39-årige Sofie Due er vinder af kunstkonkurrencen illy x Eurowoman – a cup of art. Vi har mødt hende til en snak om kontrasten mellem det sårbare og stærke samt betydningen af at blive anerkendt, når man kaster sig ud på ukendt grund.
Sponsoreret af:illy
Lanceringen af kunstkonkurrencen illy x Eurowoman – a cup
of art 2025, skabt i samarbejde med det italienske kaffe-brand, har været
en kæmpe succes. 650 kreative kunsttalenter på tværs af hele landet sendte deres
bud på en illy-plakat, og juryen fik sin sag for i udvælgelsen af årets værk.
Valget endte på Sofie Due, der imponerede med sin enkle
streg og værkets struktur, og om værket udtaler juryen:
”Værket har en stærk, kunstnerisk karakter og fængsler
beskueren, idet øjet naturligt følger den enkle linje, der skaber motivets
silhuet. Vi er draget af billedets mystik – kvinden, der inviterer os til at
drømme os væk. Samtidig indkapsler værket essensen af illy med den røde farve,
den ikoniske kop og en stemning af nydelse og ro.”
Vinderværket af Sofie Due
Juryen bestod blandt andet af Carlo
Bach, illys Global Creative Director, Anne Lose, chefredaktør på Eurowoman og
derudover en lang række markante stemmer inden for den danske kunstscene.
illy x Eurowoman – a cup of art
En
landsdækkende kunstkonkurrence, hvor kreative talenter fra hele landet inviteres
til at give deres bud på årets illy-plakat med det ene benspænd, at der skal
indgå en illy-kop. Deltagerne kan vælge frit mellem billedkunst, foto,
illustration, graffiti, grafisk design eller helt andre kunstformer.
Flygtige øjeblikke
Vi har mødt Sofie Due, der for to år siden tog springet fra et fast job og
sikker indkomst til livet som selvstændig kunstner. Her fortæller hun om årets
illy-plakat, den kreative proces og om det, der definerer hende som kunstner.
Hvordan vil du beskrive din personlige signatur som kunstner?
Jeg bruger meget ofte skrøbelige materialer, der på et
splitsekund kan gå i opløsning eller i tusind stykker. I begyndelsen var det
ikke et bevidst valg, men jeg er senere blevet klar over, at de materialer, jeg
arbejder med, afspejler os som mennesker: Vi rummer både styrke og sårbarhed.
Det samme budskab håber jeg at give med årets illy-plakat.
Den kreative proces bag?
Jeg er blandt andet inspireret af illy Art Collection og deres spændende samarbejder med kunstnere
fra hele verden. Det har dog været afgørende, at jeg laver et stykke kunst,
hvor illy indgår og ikke omvendt.
Mit værk viser et nydelsesfuldt øjeblik
med en kop kaffe – en tiltrængt pause, der taler ind i en universel
følelse, vi alle kan spejle os i, og som forbinder os i det at være menneske.
Sådanne øjeblikke er flygtige, og for at
indfange det, har jeg tegnet motivet i én sammenhængende streg med porøst, sart
pastel, som er et materiale, der smuldrer i det sekund, det rammer papiret. Jeg
tegnede portrættet på en transparent med inspiration fra et foto, og via en
overheadprojektor – ja, de findes stadig – skalerede jeg portrættet op.
”Det er en universel følelse, vi alle kan spejle os i, og som forbinder os i det at være menneske.”
Sofie Due
Metoden gør, at du kun har én chance. Rammer stregen ikke rigtigt,
ændrer det hele udtrykket – og du må starte forfra.
Hvad betyder det for dig at vinde illy x Eurowoman – a
cup of art?
Jeg har arbejdet i reklamebranchen i mange år, hvor jeg primært udtrykte andres værdier og visioner, men for
to år siden tog jeg et afgørende spring. Jeg gik selvstændig som kunstner uden
at ane, om jeg kunne leve af det. Derfor betyder det enormt meget at blive
anerkendt af så dygtige fagfolk som årets jury. Jeg er virkelig stolt og ikke i
tvivl om, at dét at vinde ’a cup of art’ er et vigtigt skub på vejen.
Om kunstneren bag årets illy-plakat
Sofie Due, 39, bor i Århus med sin mand og deres søn. Hun arbejder i et
spændingsfelt mellem maleri, tegning, skulptur, installation og papirværker. Læs mere om kunstneren: sofiedue.dk
og @sofiedue_artwork
Juryen var i imponeret over
den høje kvalitet, de mange indsendelser var i. Samtidig har alle kunstnerne
været utroligt kreative i forhold til materialevalg, motiver og farver.
”Den
kunstneriske kvalitet i de indsendte værker har været meget højt, og det har
været interessant, at opleve diversiteten i de mange forskellige udtryk og brug
af materialer, hvor den enkelte kunstner virkelig er lykkes med at ramme essensen af illy og samtidigt
bevare den kunstneriske integritet,” fortæller Carlo Bach, Global Creative
Director.
illy blev grundlagt i 1933 med en enkel drøm om at tilbyde kaffedrikkere
’verdens bedste kaffe’. Her over 90 år senere er drømmen den samme, for illy har altid haft kvalitet
som pejlemærke og udvælger blandt andet kun bønner blandt de 1 % bedste
Arabica-bønner. Udover den tætte forbindelse
til kunst arbejder illy på verdensplan med at finde de bedste løsninger for at
afbøde effekterne af klimaforandringer og for at intensivere produktionen af
bæredygtig kaffe.
I 1992 blev illy Art Collection født og sidenhen har
kunstnere verden over samarbejdet med det italienske kaffe-brand.
Omdrejningspunktet har været den ikoniske, hvide illy-kaffekop, der er brugt
som lærred til værker skabt fra store maestroer til unge talenter.