Sponsoreret indhold
Onlineunivers vil gøre det lettere for os at shoppe bæredygtigt: ”Det er på tide, at vi gør noget”
Onlineuniverset LuisaViaRoma, der hovedsageligt sælger tøj fra high end-mærker, vil være mere bæredygtige. Derfor har de igangsat et nyt tiltag, der skal gøre det nemmere for os forbrugere at shoppe med omtanke. Vi har talt med Maria Fernanda Hernandez Franco, der er en af kvinderne bag og director of sustainability hos LuisaViaRoma.
Onlineuniverset LuisaViaRoma ved, at bæredygtighed i modebranchen på mange måder kan klinge en anelse hult. For kan man overhovedet være bæredygtig, hvis man lever af at sælge nyt?
Heldigvis betyder det ikke, at der ikke er noget at gøre.
For selvom modebranchen aldrig bliver hundrede procent bæredygtig, så skal man ikke bare læne sig tilbage og tænke ”nå, men så kan vi lige så godt lade være,” mener onlineuniverset.
Mange bække små. Og de mange – større eller mindre tiltag – der trods alt bliver gjort i branchen, tæller også i det store regnskab.
Hos LuisaViaRoma har man derfor startet LVRSustainable, som er en sektion på sitet, der er dedikeret til et kurateret udvalg af de mærker og styles, som har størst fokus på bæredygtighed. Det skal nemlig være lettere for os forbrugere at træffe mere bæredygtige valg, når vi shopper, mener de.
Vi har talt med Maria Fernanda Hernandez, director of sustainability at luxury Italian e-tailer LuisaViaRoma, om, hvorfor og hvordan dette tiltag er kommet i stand, men også hvad bæredygtighed er for hende. Vil du selv shoppe mere bæredygtigt? Ja, så har hun også en håndfuld gode råd i ærmet.
Hvorfor er bæredygtighed vigtigt for LuisaViaRoma – og for modebranchen generelt?
”Det, vi pt oplever i verden, taler på mange måder for sig selv. Klimaforandringerne er alarmerende, og vi ved, hvordan blandt andet modeindustrien kan påvirke dem, og det er på tide, at vi gør noget. Pandemien har ikke kun lært os, at hvis vi forbruger mindre, så vil det have en positiv, miljømæssig indvirkning, men også på det sociale plan har den fremhævet behovet for at prioritere de menneskelige problemer.
På baggrund af det har vi skabt LVRSustainable, der fungerer som et udstillingsvindue, hvorigennem vi kan kommunikere til mennesker i hele verden og på den måde fremme bevidst mode, design og skønhed med bæredygtige udviklingsmål.
I forhold til modebranchen tror jeg, at den vil gøre klogt i at fremhæve og fokusere på det sociale ansvar, man har som virksomhed. Som virksomhed har man både et ansvar over for arbejdstagers rettigheder og velfærd, mulighederne for intern vækst og inklusion – og det er ikke kun i relation til arbejdsmuligheder, men også rummelighed i forhold til køn, størrelser og etnicitet. Sætter man det på dagsordenen, vil forbrugeren også blive mere bevidst om en virksomheds etik og langsigtede forpligtelse til at opnå reel forandring, og det driver dem til flere bevidste valg.”
Hvad er bæredygtighed for dig?
”Det er et spørgsmål om at respektere planeten, og de mennesker, der bor på den. Det handler om at tage ansvar for de valg, vi tager, velvidende, at hver eneste beslutning har en konsekvens – og det er op til os, om den konsekvens har et negativt eller positivt aftryk.”
Hvordan bliver man en del af LVRSustainable?
”De krav, der skal indfries, før man kan blive en del af LVRSustainable, er knyttet til bæredygtige ikoner på sitet: økologisk, vegansk, etisk handel, miljøvenlig, kvinders empowerment, genbrug og upcycling, luksushåndværk og samfundsengagement. Som brand bliver man tildelt de forskellige ikoner på baggrund af en omhyggelig analyse af mærkernes engagement inden for bæredygtighed, hvilke certificeringer de måtte have og anden dokumentation, der kan bevise, at man kan efterleve de krav, vi stiller.”
Hvad vil du gerne have, at forbrugeren ved om LVRSustainable?
”LVRSustainable sigter mod at opbygge et bæredygtigt fællesskab med interesse for sociale og miljømæssige problematikker. Det nye univers tilbyder en bredere vifte af muligheder inden for mode, der tager hensyn til og respekterer planeten, men som samtidig producerer fantastiske syles i høj kvalitet.”
Hvad er dine tre bedste råd til, at man som forbruger bliver mere bæredygtig?
- ”At forholde sig kritisk og være spørgende, må være mit første råd. Er man informeret, har man også bedre forudsætninger for at træffe mere bevidste og bæredygtige valg; man giver sig selv bedre betingelser for at forstå, hvordan og hvorfor vores valg kan have en indflydelse på planeten.”
- ”Gennemsigtighed. Ved at vi fx prioriterer virksomheder og brands, der tydeligt kommunikerer de forpligtigelser, som de på produktionsniveau, lokalt og miljømæssigt har, gør vi det også nemmere for forbrugeren at få en idé om, hvilke brands de kan vælge, hvis de vil gå efter brands, der opererer mere bæredygtigt. Der har vi som onlineplatform også et ansvar for at promovere mærker, som fx producerer færre styles, og hvor der er mere fokus på håndværket og de kunstneriske færdigheder fremfor masseproduktion.”
- ”Mit sidste råd er deling. Det er så vigtigt, at vi deler den information, vi hver især indsamler, med andre mennesker. Både for at øge deres og vores egen bevidsthed om de handlinger, vi gør mod planeten."
Et eksempel på et brand, som I netop har lanceret som en del af LVRSustainable, er frankremme. Hvorfor?
”Det er en ære at indgå et samarbejde med et brand som frankremme, der kombinerer godt håndværk med komfortable og ønskværdige designs i luksuriøse materialer med fokus på upcycling.
Det er vigtigt at booste brands, hvor vi tror på deres værdier. Frankremme er et eksempel på luksusdesign, der udover at sikre et højt kvalitetsniveau i deres bedste kreationer også fremhæver brandets sociale ansvar. De hjælper blandt andet kvinder i arbejde.”
Shop frankremme her.