Verner Panton
SPONSORERET indhold

Verner Panton: Dansk designer og visionær

Er du også vokset på med en Panthella-lampe i stuen og orange Flowerpot-pendler i køkkenet? Så er du ikke alene! Verner Panton er uden tvivl en af Danmarks mest elskede designere, som banede vejen for farver, fantasi og futurisme i indretningen.

Af: Christina B. Kjeldsen Foto: lauritz.com
14. nov. 2018 | Bolig | ALT.dk

Den unge Verner

Verner Panton blev født i 1926 på Fyn og drømte tidligt om at blive kunstmaler. Det faldt imidlertid ikke i Verners fars smag, den fynske krofatter Henry Panton, der dog godt kunne gå med til kompromiset, nemlig arkitekt.

I midten af 1940'erne var Verner Panton i gang med sit grundforløb på Odense Tekniske skole. Under besættelsen gik han aktivt ind i studenternes modstandsbevægelse og måtte gå under jorden i krigens sidste år, hvor han var eftersøgt af tyskerne. Da krigen sluttede, begyndte Verner Panton på Kunstakademiets arkitektskole. På den tid kørte han gerne rundt i et Volkswagen rugbrød, som han elskede at tage solbad på og ofte overnattede i rundt omkring i København.

Han delte bilen med en af sine studiekammerater, Hans Ove Barfod, og pengene til sin part havde Verner Panton tjent på sit allerførste succesdesign, nemlig en patenteret skjorte uden knapper, som derved var let at stryge. Under studierne mødte han Poul Henningsen, PH, og de to var på mange måder åndsfæller i deres interesse for at kaste lys over tidsånden. Verner Panton giftede sig med PH's steddatter, Tove Kemp, i 1950 – et ægteskab, der dog kun holdt ganske kort tid.

I lære hos Arne Jacobsen

Fra 1950 og et par år frem var Verner Panton i mesterlære hos Arne Jacobsen på hans tegnestue. Her tog Panton del i udviklingen og designet af bl.a. Myre-stolen, der er gået hen og er blevet en klassiker. Panton drømte dog om at skabe møbler i sit eget navn og udtryk og havde et godt blik for markeder og muligheder uden for Danmark.

I 1953 kørte han afsted gennem Europa i sit elskede VW-rugbrød og knyttede relationer med tidens største designvirksomheder – et netværk han kunne trække på resten af sit virksomme liv. I 1955 fik Verner Panton sat sine første møbler i eget navn i produktion hos Fritz Hansen, heriblandt Tivoli-stolen.

Verner Panton var aldrig bange for at gå sine egne veje, og mens hans samtidige designkollegaer dyrkede naturmaterialer som træ, papir og læder i deres møbelhåndværk, skabte Verner Panton farverigt design, der kunne masseproduceres i tidens nye materialer som plastic og glasfiber. Han interesserede sig ikke for unika, selv om det allermeste af hans design var unikt.

Fest, farver og Verner Panton

I begyndelsen af 1960'erne flytter Verner Panton sin tegnestue til Basel, hvor han også siden gifter sig med Marianne Panton, der forbliver hans hustru og partner frem til sin død. Deres hjem i Basel var en smeltedigel for nye ideer, og Pantons blik for brugen af nye materialer og hans nærmest futuristiske måde at tænke design landede perfekt i tidens kulørte pop-kultur.

At det siden har vist sig at være ekstremt levedygtigt vidner om Verner Pantons unikke og utroligt produktive talent. Men selv om hans design var iøjnefaldende, har hans hustru Marianne Panton senere beskrevet Verner Panton som en på samme tid legesyg, humoristisk og sky mand, der lod sit design tale for sig selv.

Verner Pantons mest kendte designs

Lys

Verner Panton var, ligesom sin gode ven og designkollega PH, optaget af lysdesign, og han har designet en stor mængde lamper gennem sin lange karriere, hvoraf mange er blevet designklassikere.

Fun Verner Panton

Foto: lauritz.com

Fun, 1964

Mere en lysinstallation end en lampe, Fun er designet som et ophæng af transparente, runde 'skaller', der bevæger sig i den varme luft, der kommer fra lyskilden. Oprindeligt designet til møbelmessen i Køln og lavet i flere varianter og størrelser, heriblandt en gigantisk totalinstallation, der dukkede op på et loppemarked fordelt i 10 papkasser for en del år siden. Du kan købe den ny hos Verpan.

Flowerpot Verner Panton

Foto: lauritz.com

Flowerpot, 1968

En humoristisk, glad og optimistisk lampe, inspireret af tiden Flower-power generation og store farveglæde. Flowerpot-pendlerne blev hurtigt populære og blev en stor succes med deres store farveudvalg og behagelige blændfri lys. Flowerpot-pendlen kan du stadig være heldig at finde på loppemarked i de de karakteristiske 60'-er og 70'er-farver – eller du kan købe en af de relancerede modeller fra &Tradition.

VP Globe Verner Panton

Foto: lauritz.com

VP-Globe, 1969/1970

Futuristisk, innovativ og i tidens helt nye materiale, acrylglas. Verner Pantons Globe-lampe leger med 1960'ernes fremtidsfascination og er en nytænkning af lampen, hvor lysets 'indre' bliver vist frem. Globe-pendlen blev oprindeligt tegnet som blikfang til den tyske møbelmesse, Visiona 2, i 1970, og der gik syv år, inden lampen blev sat i produktion.

Panthella Verner Panton

Foto: lauritz.com

Panthella, 1971

Harmonisk, rolig, behagelig. Vi er nok mange, der er vokset op med Panthella-lampens hyggelige, lune lys i stuen, og det er ikke uden grund. Panthella-lampen blev ekstremt populær og er stadig et populært designobjekt på auktioner. Kan fås fra ny hos Louis Poulsen.

Møbler

Verner Pantons sans for at skabe iøjnefaldende design fornægter sig ikke i hans møbler, der ofte blev skabt som del af en totalindretning og -installation, hvor alt – fra lamper til tekstiler, møbler og farverne på væggen hang sammen efter hans idé.

Tivoli stolen Verner Panton

Foto: lauritz.com

Tivoli-stolen, 1955

Egentligt hed den ikke Tivoli-stolen, men det kom den sidenhen til, da Verner Panton oprindeligt designede den til en restaurant i Tivoli, hvor den blev brugt både ude og inde. Med stel i stol og sæde i plastic-snører skilte stolen sig markant ud fra tidens øvrige møbeldesign og stolen blev det første design, som Verner Panton fik sat i produktion hos Fritz Hansen.

Panton stolen Verner Panton

Foto: lauritz.com

Panton-stolen, ca. 1959

Pantons innovative stol er blevet et ikon inden for møbeldesign, står udstillet på museer over hele verden og blev optaget i den danske Kulturkanon i 2006. Stolen repræsenterer Pantons blik for det sensationelle, nytænkende og legesyge, og han havde stolen på tegnebordet i mange år, før produktionsteknikkerne kunne følge trit med hans ideer. Stolen blev afvist af flere producenter, der mente den var umulig at lave, indtil Panton mødte Vitra møbelfabrikanten Willi Fehlbaum, og sammen fandt de frem til en metode, hvor de kunne støbe stolen i polyester, styrket af glasfiber.

Stolen er blevet videreudviklet, forfinet og forbedret i sin konstruktion gennem tiden, senest i 1999. Panton-stolen produceres stadig af Vitra i dag.

Cone chair Verner Panton

Foto: lauritz.com

Cone-chair, 1958/1960

Oprindeligt designet til en restaurant og et godt eksempel på Pantons totalitære indgang til design, hvor sammenhængskraften mellem arkitektur, rum og møbler var vigtig. Siden blev stolen lanceret i flere farver og redesignet af panton selv så sent som i begyndelsen af 1990'erne. Udtrykket er innovativt og futuristisk – og iøjnefaldende.