Sponsoreret indhold

Årets Campari vinder: ”Jeg har noget med farven rød, smukke detaljer og godt håndværk”

Årets Campari vinder: ”Jeg har noget med farven rød, smukke detaljer og godt håndværk”

For tredje år i træk har Campari fundet en vinder af Campari Artist of the Year, der er en årlig designkonkurrence, hvor alle med en kunstner gemt i maven inviteres til at lade den ikoniske drik inspirere til et kunstnerisk værk. I år vandt Lisa Maria Stofsky med et betagende motiv, der udstråler masser af Campari i både form, farve og håndværk.

Hele 325 forslag til årets ikoniske Campari-plakat blev sendt til juryen, der skulle finde den, der på bedste vis skabte en klar forbindelse til Campari i det kunstneriske udtryk. Plakaten skulle understøtte Camparis historie, der er gennemsyret af en stor kunstinteresse, og have et så kommercielt udtryk, at folk vil udsmykke deres vægge med den.

I juryen sad Anne Lose, chefredaktør på Eurowoman, Esben Bjerre, journalist samt podcast-, radio- og tv-vært, og vinderne fra sidste år: Signe-Lill og Trine fra  kunstnerduoen Nowhereland.

Juryen valgte 29-årige Lisa Maria Stofsky som vinder med  begrundelsen: ”Valget af årets Campari-vinder er faldet på Lisa Maria Stofsky, der med sit smukke detaljerige papirklip virkelig har imponeret os med sit håndværk.

Om Campari Artist of the Year

Kunst spiller en stor rolle i Camparis historie, der er fuld af leg med former, farver og design af flasker, plakater og etiketter. I Milano kan du besøge ’Galleria Campari’ og dykke ned i både historien og kunsten bag det ikoniske brand. Siden 2019 har Campari inviteret kunstnere til at designe årets danske Campari-plakat. I 2019 stod Søren Behncke bag, og i de efterfølgende år er der udskrevet en designkonkurrence.

Plakaten er både grafisk og enkel i sit udtryk, samtidig med, at mansom beskuer kan gå på opdagelse i dens mange taktile, festlige og organiske detaljer. Man får nærmest lyst til at røre ved den, fordi den med fascinerende dybde i sit udtryk tager os med på en visuel rejse.

Dybt ned i ingredienser, farve og form

Lisa, der er uddannet Fashion Designer, var langt omkring for at finde ind til essensen af Camparis ånd:

”Jeg var fascineret af mystikken omkring Camparis hemmelige ingredienser, og derfor undersøgte jeg dem grundigt i min arbejdsproces. Jeg undersøgte blandt andet de bitre urter, nogle af dem voksede ved et heldigt tilfælde i mit nabolag."

Faktisk gik Lisa så langt, at hun prøvede at indfarve silke med Campari, forsøgte sig med appelsin-tryk og fandt ud af at den røde farve stammer fra karmin, der er et farvestof fra en lus. Flere af de elementer levernu i værket: “I researchfasen elsker jeg at undersøge og splitte mit emne til atomer.

Derefter sætter jeg så de nye elementer sammen på en ny måde – og så sker der noget vildt fantastisk. Og så har jeg et eller andet med farven rød – den er bare enormt legende, festlig, glad og sensuel. For mig passer farven perfekt til alt det, jeg forbinder med Campari.”

CampariPoster2022_614x600_Artikelbillede2[1].png

Indtryk omsat til udtryk

Håndværk og inspiration går hånd i hånd på Lisas Campari-plakat. Drikken kommer oprindeligt fra Milano, hvor Lisa selv har været og har flere feriebilleder fra. Byen fascinerede hende især i forhold til arkitektur og detaljeringsgrad.

Alle de indsamlede indtryk blev samlet i ét: ”Jeg fik skabt et formbibliotek med alle elementer og objekter; de bitre urter, appelsin, drink, isterninger, lus, Campari-flasken … Derefter begyndte jeg at sætte det hele sammen – og til sidst var det oplagt at skære alle formerne ud og give udklippet en markant baggrund med den skønne, røde Campari-farve malet med synlige penselstrøg.”

Det handler om storytelling

Lisa håber, at årets Campari-plakat kan give køberne et smukt værk, der ikke blot er rart at se på, men også interessant at udforske. Og for hende er det afgørende, at beskueren kan se, at værket har været gennem menneskehænder. Håndværket skal kunne ses, og tankerne bag stå tydeligt frem.

For Lisa spiller Campari også en rolle i hendes egen, personlige historiebog: ”Om jeg selv drikker Campari? Meget gerne! Og smagen, duften og den røde farve minder mig specielt om rejser i Europa,” slutter Lisa, årets vinder af Campari Artist of the Year 2022.

Følg Lisa Maria Stofsky på Instagram på @stofskystudio

CampariPoster2022_614x600_Artikelbillede4[1].png