H&M chef giver arven videre
Van den Bosch, som siden 1988 har placeret H&M solidt på det internationale high-street marked, giver tøjlerne til sin betroede designprotegé Ann-Sofie Johansson. Selv bliver hun dog om bord på det svenske imperium lidt endnu som kreativ vejleder.
44-årige Johansson begyndte sin karriere hos H&M i 1987 som butiksassistent, men blev i 1990 ansat som designassistent af Van den Bosch. Johansson arbejdede sig derfra op i graderne, og hun blev i 1994 forfremmet til designer for kollektionen Divided Black for siden hen at fylde samme stilling i kvindetøjsafdelingen i 2005.
“Jeg vil fortsætte Margaretas fine arbejde,” siger Johansson til Womens Wear Daily, og tilføjer;
“Mit mål er løbende at videreudvikle og forbedre H&M. Jeg tror, at vi altid kan blive bedre og gøre os mere interessante for køberne.”
Johansson og Van den Bosch er dog begge enige om, at der bør værnes om H&Ms unikke værdier til trods for fremtidige udviklinger inden for firmaet, og lederskiftet vil da også ske over en længere periode – således kommer de første kollektioner af Johansson først i butikkerne til næste år.
I mellemtiden er Van den Bosch travlt beskæftiget med at arrangere H&Ms næste store designerkollaboration. Efter succeserne med Stella McCartney, Viktor & Rolf og Roberto Cavalli er forventningerne tårnhøje, men Van den Bosch vil endnu ikke fortælle, hvem der denne gang bliver tale om. Blot fortæller hun, at det vil blive en stor overraskelse for alle, når designernavnet bekendtgøres til efteråret. Vi er begyndt at gætte!