baby søvn
Foto: iStock Du kan ikke undgå, at din søvn bliver forstyrret, men du kan hjælpe din baby til en gode søvnrutiner.

Babys søvn: 5 klassiske søvnproblemer - her er løsningen!

Hvis dit barn nat efter nat hiver dig ud af sengen, bliver du langsomt, men sikkert kørt i sænk – det er ikke for sjov, at manglen på søvn er et kendt torturmiddel. Med god viden om dit barns søvn og nogle få men sikre kneb, kan du dog få mere kontrol over natten og din lille terrorist.

Se det i øjnene: Når du først er blevet mor, får du ikke din uforstyrrede søvn tilbage før om mange år. I den første tid bliver din søvn forstyrret, fordi baby har brug for mad, og herefter vil der med jævne mellemrum komme nætter, hvor dit barn vækker dig, fordi han er ved at få en tand, er syg, har haft mareridt eller ligger med en kold tisseble.

Det er, hvad du må forvente, og det er ikke værre, end at du kan indhente noget af den tabte søvn med en middagslur i weekenden. Men hvis du hver nat igennem adskillige måneder bliver frarøvet din søvn, er sagen en anden. Det er nemlig umenneskeligt.

LÆS OGSÅ: Søvnbehov: Så meget skal dit barn sove

Børns søvn er forskellig

Hvis du i månedsvis har slæbt dig gennem dagen helt mast oven på nattens tumult, er det tid til at sætte ind med nye metoder. Der findes, ikke overraskende, ingen mirakelkur, som får dit lille pus til at sove lydløst natten lang, for børn er forskellige og har forskellige sovevaner. Men der findes en række gode ingredienser, du kan prøve dig frem med, og som kan hjælpe jer til at få en mere tålelig natterytme.

Søvn med lette opvågninger

Det er rent lotterispil, om du bliver mor til en blid skat med et pålideligt sovehjerte eller en krudtbasse, som har svært ved at falde i søvn og vågner gentagne gange i løbet af natten. Især hvis du hører til de sidste, er der nogle ting om små børns søvn, som kan være nyttige at vide:

I begyndelsen af dit barns liv vil du blive vækket nat efter nat, fordi baby er sulten – og så er det bare at komme ud af fjerene. Spædbørns søvn er styret af behovet for mad, så når din nyfødte vågner, skyldes det ene og alene sult. Barnet har hverken søvnrytme eller fornemmelse for nat og dag.

Når baby bliver et par måneder gammel, begynder han at udvikle en søvnrytme og skelne mellem lys og mørke, men vil stadig vågne om natten – fire til seks gange – indtil han er omkring et år.

LÆS OGSÅ: 13 ting jeg har prøvet for at få mit barn til at sove

Forstå babys søvn

Opvågningerne opstår, fordi babys søvn er inddelt i cyklusser, og når den lille går ud af én søvncyklus og ind i en anden, vågner han. Fra tomånedersalderen holder opvågningerne altså gradvis op med at handle om mad.

- Der er tale om lette opvågninger, og nogle børn falder hurtigt i søvn af sig selv igen, mens andre kalder på dig og beder om hjælp til at finde søvnen, forklarer søvnekspert Søren Berg.

Faste søvnritualer

Det er altså, hvis du er mor til en pusling, som ikke har så nemt ved at fange søvnen igen selv, at du kan opleve de bumlede nætter. Så bliver du kaldt på, fordi dit barn vil have hjælp.

- Du kan ikke fjerne dit barns opvågninger, men du kan hjælpe barnet til selv at kunne falde i søvn igen, siger Søren Berg og forklarer, at din bedste mulighed for at træne selvstændig isøvnfaldning er, når du putter banditten om aftenen.

- Du skal lægge dit barn døsende, ikke sovende i seng. På den måde lærer det selv at finde søvnen, fastslår Søren Berg.

LÆS OGSÅ: LÆS OGSÅ: 7 trin til et godt putteritual

Du skal ikke være sovemaskine

Hvis du vænner barnet til at falde i søvn ved brystet, på armen eller med din hånd i sin, vil han nemlig mangle brystet, armen eller hånden, når han har sine naturlige opvågninger om natten. Han vil mangle sin sovemaskine – dig, som Søren Berg formulerer det.

Fra omkring seksmånedersalderen anbefaler han derfor, at du begynder at etablere faste sengetider og putteritualer – måske en skål grød, et varmt bad, en sang og så godnat, hvorefter dit barn selv falder i søvn. Om sengetiden skal være klokken 19 eller 21, afhænger af, hvilket barn du er mor til.

Lær at spotte træthed

Læg mærke til, hvilke signaler baby sender som tegn på, at han trænger til at blive lagt. Bliver han urolig eller stille og sløv? Klør han sig i øjnene? Måske i håret? Gaber han eller laver suttebevægelser?

Du må prøve dig frem, og dit barns reaktion viser dig, om du har ramt rigtigt: Hvis han ikke er træt nok, vil han kæmpe for ikke at blive lagt i seng.

Er han parat til at overgive sig til søvnen, vil han lægge sig til at sove uden så meget postyr. Det gælder om at finde sengetiden for netop dit barn.

Gå tidligt i seng og få søvn nok

Når den lille trold er omkring et halvt år, vil han begynde at sove dyb søvn om natten, og den dybe søvn er ekstremt dyb hos børn. For børn mellem et halvt og et helt år udgør den dybe søvn cirka halvdelen af natten, og det er her, du kan svinge en støvsuger under tremmesengen, uden at den lille vågner af det.

- Senere på natten bliver de fleste børn mere følsomme over for lyde og påvirkninger, siger Søren Berg.

Her kan du opleve, at dit barn vågner, blot fordi du går ud for at tisse. Det er også typisk senere på natten, at den lille begynder at kalde mange gange på dig, hvis han ikke er en ‘selvtrøster’, det vil sige et af de børn, der hurtigt falder i søvn af sig selv, hvis et snork eller et smask fra dobbeltsengen vækker det.

Som søvnberøvet mor er du derfor sikret den bedst mulige sammenhængende søvn, i de første timer efter at den lille røver er lagt. Hop tidligt til køjs, så længe natteroderiet står på.

LÆS OGSÅ: 13 råd: Sådan får du mere søvn, mor

Udeluk sygdom

Hvis dit barn hiver dig ud af sengen mange gange, så overvej altid først, om det skyldes, at barnet er syg. Har han feber? Ondt i ørerne? Forstoppelse? Tænder på vej? Allergi? Når det er udelukket, kan du begynde at overveje andre årsager.

- Hvis din baby vågner meget op under sine naturlige opvågninger, skyldes det ofte, at barnet har behov for tryghed, at det bliver forstyrret af dig, eller at det er ved at tage et hop i sin udvikling, forklarer Søren Berg.

Hvis din baby er yngre end et halvt år, savner han måske de velkendte lyde fra dit hjerte og dit åndedrag eller anden ‘tryg støj’ som fars stemme eller kattens miav, som er fraværende om natten – især hvis han ligger i sin egen seng.

Handler om tryghed

Hvis dit barns behov handler om tryghed, kan det derfor hjælpe at komme over i jeres seng, eller at du fjerner den ene side af tremmesengen og stiller den klos op af din seng.

Hvis junior vågner igen og igen for at blive aet eller mærke din hånd på kroppen, så prøv, om du kan mætte ham med nærvær i dagtimerne, det vil sige lade ham sidde på skødet og ligge i dine arme så meget som muligt.

Det kan også være, at han vågner på grund af følsomhed over for lyde. Hvis det er tilfældet, og han sover i din seng, kan han få mere ro af at sove i egen seng eller – når han bliver omkring seks måneder – i eget værelse.

Bevægelse er godt for dit barns søvn

Når tumlingen er mellem seks og 15 måneder, kan natlige opvågninger stadig handle om tryghed. Måske har dit barn et behov for at mærke, at du er der, fordi han er startet i dagpleje eller vuggestue.

Det kan også være drømme og mareridt, der vækker ham. Drømmene hænger ofte sammen med, at der sker noget nyt i barnets hverdag. Måske sker der for meget nyt? For mange besøg i hjemmet? For mange ture ud i verden? En ny hund? Skænderier mellem dig og far?

I 15-måneders-alderen begynder krudtuglen at bevæge sig en masse. Kravle, gå og løbe. Så bliver den bedste vej til rolige nætter, at du sørger for, at den lille bliver fysisk træt om dagen.

Lad barnet gå selv i stedet for at blive båret hen til cyklen eller bilen eller op ad trapperne, og sørg i det hele taget for, at han får brugt sin motorik. Og træn så hele tiden sideløbende på, at dit barn lærer at falde i søvn i seng selv uden hjælp fra dig.

Hen imod dit barns treårsfødselsdag bliver opvågningerne færre og færre for til sidst at forsvinde helt.

Køb abonnement på magasinet Vores Børn her

Her er 5 klassiske søvnproblemer - og løsningnen på dem

 

1. Baby vil ammes mange gange om natten

Hvis dit barn er mellem nul og seks måneder, så prøv, om du kan amme mere om dagen, og forsøg at undgå, at han falder i søvn med brystet i munden, så han ikke forbinder det at falde i søvn med mad.

Fra baby er fire måneder eller mere, kan du så småt prøve at begrænse amningerne om natten (hvis baby indtager tilstrækkeligt med føde i dagtimerne, red.). Lad en anden tage barnet og tilbyde ham en tår vand, når han vågner. Hvis I deler seng eller værelse, så tag en overdel på, så baby ikke kan lugte din mælk, eller sov i et andet rum.

Er junior ældre end seks måneder, så skru op for mad om dagen: Flere og større måltider med ske og mere at drikke fra kop. Hold mælkebaren lukket om natten, så den lille vænner sig til at spise om dagen og ikke om natten.

Husk dog, at det ikke er et nederlag, hvis det ikke lykkes her og nu. Prøv blot igen efter nogle uger.

LÆS OGSÅ: Hvor længe er det bedst at amme?

2. Mit barn klynker mange gange

Her gælder det om at lære din lille skat at falde i søvn uden hjælpemidler. Det vil sige uden dit bryst i munden, uden sut, uden at holde i hånden eller blive nusset. Alternativet kan være en bamse eller en sutteklud, som dit barn nemt kan håndtere selv.

Hvis han ikke kan undvære sin sut, så sørg for at lægge flere sutter i sengen – det øger chancen for, at han kan finde en af dem selv, hvis trangen melder sig i løbet af natten.

Giv desuden tremmesengen en høj sengerand, for så skal banditten være en rigtig god kaster for at få smidt alle sutterne på gulvet. Sørg generelt for at lave vaner, som du selv kan holde ud i længden. Tænk frem. Du bliver med garanti dødtræt af, at dit barn kun kan falde i søvn, hvis han nulrer dit hår. Stol på, at han kan lære at falde i søvn selv. Når han mestrer den kunst, vil han kunne det samme, når han vågner om natten, og så slipper du for at skulle ud af fjerene.

3. Mit barn vågner og er frisk midt om natten

Hvis dit barn vågner udhvilet klokken tre eller fire om natten, så begynd ved den lilles sengetid. Måske er det for tidligt? Tæl sammen, hvor mange timer junior sover i døgnet. Hvis det er alderssvarende, er vejen frem at rykke sengetiden. Det gør du ved at lade putningen begynde fem minutter senere for eksempel mandag, onsdag og fredag, så du kommer op på 15 minutter i løbet af en uge.

Hold den nye sengetid i weekenden, og fortsæt over fire uger. Så har du fået rykket sengetiden en time frem. Du skal ikke fjerne eller afkorte middagslurene.

Hvis dit barn sover færre timer, end hvad der er alderssvarende, så put ham igen, når han vågner om natten. Det kan eventuelt hjælpe at tage ham over i din egen seng. Du kan også overveje, om der er for lyst i værelset, og investere i mørklægningsgardiner.

Hvis din tumling ikke kan sove mere, men i øvrigt er i godt humør, er vejen frem måske blot at give ham noget legetøj op i sengen. Væn ham endelig ikke til at få mad – så snart natamningerne er væk, skal der ingen servering være at vågne op til.

LÆS OGSÅ: Op klokken 5 – få dit barn til at sove længere

4. Mit barn vågner og er ulykkelig

Hvis dit lille pus er ked af det, så start altid med et så lille ‘indgreb’ som muligt. Måske græder han bare lidt uden rigtig at være vågen. Nus ham, og se, om han finder ind i søvnen igen. Du kan også lægge en hånd på den lille mave eller numse eller synge en sang.

Dit barn har fut på udviklingen, og det giver ofte urolige nætter. Hvis han er rigtig vågen og ked af det, så tag ham op, trøst ham, og læg ham tilbage i sengen.

Tjek desuden altid, om dit barn har en beskidt ble, er syg eller har ondt, og giv det en tanke, om der kan være noget med ørerne. Det gør det nemlig smertefuldt at ligge ned, fordi der trænger væske ind i mellemøret. Lignende smerter kan opstå, hvis du lader din trold ligge med sutteflasken i sengen, så mælken trænger ind i øret.

Men indstil dig også på, at du måske aldrig finder grunden – og blot må trøste og putte igen, trøste og putte igen.

5. Mit barn bliver vækket af den mindste lyd

Hvis dit barn nemt vågner af støj, må du tage hensyn til det. Læg mærke til, hvornår i løbet af aftenen og natten barnet nemmest bliver hevet ud af sin søvn.

Der er typisk et mønster i, hvornår den lille er mest følsom over for lyde. Børn sover skiftevis let og dyb søvn, og hvis dit barn vågner klokken 22.00 hver aften, og det falder sammen med, at du går ud for at tisse, inden du går i seng, så overvej at flytte din egen sengetid – for måske er dit barn i sin lette søvn på netop det tidspunkt. Eller overvej, om tremmesengen kan stå et andet sted, som ikke er så tæt på toilettet.

Forsøg i det hele taget at tilpasse dine rutiner, og find praktiske løsninger. Hvis I sover i samme rum, og den lille vågner uden åbenlys grund, kan løsningen være at sove hver for sig. Vi snorker, smasker, vender os, snakker i søvne og skærer tænder om natten, og det kan genere den lille.

Kilder: Søren Berg, søvnekspert, og Godnat min skat – en guide til rolige nætter af Benedikte Hertel.

7 tip til bedre søvn

  1. Gør sengen til et rart sted, og brug den aldrig som trussel: ‘Hvis du ikke …, så kommer du i seng!’
  2. Forbind søvn med noget dejligt. Sig gerne ‘ih, hvor bliver det skønt at sove’, når du lægger dit barn, eller udbryd ‘åh, hvor dejligt!’, når du putter dynen ned om den lille krop.
  3. Sørg for, at temperaturen i værelset er 16-18 grader.
  4. Giv dit barn en ble på, som suger godt.
  5. Sørg for, at dit barn er klædt på, så det hverken sveder eller fryser. Mærk efter i nakken.
  6. Læg dit barn på en god madras og dyne, der passer til alderen og årstiden. 
  7. Sørg for, at dit barn er mæt.
Se, hvad vi ellers skriver om: Baby, Børns søvn, Udvikling og Børnepsykologi