Min datter på 6 år er introvert, og jeg er bekymret for hendes skolestart.
Jeg er i tvivl, om de voksne, hun møder i skolen og SFO, kan hjælpe hende og andre introverte børn?
Har introverte børn normalt brug for ekstra støtte til for eksempel at få venner og række hånden op i klassen?
Hilsen en bekymret mor
Ekspert råder til at kontakte lærere og pædagoger
Kære bekymrede mor.
At være introvert er et personlighedstræk, som alle skoleansatte bør vide noget om. Introverte børn er ikke dem, der beder om meget opmærksomhed, men det betyder ikke, at de ikke har brug for den.
Et tip kan være at tale med de voksne i fritidsklubben og i skolen, hvor du påpeger, at social interaktion kan være energikrævende for dit barn. På den måde kommer du skolen i forkøbet, så de kan sørge for, at din datter også får muligheden for at arbejde på egen hånd og i mindre grupper i løbet af skoledagen.
Introverte børn har også brug for støtte fra de voksne på skolen til at blive fortrolige med nye børn – men også italesætter over for klassen, at det er ok ikke at være så snaksaglig i børnegruppen. At alle er forskellige.
Måske kan skolen/SFO sørge for, at dit barn kan trække sig tilbage til et afskærmet hjørne eller et stille grupperum, når det føler behov for det? Her kan der arrangeres valgfrie stilleaktiviteter som at læse, pusle eller tegne. Det er i hvert fald vigtigt, at skolen og forældrene spiller på samme hold, og at man tydeligt viser de introverte børn, at det er helt i orden at have brug for lidt alenetid i løbet af en skoledag.
Mange introverte børn kan godt lide at se på en aktivitet eller et spil, før de kaster sig ud i det og deltager, så dette bør skolen og fritidspædagoger både opmuntre til og anerkende. Introverte børn har masser af sociale kompetencer, og pointen er, at de har brug for voksne omkring sig, som viser forståelse for, at de måske har brug for flere pauser og som kan tale med børnene om, at det er helt i orden, at nye ting kan virke skræmmende.
Om eksperten
Robert Mjelde er oprindeligt folkeskolelærer, men er nu lektor i pædagogik.