Særlig intelligent: Er dit barn klogere end de fleste?
SPONSORERET indhold

Særlig intelligent: Er dit barn klogere end de fleste?

Cirka fem procent af alle børn har ”særlige forudsætninger.” Se, hvad det betyder og find ud af, om der er sandsynlighed for, at dit barn er klogere end andre.

Af: Katrine Krebs
15. jan. 2009 | Børn | Vores Børn

Små børn er lærenemme, og i perioder tilegner de sig ny viden og kundskaber dagligt. Så der er ikke noget at sige til, du er stolt over den lille. Nogle børn lærer at tale, før de fylder to år, og andre kan skrive ord og sætninger i børnehaven.

LÆS OGSÅ: Særligt intelligent: Malthe lærte sig selv at læse som treårig

Måske er der tale om særlig intelligente børn, og måske er de bare lidt hurtigere til at lære netop dét. Her fortæller børnepsykolog Ole Kyed, hvordan man kan genkende og takle børn med særlige forudsætninger.

Forældrene bliver overraskede

For forældre til højt begavede børn kommer det ofte som en stor overraskelse, at deres barn har en udpræget klæbehjerne og måske er to til tre år fremme i forhold til andre børn.– Der er tidlige, udviklingsmæssige milepæle hos højt begavede børn, man som forældre vil undre sig over. De lærer og husker ekstremt godt, så pludselig begynder de måske at remse ting op. Eller de viser, de har forstået en sammenhæng, eventuelt fra en voksensamtale, som de slet ikke er gamle nok til at burde forstå, forklarer Ole Kyed.LÆS OGSÅ: Test: Er dit barn særlig intelligent?Disse kloge udbrud fra små børn kan komme pludselig og forsvinde igen lige så hurtigt, hvor barnet så atter er aldersvarende i sin opførsel.– Fra toårsalderen kan du begynde at se tegn på høj intelligens. Tegnene skal vise sig over en længere periode, og der skal være andre end forældrene, der kan få øje på dem – for eksempel pædagoger eller familiemedlemmer, der er meget sammen med børnene, påpeger børnepsykologen og nævner endnu en huskeregel.– Der skal også tages hensyn til, at børn i den alder ændrer sig meget, alt efter hvilket miljø de befinder sig i, og hvem de er sammen med. Børn kan jo finde på at opføre sig helt anderledes i institution, end de gør derhjemme.

Kloge og krævende

– Højt begavede børn gider ikke gentagelse på gentagelse, for det er kedeligt for dem. Derfor når deres fundament ikke at blive stift. Disse børn hader grænser og konformitet, men de har brug for dem – de skal have voksenkontakt med lang snor, kan du sige.Det fortæller børnepsykolog Ole Kyed, der har gjort de højt begavede børn til sin niche.LÆS OGSÅ: Leg gør børn kloge– Disse børn udviser ofte en indre styring, standhaftighed og vedholdenhed. Sammenholdt med et højt aktivitetsniveau og stor nysgerrighed gør det, at de kan være krævende at være sammen med. De er intense og vil i dybden med det, de er optaget af. Og de kan ikke vente med at lære, til de engang kommer i skole. De har brug for voksne til både at ”fodre” dem og sætte rammer for dem.De har brug fo r forældre og andre betydningsfulde voksnes engagement, anerkendelse og opmærksomhed for at udvikle et positivt selvværd, siger Ole Kyed.

En vigtig opgave

Forældrene til højt begavede børn har formentlig haft travlt, siden deres søn eller datter var ganske lille på grund af disse børns høje aktivitetsniveau. Når først det er fastslået, at der er tale om et barn med særlige forudsætninger, som det også kaldes, venter en stor opgave forude for forældre og andre voksne.

– Forældrene skal være tydelige i deres svar og informere og reflektere sammen med højt begavede børn. Der er ikke noget galt med at lære at læse og skrive, før de starter i skole, hvis børnene selv er motiverede og synes, det er sjovt. Forældrene skal bare huske at støtte disse børn, på det alderstrin de nu er, siger Ole Kyed.

LÆS OGSÅ: Sådan lærer dit barn at læse før skolealderen

Han peger særligt på den følelsesmæssige udvikling hos børn med høj begavelse, fordi de ofte er bekymrede på grund af deres ekstremt opmærksomme sind og evne til at associere.

– Forældre og andre skal undgå at skabe angst og frygt ved at tage hensyn til barnets følelsesmæssige udvikling, når de oplyser og informerer. De skal forenkle forklaringerne om livets store spørgsmål og afrunde et emne. Og så er det okay at sige: “Det fortæller jeg dig mere om, når du er blevet ældre”.

– Vi tror, de er så dygtige, de selv kan finde ud af det hele. Men højt begavede børn er selvkritiske og har endnu mere brug for kærlighed og voksenkontakt end andre børn, fordi tanker og associationer let kan løbe af med dem. Alle børn er unikke, og i denne gruppe børn er de det markant,” afslutter de kloge børns talsmand Ole Kyed.