Camilla Balle fra Basic Apparel
SPONSORERET indhold

Dansk tøjmærke lander den hidtil største investering i Løvens hule

Tøjmærket Basic Apparel med CEO og stifter Camilla Balle i spidsen har netop landet den hidtil største investering i Løvens hule.

Af: Julie Bruun Lund Foto: PR
28. jan. 2021 | Mode | ALT.dk

Sjette sæson af Løvens hule – det populære DR-program, hvor modige iværksættere, der trænger til en vitaminindsprøjtning, præsenterer deres idéer i håb om at lande en investering hos en af panelets fem "løver" – er i fuld gang.

Og i sæsonens fjerde afsnit skriver programmet historie.

LÆS OGSÅ: Hvordan ændrer vi vores "fastfood"-mentalitet til tøj?

I sæsonens fjerde afsnit, der netop er blevet vist på DR1, var det blevet Camilla Balles tur til at vise sin baby frem; tøjmærket Basic Apparel og visionen bag. Og den er klar.

CEO og stifter af mærket, Camilla Balle, forklarer, at hun længe gerne har ville skabe hverdagstøj i bløde og bæredygtige materialer, som kan bruges sæson efter sæson. Forbrugsmøllen, der holdes i gang af en fast fashion-kultur skal vendes, og det vil Camilla Balle gerne bidrage til.

Og det ville investorerne i Løvens hule med al tydelighed også.

Efter endt præsentation meldte fire ud af fem løver sig nemlig på banen, og det var op til Camilla Balle selv at vælge, hvem af de fire potentielle investorer, der skulle have andel i Basic Apparel.

Valget faldt på Just Eat-stifteren Jesper Buch, som kvitterede med den hidtil største investering i tv-programmets historie.

"Vi valgte at gå med Jesper, fordi han er ærlig, og kemien var der. Man kunne virkeligt mærke, at han ville det og brændte for det, og det betyder meget, når man skal være partnere. Derudover har han fået lidt erfaring med tøj igennem Shaping New Tomorrow (et tøjmærke, Jesper Buch investerede i i tredje sæson af Løvens hule, red.)," lyder det fra CEO og stifter af Basic Apparel, Camilla Balle.

Investeringen lød på 2.000.000 kr. fra Jesper Buch alene – mod 23 % af virksomheden.

Og hvad var grunden så til, at Jesper Buch valgte at lave så stor en investering i netop Camilla Balle og Basic Apparel? Det har vi selvfølgelig spurgt ham om:

"Jeg investerede i Camilla og Basic Apparel, da der var en god kemi mellem Camilla og jeg. Jeg tror på hende, jeg tror på hendes evner, jeg tror på hendes valg.

Anno 2021 skal man lave tøj, som er grønt, bæredygtigt og kan bruges i lang tid. Jeg tror på deres planer, jeg synes deres produkter er fede, og jeg er med på deres mission. Både Europa og resten af verden er klar til Basic Apparel.

Nu skal Camilla bare blive ved med at give den gas, som hun gør i forvejen!," fastslår den nye partner i Basic Apparel, Jesper Buch.

camilla balle og jesper buch.jpeg
Investor Jesper Buch og CEO og stifter af Basic Apparel, Camilla Balle.

På tilsvarende vis var begejstringen hos Jesper Buchs nye partner, Camilla Balle, selvsagt også stor:

"Det var superfedt, at han bød – det var faktisk en milepæl i sig selv – og jeg er selvfølgelig rigtig glad og stolt over, at vi er den største investering, Jesper Buch har lavet i Løvens hule. Det bekræfter mig i, at han kan se værdien i virksomheden og vil det 100 %."

Corona-kuller satte skub i biksen

Coronapandemien har på mange måder været en prøvelse, der har givet anledning til megen frustration og tvunget mange med egen virksomhed til at tænke i kreative løsninger, mens andre har været nødsaget til at dreje nøglen om.

For stifteren af tøjmærket Basic Apparel var det førstnævnte scenarie, der blev en aktualitet.

Der skulle ske noget nyt.

"Jeg ved ikke, om jeg fik Corona-kuller, men det var som om, der skulle ske noget nyt. Jeg havde lyst til at udfordre mig selv og teste brandet af for at se, om andre kunne se den samme værdi i det, som jeg.

Jeg har længe gerne ville tage Basic Apparel til "det næste niveau", og det var jeg overbevist om, at min deltagelse i Løvens hule vil kunne bidrage til," fortæller Camilla Balle og fortsætter:

"Jeg håber, at min deltagelse vil give slutforbrugeren et større kendskab til, hvem vi er, og ikke mindst hvad vi står for – noget, som vi ellers ville skulle bruge mange år på at opnå. Vores værdier og mission er vigtig for os, og med et program som Løvens hule ryger man ud til et bredt publikum, og det håber jeg kan gøre en forskel."

Sådan startede det

Det hele startede i 2013, hvor Camilla Balle stiftede Basic Apparel. Efter seks år som afdelingsleder hos Bahne, hvor hun havde set et utal af bud på hverdagstøj, øjnede hun et hul i markedet.

"Der er ikke særligt mange brands, som specialiserer sig i hverdagstøj og slet ikke noget, der ovenikøbet er lavet i bæredygtige materialer. Jeg så en mulighed i markedet for at lave noget af det tøj, jeg selv elsker og bruger allermest. Der er nu engang flere hverdage, end der er fester," fortæller Camilla Balle.

Ambitionen har hele tiden været at skabe tidsløse basisstyles i god kvalitet og med øje for de bæredygtige valg. Det handler for Camilla Balle om at få folk til at investere i få gode ting – kvalitet fremfor kvantitet – og derfor har visionen været at blive leveringsdygtige i designs, man kan bruge igen og igen, sæson efter sæson.

"Gennemsnitlig bruger den almene dansker sit tøj syv-ni gange, og dét skal vi ændre på. Tøjet skal leve længere og forbruget skal ned.

Vi skal væk fra de sæsonbetonede trends og tænke i langsigtede investeringer. Vores vision er derfor at satse på slow fashion ved at mindske FMCG-varer (fast-moving consumer goods, red.) og tænke på miljøet."

Og med en GOTS-certificering (The Global Organic Textile Standard, red.), som bl.a. sikrer en vis standard for brugen af økologiske fibre i tøjproduktionen, er Camilla Balle og Co. på rette vej.

Efter Basic Apparels medvirken i Løvens hule, hvor de fik investor Jesper Buch ombord – og siden investeringsfirmaet Gorilla Capital – bliver det spændende at se, hvad fremtiden bringer.

For Camilla Balle er forhåbningerne store:

"Jeg tror og håber på, at vi er på vej ud på en utroligt spændende og sjov vækstrejse med alt, hvad det indebærer af op- og nedture. Nu går vi benhårdt efter at tage Basic Apparel til næste step, for det er et utrolig vigtigt produkt ift. den bæredygtige omstilling, så det fortjener at komme ud over stepperne. Vi starter med at opbygge brandkendskabet i Danmark, og så tager vi udlandet bagefter."

Anbefalet til dig