Flad mave og slank talje - tips og øvelser

Flad mave: Sådan spiser du maven væk

Opskriften på flad mave er enkel, siger kostekspert Alice Apel Hartvig: Sæt hvert måltid sammen af protein, fedt og en smule af de langsomme kulhydrater. Det sænker insulinniveauet  og så begynder din krop automatisk at fjerne fedtet fra maven. Se her hvordan.

En smal talje og en flad mave, der ser fantastisk ud

− hvem vil ikke gerne have det?

Her får du tips og øvelser til, hvordan du kan træne og spise dig til en veltrænet flad mave. Det er faktisk helt enkelt.

Anne Bech deler sin kostplan til en flad mave. Det betyder bl.a., at du bygger din dag op i rutiner: Spis morgenmad, frokost og aftensmad. Og spis en snack mellem måltiderne, men kun hvis du er sulten.

mere om Flad mave
Henter...

Sådan får du flad mave

 

God mavefornemmelse

At være oppustet kan få dig til at føle, at du vejer fem kg for meget. Mælkeprodukter og gluten kan skabe problemer, hvis du er intolerant uden at vide det. Svovlholdige grønsager som broccoli, kål, bønner og linser kan også give luft i maven. Prøv at bruge krydderier, som stimulerer fordøjelsen som fennikel, gurkemeje, sort peber og kommen.

Stress af

Stress øger hormonet kortisol, som giver mavefedt, og stress kan indirekte være fedende, fordi den kan få os til at vælge usund mad og fravælge motionen. Prøv at finde ud af, hvorfra din stress kommer, og formindsk den ved at dyrke yoga, blid motion eller meditere.

Prøv et kosttilskud

Markedet bugner af produkter, som med naturlige ingredienser hjælper dig til mindre sult, flere fibre og større fedtomsætning. Prøv at spørge i din lokale Matas, Helsam eller helsekostbutik.

Styr dit blodsukker

Hold dig fra fødevarer med et lavt glykæmisk indeks, som ellers får dit blodsukker til at stige og falde drastisk og giver dig lyst til søde sager. Prøv at undgå sukker i kosten – både det skjulte og det fra frugt.Spis sundt fedt, proteiner og fuldkorn – det stabiliserer dit blodsukker.

Spis fiberrigt

Mad med fibre hjælper din fordøjelse med at komme af med affaldsstoffer og hjælper dig med at få stabilt blodsukker. Prøv at: spise fuldkornsbrød og grove grønsager.

Søvn er vigtigt 

Vidste du, at du kan sove topmaven væk? Flere studier påviser en sammenhæng mellem for lidt søvn og mere fedt på maven, men årsagen er uvis. Til gengæld ved man, at den rette mængde søvn giver mere energi, overskud og mere viljestyrke − og det har du brug for, hvis du vil smide fedtet på maven én gang for alle.

Effektiv mavetræning

Planken bliver af flere eksperter betegnet som verdens bedste maveøvelse. Drop de traditionelle mavebøjninger. Planken sørger for, at du spænder op i hele muskelkorsettet, hvilket giver en superstærk mave − og samtidig bruger du mange andre muskelgrupper − win win. Læs fx artiklen "Flad mave: Her er den mest effektive øvelse"

Er du mere til yoga end styrketræning kan du også sagtens rulle yogamåtten ud. Næsten alle yogaøvelser styrker nemlig din core og din mave. I yoga er der fokus på en god holdning fra bunden af fødderne og til toppen af hovedet. Der arbejdes altid med at placere og stabilisere hele kroppen korrekt, og derfor er det ofte kernen og mavemusklerne, der arbejder for, at du kan balancere, strække, bøje og tviste. Se gode yoga-øvelser i artiklen "5 yogaøvelser til flad mave"