Der er flere gode råd mod (alt for) morgenfriske børn. Foto: Nimastock
Vores Børn

Op klokken 5: Få dit barn til at sove længere

Hopper dit barn morgenfrisk rundt i tremmesengen og råber på morgenmad, længe før natradio er blevet til morgenradio? Det kan lade sig gøre at skrue på dit morgenfriske barns indre vækkeur, og ellers handler det om at udnytte de lange morgener.

Af Lotte Juul Martini 26.apr.2011 Børn

Faktaboks

… ‘Lærkebørn’ er et folkeligt udtryk for de børn, der ikke putter sig søvnigt under dynen til op ad formiddagen, hvis det er muligt, men i stedet følger lærkernes døgnrytme.

Lærkebørn må dog ikke forveksles med ‘uglebørn’, der uvist af hvilken grund ofte er lysvågne en time eller halvanden midt på natten. De er ikke færdige med at sove, og derfor må der gerne være lidt legetøj i tremmesengen, de kan lege med, men lyset skal være slukket og stemmerne stille, så de er klar over, at det stadig er nat.

Op, lege!’. På de rigtig gode dage har den lille viser lige sneget sig forbi femtallet, før halvandenårige Otto står op i tremmesengen og råber på sin mor og far. Det er tidligt, alt for tidligt, synes Ottos mor, Mette.

LÆS OGSÅ: Sådan får du mere søvn, mor

Men Otto er lysvågen, og de fleste dage ender familiens forsøg på at få ham til at sove længere bare med en sur dreng og sure forældre.

Mor Mette fortæller, at det kan føles så himmelråbende uretfærdigt at kravle tilbage under dynen og håbe på, at man bare lige kan sove en halv time mere, og så er hovedet ikke mere end lige landet på puden, før knægten igen råber insisterende på sin mor.

Ottos forældre har efterhånden indset, at deres guldklump er et vaskeægte A-menneske, og at alle familiemedlemmer får den bedste start på dagen, hvis de voksne accepterer, at dagen bare starter lidt tidligere hjemme hos dem.

LÆS OGSÅ: Løsningen på 5 klassiske søvnproblemer

Sundhedsplejerske Dorte Fischer forklarer, at det oftest er hos børn i et-to-års-alderen, at det indre vækkeur kan ringe på mærkværdige tidspunkter. Natteroderiet fortsætter altså med stor sandsynlighed ikke, men du kan godt regne med, at en early bird også i fremtiden vil tilhøre den mere morgenfriske del af befolkningen.

Barnet skal være klar

Men hvordan er det dog gået til, at I pludselig har fået et lille morgenmenneske i huset?

– At dit barn vågner meget tidligt om morgenen, kan blandt andet skyldes, at barnet endnu ikke er klar til at sove mere end måske otte timer i træk. Først omkring treårsalderen har de fleste børns søvnmønster udviklet sig, så det minder mere om den måde, vi voksne sover på, forklarer Dorte Fischer.

Hvis den tidlige opvågning skyldes, at dit barn simpelthen bare ikke har lært at sove de 10-12 timer i træk, som en tumling sædvanligvis har brug for, så bliver han til gengæld nok meget træt igen først på formiddagen.

LÆS OGSÅ: Lær dit store barn at sove

– Og så kan du jo eventuelt snuppe dig en formiddagslur sammen med den lille i weekenden, råder Dorte Fischer.

Hvornår er det morgen?

Alternativt foreslår sundhedsplejersken, at I voksne snakker hele døgnrytmen igennem og lægger en plan for, hvordan I vil forsøge at justere på jeres barns indre vækkeur, fra han er knap et år gammel. I skal indstille jer på, at det kan blive en barsk periode.

– Men det kan godt lade sig gøre at få i hvert fald nogle af de meget tidligt vågnende børn til at sove lidt længere om morgenen, beroliger sundhedsplejersken.

Hun foreslår, at I voksne sætter en grænse, så hvis jeres barn eksempelvis vågner før klokken fire eller fem om morgenen, så er det nat, og barnet skal puttes igen. Når klokken har passeret det aftalte tidspunkt, er det o.k. at stå op.

LÆS OGSÅ: Sommerens sengetid: Hvor længe må dit barn være oppe

Så kan I vågne langsomt, måske læse en bog i sengen, hjælpe hinanden med morgenmaden og lege, inden det er tid til job og vuggestue. Så gør det ikke helt så meget, at I ikke når meget andet end at lave aftensmad og putte en lille træt tumling i timerne efter arbejde.

Gå tidligt i seng

– Men så må I forældre altså indstille jer på, at sådan her er familien skruet sammen i en periode, og så skal I også gå tidligt i seng. Det der med voksentid og flere timers tv-kiggeri hver aften må I få ind i programmet på andre tidspunkter, siger Dorte Fischer.

For konstant søvnunderskud gør ikke noget godt for en lille børnefamilie.

LÆS OGSÅ: Træt, træt, træt – få de bedste råd til mere søvn

I det hele taget understreger Dorte Fischer, at omstillingsparathed og velvilje fra jeres side til at indrette familiens rytme efter det lille lærkebarn, har stor betydning for, hvor belastende en tidlig start på dagen kommer til at virke for familien.

Tid til morgenhygge

Hjemme hos Otto og hans mor og far er alt prøvet – og opgivet igen. Mor Mette har dog et argument, der hjælper hende med at komme ud af sengen aaalt for tidligt om morgenen. Ottos skæve soverytme betyder nemlig, at han er segnefærdig af træthed om aftenen og bliver puttet senest kvart i syv.

LÆS OGSÅ: 10 tip til stressfri morgener

Der er altså ikke meget tid om eftermiddagen, så hvis hun vil hygge og lege med sin dreng, så er morgenen en god mulighed.

Den pointe, mener sundhedsplejersken, er helt central. I stedet for at starte dagen med magtkampe i tremmesengen kan det være en fornuftig idé at tænde lyset, kysse godmorgen og acceptere, at nu er dagen i gang hjemme hos jer.

LÆS OGSÅ: Seks trin til en glad morgen

– Det er da et stort plus, at I har tid til at koge havregrød, gå i bad og den slags uden den stress, som mange børnefamiliers morgener ellers er præget af, siger Dorte Fischer og tilføjer:

– Hvis det kan lade sig gøre, kan I også aflevere jeres barn i vuggestue klokken syv og så møde tidligere på arbejdet. På den måde kan I alligevel få eftermiddagen sammen.

Gør morgentid til hyggetid

• Skab hyggelige morgenrutiner. I kan skiftes til at have ‘morgenvagten’. På den måde kan timerne om morgenen gøres til hyggelig alenetid med dit barn i en ellers travl hverdag.

• Nyd, at du har tid til at lave rigtig god og nærende morgenmad. Få din tumling til at hjælpe dig med at snitte banan- og melonstykker til havregrøden.

• Hvis lærkebarnets morgenfriske leg vækker de andre børn i huset, kan I jo tage en jakke over nattøjet og udnytte, at bagerbutikkerne faktisk åbner ret tidligt. Frisk luft er også en god start på dagen.

• Hvis du magter stegeos klokken syv om morgenen, kan I sammen forberede aftensmaden. Det er hyggeligst at lave mad med børn, når du har tid og ro til projektet, og her kan lange morgener bruges – samtidig er det en stor hjælp om eftermiddagen.

Faktaboks

Sådan kommer du i gang med at ændre soverytmen

1. Vær tålmodig, og indstil dig på en lidt barsk periode, mens I indøver en ny soverytme. Småbørn kan være ret fastlåste i deres sovevaner, og det kan tage tid at justere på det indre vækkeur. Vælg en periode, hvor I har lidt ekstra overskud i familien.

2. Sørg for, at dit barn er mæt, inden han bliver puttet. Hvis han er for træt til for alvor at fylde mavesækken ved aftensmadtid, så flyt måltidet en halv time frem i en periode, så det ikke er en knurrende mave, der vækker den lille lærke klokken fire om morgenen.

3. Ryk eventuelt gradvist godnatritualerne til klokken otte.

4. Når dit barn vågner meget tidligt om morgenen, kan du stille sige, at det stadig er nat, og at det er derfor, der er helt mørkt på værelset. Beslut dig på forhånd for for, hvornår det er o.k. at stå op.

5. Undgå at bakse alt for meget rundt med tumlingen, så han for alvor bliver vågen. Hvis han er generet af, at bleen er helt tung af tis, så skift den hurtigt i sengen – uden vaskeklud, tændt lys og den slags.

6. Det kan være en god idé at tilbyde et glas vand – igen uden alt for meget skramlen med service i køkkenet. Stil det eventuelt parat aftenen før.

7. Mange børn finder ro ved at lytte til mors og fars rolige åndedræt, så tag eventuelt dit barn med ind til jer i soveværelset.

8. Gør status efter nogle uger. Er der tegn på, at dit barn er ved at skrue på det indre vækkeur, så fortsæt. Men hvis forsøget blot har resulteret i pjevsede eftermiddage i vuggestuen, en træt og umulig unge om aftenen, sure morgener og frustrerede forældre, så giv op, og brug i stedet de tidlige og lange morgener fornuftigt.


Henter...