, at hvis man cykler omkring 30 km om ugen falder risikoen for hjertesygdomme med hele 50%.
  • Dine muskler: Især bliver dine ben, balder og mavemuskler styrket. Når du kører med cykelsko, kan du både træde ned og hive op i pedalerne og dermed fordele din belastning på forskellige muskler.
  • Dit hoved: Frisk luft og fri natur er balsam for sjælen. Du kan cykle alene, hvis du trænger til ro, og sammen med andre, hvis du vil oplades socialt.
  • Din vægt: Cykling hjælper dig med at holde vægten. Ifølge en undersøgelse fra Archives of Internal Medicine har kvinder, der cykler fire timer om ugen, nemmere ved ikke at tage på end kvinder, der ikke gør.
  • Dit humør: Kvinder, der cykler på arbejde, er i bedre humør, viser tal fra Portland State University. Forklaringen er endorfiner. Ikke engang de kvinder, der havde taget en rask gåtur på arbejde, følte sig lige så glade.
  • Færre sygedage: Folk, der cykler dagligt har færre sygedage og er generelt mindre udsat for kroniske sygdomme, skriver Preventive Medicine. Enkelte undersøgelser har også vist, at kvinder, der går eller cykler mere end 30 minutter om dagen, har mindre risiko for brystkræft. Så pedalkraft, ja tak.

Alt i alt sker der mange sunde ting i kroppen, når du sætter dig op på den tohjulede og tramper i pedalerne. Det kan du læse mere om i artiklen ”Boost din forbrænding og dit humør + 11 andre fordele ved at tage cyklen” 

5 UUNDVÆRLIGE

  • Cykel: En racer fås i alle prisklasser. Fra 5.000 kroner til 80.000 kroner. Selv med den billigste model skal du til foret. Til gengæld er det gratis at trille ud herefter − og så sparer du måske til gengæld et fitnessabonnement.
  • Hjelm: Det går ikke uden. Du skal jo både opad, nedad og op i fart.
  • Cykelsko: Lad dig ikke afskrække af klikpedalerne. Det tager to runder på en parkeringsplads at lære at komme ind og ud af pedalerne, og du kører meget bedre med rigtige cykelsko.
  • Handsker: Du bliver øm i hænderne uden, så to par hansker med og uden fingre kan du ikke undvære.
  • Cykelbukser: Fordi du bliver glad for den der pude i enden i det lange løb!

Har du fået lyst til at gå i gang med at cykle, kan du få et overblik over cykelklubberne herhjemme i artiklen: ”Cykelklubber: Find den, der passer bedst til dig" 

Landevejscykling er en gennemført oldschool-sport, som har fået tag i kvinder. For her er både høj puls, grin, fællesskab, frisk luft og fantastisk træning, der giver flotte lår og balder. Sundhedsmagasinet FIT Living trillede ud med pigeholdet Team Charlie. Læs, hvordan det gik i artiklen ”På hjul med seje tøser” 

Der findes også flere cykelfællesskaber for kvinder fx Seje Sild Cykler, der er et træningsfællesskab for kvinder, der gerne vil cykle stærkt – men det handler også om mere end det. Læs mere om Motionsnetværket: "Vi kører på racercykler for at køre stærkt"

JØRGEN LETH

Når man taler om cykling, kommer man ikke udenom Jørgen Leth. År efter år beriger ordekvilibristen Jørgen Leth Tour’en med sine sprogblomster og en enorm viden både inden for cykelsport, vin, ost , franske slotte og smukke bjerge. Foruden at være kommentator på Tour’en har Jørgen Leth brugt sin store viden om cykelverdenen i tilblivelsen af film som "En forårsdag i helvede" og "Stjernerne og vandbærerne."

SPINNING

Indendørs holdcykling foregår, som navnet antyder, oftest på hold i et fitnesscenter. Du cykler til musik igennem et koreograferet træningsprogram, der får intensiteten helt op at vende. 

Spinning er perfekt, når vejret skifter fra sol og sommer til regn og blæst om efteråret og vinter. Derudover kan du også have 100% fokus på at få pulsen helt i top. Når du cykler udenfor, er det vigtigt, at du også koncentrerer dig om omgivelserne som fx biler og andre cyklister.

Bliv klogere på spinning i artiklen "Spinning: Kom i topform og få flotte ben og balder"