Ditte Okman
Ditte Okman.

Ditte Okman brød sammen under liveoptagelse: "Jeg savner ham jo helt sindssygt"

Under samtalen med Morten Messerschmidt fortalte Ditte Okman om sin brors pludselige død i 2017 og den sorg, det har sat.

logo herognu HER&NU HN

I en liveoptagelse af Morten Messerschmidts podcast “Ikke et ord om politik” på det nyligt overståede Folkemøde på Bornholm medvirkede Ditte Okman som gæst på scenen.

Under samtalen bevægede de sig ind på et tungt emne, hvor Okman fortalte om sin brors pludselige død i 2017 og det efterfølgende aftryk, det har sat i hende.

Artiklen fortsætter under videoen.

– Jeg savner ham jo helt sindssygt. Jeg har lyst til at græde, bare jeg sidder her. Jeg er stadig helt ulykkelig, delte hun under udsendelsen. 

Broren Kim, der arbejdede som boghandler, blev 46 år og faldt om i sit hjem.

– Obduktionen viste, at han havde en rift på hovedpulsåren til hjertet. Så det er gået meget stærkt. Lægerne fortalte, at han var død inden for et minut, fortæller hun og beskriver et nært forhold mellem dem:

– Vi var meget tætte. Måske fordi, vi var meget sammen og alene, da vores forældrede arbejdede hele tiden. 

I tiden efter dødsfaldet fyldte frygten for selv af dø tidligt meget for hende. 

– Jeg opdagede, at jeg kan dø om fem minutter. Jeg var bange for at gå i seng. Jeg var bange for at sove. Jeg var bange for at være alene med mine børn, fordi hvis jeg nu ikke vågnede op, så kunne de ikke få mad, siger hun.

Samtidig understreger hun, at sorgen - snart et årti efter - ikke er noget, man bare kommer over.

– Jeg tror, man skal finde et sted, hvor man kan placere det, og så skal det også have lov til at være der. 

Du kan lytte til Morten Messerschmidts podcast "Ikke et ord om politik" og afsnittet med Ditte Okman lige HER.