Sponsoreret indhold

DRC Dansk Flygtningehjælp og Gestuz indgår samarbejde for piger og kvinder på flugt

DRC Dansk Flygtningehjælp og Gestuz indgår samarbejde for piger og kvinder på flugt

’Be the effect’ står bøjet i neon og er både en opfordring og et statement, der med positivistisk fortegn skal hylde og stå i solidaritet med de millioner af piger og kvinder, som er på flugt verden over og som fortjener en værdig fremtid. Nyt t-shirt samarbejde mellem Gestuz og DRC Dansk Flygtningehjælp lanceres 8. marts på kvindernes kampdag.

Det kræver ekstremt mod og styrke at flygte fra krig. Det er ofte ikke et valg, men et spørgsmål om overlevelse. At være kvinde på flugt er en risiko i sig selv. Flugtruterne er farlige og lange. Tæt på halvdelen af alle piger og kvinder på flugt udsættes for voldtægt, kidnapning, vold, afpresning eller andre former for overgreb.

Alligevel er det pigerne og kvinderne, der med ekstrem viljestyrke rejser sig hurtigst og kæmper for en ny hverdag - for dem selv, deres familier og deres medsøstre. De starter mikrovirksomheder, de uddanner sig, de lærer sproget. De skaber nye communities, engagerer sig i lokalsamfundet og de sikrer, at de næste generationer bliver stærke og hele mennesker. Og mest beundringsværdigt: De insisterer på, at deres traume og tab, skal bruges til at skabe positiv forandring for andre. Den effekt fortjener opbakning og solidaritet.

Uanset, hvor man flygter fra, er solidaritet og støtte dét, man har allermest brug for. Og med ”Be the Effect” kampagnen er håbet, at den positivistiske fortælling om piger og kvinders oprejsning efter at have været på flugt, vil skabe empowerment og være en motivation, for at fortsætte kampen og retten til et værdigt liv.

”Hos Gestuz er vi stadig nye i denne type samarbejder og det er utrolig vigtigt for mig, at de samarbejder vi laver er autentiske og med et formål vi kan stå inde for. Det er klart, at vi som brand, som netop har piger og kvinder som målgruppe, gerne vil tage et socialt ansvar. VI er utrolig beærede over at få lov til at løfte en opgave som denne og designe printet til ’Be the Effect’ t-shirten. Og at målrette indsatsen til helt konkret at handle om at styrke piger og kvinder, som har været på flugt, er en utrolig vigtig sag”, siger Sanne Sehested, kreativ direktør hos Gestuz.

”Når kvinder sidder med i fredsforhandlinger, varer freden længere”

Vi ser piger og unge kvinder i selv de mest ekstreme situationer være modige, entreprenante, forandringsparate og innovative – og udbrede selv samme kvaliteter i deres nærområder og til nye generationer. Det er den positive effektivt og solidariske bevægelse, man bakker op om med t-shirten. Derudover håber vi, at samarbejdet også vil sætte fokus på den triste stigning i antallet af flygtninge på verdensplan, hvor størstedelen er kvinder og børn, forklarer Charlotte Slente, Generalsekretær i Dansk Flygtningehjælp.

DRC_Gestuz_2022_scan_189.jpg

Kampagnebillederne er skudt med tre unge, der ved hvad det indebærer at måtte flygte fra det land man siden fødslen har kaldet hjem. Rahima, Eva og Salah har alle været modige nok til at dele deres historie for at støtte op om at få udbredt kendskabet til de udfordringer, piger og kvinder på flugt gennemgår. Kampagnen er skudt af talentfulde Petra Kleis.

Al salg af t-shirten går direkte og ubeskåret til DRC Dansk Flygtningehjælp, som er én af de få humanitære organisationer, der har vidtgående international adgang til piger og kvinder på flugt. Med en lang række programmer og initiativer arbejder DRC Dansk Flygtningehjælp i 40 lande med at sikre kvinders rettigheder, yde beskyttelse og skabe uddannelse og arbejdspladser, så verdens flygtningepiger og kvinder kan udleve deres potentiale og skabe sig en værdig fremtid.

T-shirten forhandles fra 8. marts på både Gestuz’ og DRC Dansk Flygtningehjælps webshop: www.gestuz.com & shop.drc.ngo/

Læs mere om DRCs arbejde for piger og kvinder HER .